• 2019-04-04

Billy Budd Benjamna Brittena po raz pierwszy w Polsce na scenie Teatru Wielkiego

12 kwietnia 2019 roku odbędzie się premiera opery Billy Budd Benjamina Brittena. Polska publiczność będzie miała szansę, pierwszy raz w historii, obejrzeć tę operą w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Opowieść o prawdziwej męskości, w całkowicie męskiej obsadzie, reżyseruje kobieta Annilese Miskimmon uznawana za jedną z najciekawszych reżyserek operowych świata.

Plakat opery Billy Budd Benjamna Brittena (źródło: materiały prasowe)

Plakat opery Billy Budd Benjamna Brittena (źródło: materiały prasowe)

Billy Budd powstał w 1950 roku na zamówienie Arts Council (brytyjski odpowiednik naszego Ministerstwa Kultury) z okazji planowanego na schyłek 1951 roku Festiwalu Brytyjskiego. Benjamin Britten przystąpił do pracy nad operą wspólnie z librecistami: E. M. Forsterem i E. Crozierem. Akcja dzieła rozgrywa się na brytyjskim okręcie wojennym Indomitable, który latem 1797 roku rusza do akcji przeciw flocie rewolucyjnej Francji. Czasy te należą do najdramatyczniejszych i zarazem najciemniejszych kart w historii Anglii. Kraj szczycący się umiłowaniem wolności przeistacza się w państwo policyjnego terroru i sytuacja ta trwać będzie aż do lat 20. XIX stulecia. W tych to warunkach historycznych w miniaturowej społeczności okrętu wojennego rozgrywa się tragedia tworząca kanwę fabuły Billy’ego Budda.

Klaustrofobiczna przestrzeń podwodnego okrętu, doskonale odtworzona przez scenografkę Annemarie Woods, presja wydarzeń politycznych i gęsta atmosfera międzyludzkich relacji determinuje wszystkie zachowania, decyzje i wybory oglądanych bohaterów. Na scenie tylko i wyłącznie mężczyźni. Buzujący testosteron w warunkach zagrożenia. Ta skrajna sytuacja wydała się reżyserce, Annilese Miskimmon szczególnie kusząca, by podejmując się wystawienie Billy’ego Budda w operze w Oslo, podjąć jednocześnie próbę redefinicji męskości. Poddać weryfikacji stereoptypowe postrzeganie społecznych ról męskich i naszkicować azymut, jaki mężczyznom wyznacza nowe rozumienie pojęcia „męskość”. Efektem działań Miskimmon jest wyjęcie mężczyzn z pierwotnych ram wyznaczonych przez kulturowo narzucone role i wzmocnienie ich prawa do inności. Przedefiniowanie męskich realcji otwiera przestrzeń do odnalezienia i wydobycia z Brittenowskich marynarzy cech do tej pory ukrywanych. O operze Billy Budd, Annilese Miskimmon mówi:
„Billy Budd to utwór o tym, co znaczy być meżczyzną, który kocha innych mężczyzn, a jednocześnie zmuszony jest do bycia częścią maszyny do zabijania, armii. To opowieść niezwykle dramatyczna, inspirujaca i piękna. Zmusza widza do reflekcji nad tym, czym opera może i powinna się zajmować”.
Schizofrenia sytuacji na okręcie podwodnym rozgrywa się na tle niezwykle pięknej, monumentalnej muzyki Brittena, która cała przesycona jest inspiracjami płynącymi z morza. Jego pięknem, tajemniczością, ale też strachem, które budzi. Orkiestę podczas premiery poprowadzi maestro Michał Klauza.

_______________

Benjamin Britten
BILLY BUDD
Opera w dwóch aktach z prologiem i epilogiem
Libretto: E. M. Forster i Eric Crozier wg opowiadania Hermana Melville’a
Premiera tej inscenizacji: 18.01.2019, Oslo
Premiera polska: 12.04.2019
Koprodukcja: Den Norske Opera & Ballett, Oslo

OBSADA:
Vere – Alan Oke
Billy Budd – Michał Partyka
Claggart – Gidon Saks
Redburn – Mariusz Godlewski
Flint – Krzysztof Szumański
Ratcliff – Remigiusz Łukomski
Red Whiskers – Wojciech Parchem
Donald – Łukasz Karauda
Dansker – Aleksander Teliga
Nowicjusz – Zbigniew Malak
Squeak – Mateusz Zajdel
Bosman – Bartłomiej Misiuda
I oficer pokładowy – Łukasz Klimczak
II oficer pokładowy – Jasin Rammal-Rykała
Masztowy – Piotr Maciejowski
Przyjaciel nowicjusza – Damian Wilma
Arthur Jones – Mateusz Hoedt
Chłopiec okrętowy – Borys Toczyski, Marcel Tulimowski
Młodzi marynarze – Jakub Durko, Dominik Cieśla, Antoni Karas, Stanisław Matla, Teofil Nalewajka, Tulimowski Maksymilian, Witold Raczkowski, Mateusz Wieczorek

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej,
Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego
oraz dzieci z Chóru Dziecięcego „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego
i statyści

REALIZATORZY:
Michał Klauza – Dyrygent
Annilese Miskimmon – Reżyseria
Annemarie Woods –Scenografia i kostiumy
Paule Constable – Reżyseria świateł
Mirosław Janowski – Przygotowanie chóru
Danuta Chmurska – Przygotowanie chóru dziecięcego
Irina Bogdanovich – Przygotowanie Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego

Scena Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
plac Teatralny 1
00-950 Warszawa

Dodaj komentarz