Wystawa Liliany Porter w warszawskiej Zachęcie

Wystawa Liliany Porter w warszawskiej Zachęcie to pierwsza w Polsce tak obszerna prezentacja twórczości tej wybitnej artystki. Urodziła się w 1941 roku w Argentynie. Studiowała w Buenos Aires, mieście Meksyk, a następnie w Nowym Jorku, gdzie od 1964 roku mieszka i pracuje, pozostając jednocześnie obecna na artystycznej scenie Argentyny. Pierwszy etap swojej twórczości poświęciła eksperymentowaniu z grafiką. Jej dojrzały styl kształtował się od lat osiemdziesiątych XX wieku, kiedy to zaczęła włączać do swojej praktyki artystycznej stare zabawki, kiczowate figurki, pamiątki, przedmioty codziennego użytku znajdowane na targach staroci czy w sklepach z antykami. Stały się one głównymi bohaterami jej instalacji, modelami portretowanymi z pomocą aparatu fotograficznego, aktorami utrwalanych na taśmie filmowej historii. Artystka tworzy także rysunki, kolaże, maluje.

Liliana Porter, Czerwony piasek, 2018, dzięki uprzejmości artystki (źródło: materiały organizatora)

Liliana Porter, Czerwony piasek, 2018, dzięki uprzejmości artystki (źródło: materiały organizatora)

Jednym z najważniejszych tematów jej sztuki jest krytyka reprezentacji rzeczywistości i jednocześnie ironiczna opowieść o stałej potrzebie jej odtwarzania (problem oryginału i kopii, powielania wizerunku, nakładania masek). W wielu pracach bawi się w odwracanie czasu, podkreślając jednocześnie nieuniknioność jego upływu. W jej twórczości spotykają się i nawiązują dialog postaci z różnych miejsc, epok oraz poziomów rzeczywistości i zmyślenia. Częsty jest tu także wątek linii, drogi, podróży, stanowiącej metaforę życia. Szczególny sposób zapisu sprawia, że jej bohaterowie przestają być kiczowatymi ozdóbkami. Pod wpływem empatycznego spojrzenia artystki, a potem widza, ożywają, nabierają indywidualnych cech osobowych, stają się nośnikami rozmaitych egzystencjalnych historii.

Inscenizowane przez Porter sytuacje, dialogi, katastrofy opowiadają o ludzkiej kondycji, zwyczajnym życiu. Dowodzą, że ideologie się dewaluują, idole odchodzą, a kultura popularna dzisiaj stawia na równi bohaterów historycznych i popkulturowych celebrytów. Autorka pisze: „Interesuje mnie symultaniczność śmiechu i rozpaczy, banalności i możliwych znaczeń”. Szczególnie obecne jest to w świecie współczesnych mediów, w którym relacje z katastrof czy społeczno-politycznych przełomów przerywane są banałem reklam, a sztuka wysoka sąsiaduje z kiczem.

Na wystawie prezentujemy prace z różnych etapów twórczości Porter. Kilka wczesnych grafik — w tym te nagrodzone na Międzynarodowym Biennale Grafiki w Krakowie w 1986 roku, grupę instalacji, kompozycje fotograficzne i malarskie z ostatnich 20 lat oraz filmy.

Na twórczość Liliany Porter wpływ miały różne nurty w sztuce: surrealizująca sztuka metaforyczna, minimalizm, pop art, konceptualizm. Jednak pozostaje ona artystką osobną o bardzo charakterystycznym (chciałoby się powiedzieć, młodzieńczym) stylu i gorzko-dowcipnej wizji świata — kreatorką małych światów.

_______________

Liliana Porter. Sytuacje

kuratorka: Magda Kardasz
współpraca: Michał Kubiak
projekt ekspozycji: Jacek Malinowski

Wernisaż: 8 lutego, godz. 19:00
Wystawa trwa do 5 maja 2019

Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki
pl. Małachowskiego 3
00-916 Warszawa

Dodaj komentarz