Lost Keys – twój prezent na święta :) – rozstrzygnięty

Z końcem listopada 2010 roku odbyły się premierowe koncerty projektu Maciej Fortuna Quartet. Koncerty promowały płytę Lost Keys.

Uwaga! dla miłośników jazzu mamy prawdziwą niespodziankę – płyty Lost Keys. Wystarczy napisać do nas na adres konkurs@o.pl, podać skład kwartetu Frank Parker&Maciej Fortuna Project, który miał trasę koncertową rok temu, by otrzymać jedną z pięciu płyt Lost Keys.

Czekamy na wsze zgłoszenia!

Uwaga! płyty pod choinkę dostaną:

Monika Kowalczyk, Wojciech Dziedzic, Agnieszka Grzyniewska, Katarzyna Lorenc, Marcel Nowakowski.

Gratulujemy!

Okładka Lost Keys

Okładka Lost Keys

Płyta Lost Keys, mimo iż nagrana pod nazwiskiem lidera, jest indywidualną wypowiedzią każdego z muzyków i równocześnie pewien manifest kwartetu jako całości. Została ona nagrana w bardzo specyficzny sposób. Niemal wszystkie kompozycje na niej zamieszczone – z jednym małym wyjątkiem jaką jest Threedom Przemysława Raminiaka – są utworami, które powstały na bieżąco, w trakcie sesji nagraniowej i mają czterech autorów. Dzięki temu żaden muzyk nie dominuje tu nad resztą, nie ma tu też miejsca na realizację z góry założonej wizji lidera, co często się zdarza w składach sygnowanym nazwiskiem założyciela.

Podkreślić tu należy, że nagrywanie kompozycji, powstających na bieżąco, podczas nagrania bez żadnych wcześniejszych ustaleń czy omówień to kolejny krok zespołu w stronę poważnego eksperymentu z free jazzem i zaawansowaną improwizacją. W tym jednak przypadku muzycy nie robią tego na zasadzie negacji tego, co jazz dał im dotychczas, wręcz przeciwnie – zachowują tu ogromną dyscyplinę i światowy poziom wykonawstwa, czego brakuje czasem zespołom określającym się jako free-jazzowe i eksperymentalne.

Zabieg z improwizowanym nagrywaniem płyty był ryzykowny, ale przyniósł wspaniałe i niespodziewane rezultaty – słuchając Lost Keys ma się wrażenie zupełnie odmienne od tego, czego oczekiwałoby się od muzyki granej ad hoc. Oprócz ogromnego ładunku energii, która wytworzyła się przy pracy na żywym organizmie, muzyka ta jest paradoksalnie niesłychanie spójna artystycznie i emocjonalnie. Wrażenie całkowitego opanowania materii i przemyślanej syntezy wzmagają też grafika i tytuły kompozycji, które stanowią integralną część historii w jaką ta muzyka się układa, choć nic nie narzucają – pozostawiają element interpretacji po stronie słuchacza. Może on dzięki temu kontynuować grę w skojarzenia i aktywnie kształtować opowieść, jaką niesie Lost Keys.

Maciej Fortuna, fot. Radosław Kaźmierczak

Maciej Fortuna, fot. Radosław Kaźmierczak

A jest tych skojarzeń naprawdę sporo – począwszy od tytułu płyty (i utworu rozpoczynającego krążek), który powstał na bazie rzeczywistej historii z zagubionymi kluczami, ale jak najbardziej można potraktować go symbolicznie. Gubienie i odnajdowanie, poszukiwanie, niepewność, brak i obecność to kategorie, którymi można opisywać także sposób pracy tego projektu. Otwarcie się na zmienność to (nomen omen) kluczowa zasada tej muzyki i pracujących nad nią muzyków.

To skład, który powstał pod koniec 2008 roku w wyniku spotkania Franka Parkera i Macieja Fortuny w Poznaniu, z okazji festiwalu Made In Chicago, organizowanego przez Estradę Poznańską. W pierwotnym założeniu skład ten miał być jednorazowym funkowo-soulowym wydarzeniem z wokalistką (trasa pod szyldem Jazz Inside), lecz bardzo szybko przestawił się na tory instrumentalnego jazzu z silną skłonnością do muzyki improwizowanej.

Od tamtej pory Maciej i Frank kontynuują swój eksperyment muzyczny poprzez cykliczne koncertowanie w Polsce z różnymi muzykami, bardzo konsekwentnie rozwijając swoje założenia artystyczne i osiągając dzięki temu zadziwiające efekty. Jest to raczej projekt muzyczny, niż stały zespół. Nie ma w nim miejsca na rutynę z braku możliwości regularnych spotkań, które stanowią niepisany zwyczaj tego składu i zaznaczyć tu trzeba, że nie wpływa on negatywnie na brzmienie czy poziom wykonawczy, wręcz przeciwnie.

Logo Maciej Fortuna Quartet

Logo Maciej Fortuna Quartet

Zmienny skład oraz formuła czysto koncertowa, eliminująca do minimum próby i gwarantują tu bardzo istotną cechę, jaką jest otwarcie się na nieprzewidywalność i rozwijanie sztuki improwizacji. Dynamizm tego projektu z czasem ujawnił dwa stałe elementy: są nimi lider – Maciej Fortuna oraz forma kwartetu, niezależna od ilości muzyków, którzy współpracują i będą współpracować z tym muzycznym kolektywem. Pomiędzy tymi dwoma punktami zaczepienia kształtuje się ogromna przestrzeń dla kreatywności i osobowości każdego z zaproszonych do projektu muzyków.

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR