Kunszt IV. Kolekcja orońska. Wystawa ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku mieści się w XIX-wiecznym zespole pałacowo-parkowym, należącym niegdyś do słynnego malarza. W przestrzeni tej króluje rzeźba współczesna, zarówno w postaci realizacji plenerowych, stałych i efemerycznych, jak i prezentowana na wystawach czasowych w kilku galeriach: w Muzeum Sztuki Współczesnej z Galerią Główną i Galerią Kameralną, w Oranżerii, Kaplicy i Wozowni. Centrum to także pracownie rzeźbiarskie i zaplecze techniczno-socjalne, hotel, restauracja, biura. W głównym pałacu znajduje się muzeum Józefa Brandta.

Centrum Rzeźby Polskiej, powołane w 1981 roku jako narodowa instytucja kultury, zgromadziło do tej pory kolekcję blisko 2000 dzieł sztuki. Na wystawę w Galerii Bielskiej BWA, kuratorka wystawy Eulalia Domanowska, krytyczka sztuki, dyrektor CRP, wybrała kilkadziesiąt rzeźb, obiektów, instalacji i filmów wideo, będących dziełami artystów różnych generacji, zarówno klasyków XX wieku, jak i młodszych twórców współpracujących z CRP.

Natalia Lach-Lachowicz, pseud. Natalia LL, Banan, 1974 / 1995, brąz, 5 × 10 × 11 cm, 11 × 21 × 11 cm, fot. Jan Gaworski, z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (źródło: materiały prasowe)

Natalia Lach-Lachowicz, pseud. Natalia LL, Banan, 1974 / 1995, brąz, 5 × 10 × 11 cm, 11 × 21 × 11 cm, fot. Jan Gaworski, z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (źródło: materiały prasowe)

“Na wystawie prezentujemy różne tendencje i przemiany: od przykładów modernistycznej figuracji, abstrakcji i ekspresji po współczesne prace przestrzenne, osadzone – jak to określiła Rosalind Krauss – w poszerzonym polu sztuki: obiekty artystyczne, prace wideo czy neon. Towarzyszą im teksty historyków sztuki i artystów zwracające uwagę na istotne aspekty współczesnej rzeźby. Po raz pierwszy poza naszą siedzibą, w Bielsku-Białej, prezentujemy kilka ubiegłorocznych nabytków: prace polskiej artystki Sofie Żezmer – mieszkającej i tworzącej poza krajem, w Wiesbaden – oraz Jacka Jagielskiego. Wystawie towarzyszy film o prezentacji naszej kolekcji w Rydze, autorstwa Róży Fabjanowskiej i Sławomira Malcharka. Wydany z okazji serii wystaw orońskiej kolekcji katalog „Kunszt. 100 lat polskiej rzeźby” oraz publikacja „Rzeźba dzisiaj” przybliżają profil narodowej instytucji kultury jaką jest Centrum Rzeźby Polskiej oraz charakter współczesnego rzeźbiarstwa.”
– Eulalia Domanowska

Daria Malicka, Kunszt, 2014, drewno brzozowe, sklejka, 90 × 230 cm, fot. Jan Gaworski, z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (źródło: materiały prasowe)

Daria Malicka, Kunszt, 2014, drewno brzozowe, sklejka, 90 × 230 cm, fot. Jan Gaworski, z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (źródło: materiały prasowe)

Bielska prezentacja „Kunszt IV” jest kolejną wersją nowego spojrzenia na kolekcję Centrum Rzeźby Polskiej. Wcześniej wystawa gościła w Muzeum Narodowym w Rydze na Łotwie, w Galerii Zbrojownia Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – w programie międzynarodowego Kongresu Kuratorów Sztuki Współczesnej IKT oraz w Muzeum Rzeźby Współczesnej w Orońsku.

Thorsten Goldberg, Fallen Cumulus, 2017, spalone drewno, fot. Jan Gaworski, z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (źródło: materiały prasowe)

Thorsten Goldberg, Fallen Cumulus, 2017, spalone drewno, fot. Jan Gaworski, z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku (źródło: materiały prasowe)


______________________________________________________________

Kunszt IV. Kolekcja orońska. Wystawa ze zbiorów Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Wernisaż: wtorek 15 stycznia 2019, godz. 18.00
Wystawa trwa do 17 lutego 2019 roku.

Kuratorka: Eulalia Domanowska
Współpraca: Henryk Gac

Uczestnicy: Magdalena Abakanowicz, Sylwester Ambroziak, Michalina Bigaj, Włodzimierz Borowski, Tatiana Czekalska i Leszek Golec, Wojciech Fangor, Władysław Hasior, Thorsten Goldberg, Jacek Jagielski, Jerzy Jarnuszkiewicz, Marek Kijewski i Małgorzata Malinowska „Kocur”, Jarosław Kozakiewicz, Piotr Kurka, Natalia Lach-Lachowicz,  Daria Malicka, Jarosław Perszko, Maria Pinińska-Bereś, Marta Pszonak, Martyna Szwinta, Sofie Żezmer

Dodaj komentarz