Wygraj zaproszenie na Festiwal KODY!

20 maja (piątek) o godz. 19.00 w Centrum Kongresowym w Lublinie, w ramach Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody, odbędzie się kolejny koncert:

  • Ona i oni Iva Bittova (Czechy), Leszek Możdżer (Polska), Jacek Kochan (Polska)
  • Dj i dama Evelyn Glennie, & DJ Yoda (Wielka Brytania)

Uwaga! 5 pierwszych osób, które napiszą na adres: konkurs@o.pl otrzyma podwójne zaproszenie na koncert.

Podwójne zaproszenia otrzymują:

  • Jola Pisarek
  • Joanna Łastowska
  • Mariola Szutko
Leszek Możdżer, fot. Kamil Gozdan

Leszek Możdżer, fot. Kamil Gozdan

Iva Bittová

Czeska awangardowa skrzypaczka, wokalistka i kompozytorka. Muzyka Bittovej stanowi połączenie rocka z muzyką ludową Europy Wschodniej. W swojej grze na skrzypcach wykorzystuje eksperymentalne techniki. Wykorzystując zdolności aktorskie występy zamienia w performance. Współpracowała z czołowymi przedstawicielami awangardy rockowej: Fredem Frithem, Tomem Corą, grupami: Art Zoyd i Bang on a Can.

Urodziła się w Bruntál na północy Moraw. Jej rodzice byli muzykami. Matka Ludmiła, nauczycielka przedszkolna, większość czasu spędzała z rodziną. Ojciec Koloman Bitto, który urodził się w południowej Słowacji, jako muzyk kontynuował tradycje swoich rodzinnych okolic. Grał na wielu instrumentach, głównie na kontrabasie, cymbałach, gitarze i trąbce, zarówno muzykę klasyczną, jak i tradycyjną. Talent Koloman’a inspirował dorastające córki. Obie siostry Ivy, starsza Ida oraz młodsza Regina, są artystkami; zajmują się teatrem i muzyką.

Iva od dziecka uczęszczała do szkoły artystycznej, grała na skrzypcach i uczyła się baletu. Została przyjęta do konserwatorium w Brnie. Obroniła dyplom z aktorstwa i muzyki. W trakcie studiów swój talent aktorski, jak i muzyczny prezentowała występując w Teatrze Husa na provázku w Brnie. Jak sama mówi, praca w teatrze była dla niej niezwykle inspirującym doświadczeniem, które ukształtowało ją, jako artystkę.

W tym samym czasie zaczęła występować, jako aktorka w radiu, telewizji i w filmach. Później, gdy już zawodowo grała w teatrze, na nowo rozpaliła w sobie miłość do skrzypiec. Po przedwczesnej śmierci ojca postanowiła pójść w jego ślady, poświęcić się graniu i komponowaniu.

W 1982 zaczęła ponownie uczyć się gry u profesora Rudolfa Šťastný’ego – pierwszych skrzypiec w Morawskim Kwartecie Smyczkowym.

Jacek Kochan

Kompozytor, aranżer, perkusjonista. Absolwent ASP w Krakowie. Studiował muzykę w klasie perkusjii i wibrafonu w Grant MacEwan College w Edmonton. W 1981 roku wyjechał do USA i przez dwa lata mieszkał w Nowym Jorku, gdzie studiował u Jaco Pastorius’a, Mike‘a Clark’a i Robie Gonzalez’a. W połowie lat 80-tych przeniósł się do Kanady, gdzie brał czynny udział w życiu muzycznym. Pisał i nagrywał utwory chóralne i orkiestralne, które na stałe zostały włączone do repertuaru takich zespołów jak Tudor Singers i Repercussion. W tym czasie zainteresował się muzyką etniczną oraz muzyką współczesną i improwizowaną. Pracował z takimi muzykami jak: Michel Donato, Karen Young, Andrew Leroux, Yannick Rieu, Oliver Jones, John Abercrombie, Jerry Bergonzi i Kenny Wheeler.

W 1995 roku powrócił do Europy. Od tego czasu współpracuje z wieloma formacjami muzycznymi: Ajee, Paansori Project, Sharing Spaces, Papersonus, Chopin Around. Występował z nimi na wielu festiwalach i koncertach nowej muzyki improwizowanej, jazzowej i współczesnej m. in. na: Internationales Musikinstitut (IMD) w Darmstadt, Miedzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Musica Electronica Nova, International Drum Festival -Drumblys, Sibiu Jazz Festival, New New Yorkers Festival, Montreal Jazz Festival, Toronto Jazz Festival , Ottawa Jazz Festival, Edmonton Jazz Festival.

Podczas trzeciej edycji festiwalu Musica Electronica Nova, przedstawił swój nowy projekt Paparsonus na dwa fortepiany, elektronikę i unikalny instrument – papersonix. Brał udział (live electronics, perkusja) w wykonaniu opery Cezarego Duchnowskiego Ogród Marty i utworu Monada 5 oraz Howl Bogusława Schaffera.

Jest autorem muzyki do spektaklu Ogród rozkoszy w wykonaniu Teatru AKT i Jerzego Winnickiego, muzyki do filmu niemego Szyny oraz spektakli tańca współczesnego: NiewidzialnaSurogaci i Sulla via dell’ immortalita. Jako solista wystepował także z Polską Orkiestrą Radiową oraz Nowojorską MOM Jazz Philharmonic Orchestra wykonując utwory Bogusława Schaffera Course J i Krzysztofa Knittla Lipps.

Nagrał wiele płyt, w tym 18 solowych. Wśród nich m. in.: Visitor feat. Pat Labarbera, Standard transmission feat. John Abercrombie, Alberta feat. Kenny Wheeler, Filing the profile feat. George Garzone, Three point shot feat. Jerry Bergonzi.

Dokonania artystyczne Jacka Kochana cechują się bogatymi aranżami, dbałością o szczegóły oraz swoistym improwizatorskim rozmachem w grze na perkusji.

Leszek Możdżer

Jeden z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, pianista światowej klasy, odważny eksplorator, twórca posiadający oryginalny język muzyczny. Urodził się 23 marca 1971 roku w Gdańsku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w piątym roku życia i, przechodząc wszystkie szczeble edukacji, uzyskał dyplom gdańskiej Akademii Muzycznej w 1996 roku. Jazzem zainteresował się w klasie maturalnej, zdobywał ostrogi w zespole klarnecisty Emila Kowalskiego, a pierwszą próbę z zespołem Miłość odbył w swoje 20 urodziny. We wczesnych latach działalności muzycznej był również członkiem kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego. W roku 1993 otrzymał wyróżnienie indywidualne na Jazz Juniors. Była to pierwsza kropla z deszczu nagród, jakie na niego spadły. Od tamtego czasu zwyciężał we wszystkich kolejnych ankietach czytelników Jazz Forum w kategorii fortepianu, dwa razy został uznany Muzykiem Roku (1995, 1996).

Leszek Możdżer jest laureatem m. in. Paszportów Polityki w 2004 roku, Nagrody Ministerstwa Spraw Zagranicznych za promowanie polskiej kultury za granicą (2007), Wielkiej Nagrody Fundacji Kultury (2006).

Leszek Możdżer nagrywał płyty z większością najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych: Tomaszem Stańką, Januszem Muniakiem, Michałem Urbaniakiem, Piotrem Wojtasikiem , Adamem Pierończykiem, Henrykiem Miśkiewiczem, Anną Marią Jopek . Współpracował ze Zbigniewem Preisnerem. Od lat współpracuje również z mieszkającym w Los Angeles Janem Kaczmarkiem – włącznie z nagraniem nagrodzonej Oscarem muzyki do Finding Neverland. Napisał muzykę do filmu dokumentalnego w reżyserii Sylwestra Latkowskiego PUB 700, którego jest bohaterem, a także do filmu Nienasycenie wg Witkacego w reżyserii Wiktora Grodeckiego.

DJ Yoda (Wielka Brytania)

Pod pseudonimem DJ Yoda występuje okrzyknięty mianem DJ Shadow z niesamowitym poczuciem humoru brytyjski turntablista Duncan Beiny. Jego seria albumów How To Cut & Paste jest wspaniałym przykładem żartobliwego stylu miksowania. To dzięki tym albumom czasopismo Q Magazine okrzyknęło go jednym z dziesięciu DJ’ów, których musisz zobaczyć, zanim umrzesz, a magazyn Hip Hop Connection określił go mianem jednego z trzech najlepszych DJ’ów na świecie.

DJ Yoda rozpoczynał, jako DJ hip-hopowy. Obecnie miksuje tak różne gatunki muzyki tanecznej, jak: funk, b more, kuduro, reggae, drum’n’bass, big band swing oraz country & western. Dla przykładu, miksował motyw z filmu Indiana Jones z głębokim basem dubstepu oraz motyw z Mapetów ze śpiewem wokalistki M.I.A. Posklejane z fragmentów filmów, programów telewizyjnych i filmików z YouTube’a wizualizacje, dają jego występom niespotykaną wcześniej jakość.

Wdzierając się do świata sztuk audiowizualnych, DJ Yoda stał się pionierem innowacyjnych technik miksowania, które dziś wykorzystuje się w klubach na całym świecie. Pierwszymi filmami, które miksował na festiwalach w latach 2003-2004, były Goonies i Wolny dzień Ferrisa Buellera. Od tego czasu DJ Yoda przekształca klubowe imprezy w coś pomiędzy klabingiem, a wieczorem filmowym. Tytuły jego ostatnich pokazów audio-wideo to DJ Yoda Goes To The Movies (DJ Yoda idzie do kina), Magic Cinema Show (Magia kina) oraz National Video Vacation (Wakacje z kinem krajowym). W ostatnio wydanych albumach z serii How to Cut & Paste, jeszcze bardziej oddalił się od hip-hopu, idąc w dotychczas niezbadane przestrzenie muzyczne

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR