• 2018-12-17

Werdykt 11. edycji festiwalu Boska Komedia

O godzinie pierwszej w nocy 16 grudnia został ogłoszony werdykt 11. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. Jury konkursu Inferno obradowało w składzie: Anamarta de Pizarro, Ivan Medenica, Igor Lozada oraz António Araújo i przyznało nagrody w dziewięciu kategoriach. W tym roku zestaw nagród był nietypowy, bo członkowie jury podjęli decyzję przyznania aż dwóch nagród ex-aequo, za najlepszą produkcję i za najlepszą rolę kobiecą. Grand Prix zostało podzielone pomiędzy Pod presją w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego oraz Zapiski z wygnania w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia, dzieląc nagrodę w wysokości 50.000 zł.

Jury ogłaszające wyniki 11. edycji festiwalu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jury ogłaszające wyniki 11. edycji festiwalu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jednocześnie za najlepsze role kobiece zostały wyróżnione aktorki grające w w/w przedstawieniach: Sandra Korzeniak i Krystyna Janda. Za pierwszoplanową rolę męską został wyróżniony Szymon Czacki grający w przedstawieniu Konformista 2029. W rolach drugoplanowych zostali docenieni Jadwiga Jankowska-Cieślak za rolę w Wyjeżdżamy oraz Jan Sobolewski za rolę w Żabach. Za najlepszego reżysera jury uznało Michała Borczucha, nagrodę za scenografię do spektaklu Wyjeżdżamy otrzymała Małgorzata Szczęśniak, a Paweł Mykietyn nagrodę za muzykę do tego przedstawienia.

Uzasadniając Grand Prix dla Zapisków z wygnania w reżyserii Magdy Umer jury napisało: Nie uciekając się do żadnych nowych, wymyślnych form teatralnych, trzymając się jedynie potężnego i doniosłego politycznie tekstu oraz fantastycznej gry aktorskiej, przedstawienie łączy doświadczenia subiektywne z pamięcią, by otwarcie mówić o ekstremizmach odradzających się nie tylko w Polsce, ale w całym świecie. Uzasadnienie nagrody ex-aequo za najlepszą produkcję festiwalu dla Pod presją w reżyserii Mai Kleczewskiej: Wykorzystując wysoki stopień realizmu w przedstawieniu tak aktorskim, jak i scenograficznym, nagrodzona produkcja wychodzi daleko poza emocje. Zamierzony cel osiąga poprzez multimedia, szczególny styl gry głównej aktorki oraz atmosferę dramatu. Ich połączenie daje potężny ładunek emocjonalny o politycznym wydźwięku. Nagroda w wysokości 50 000 zł ufundowana przez Prezydenta Miasta Krakowa zostanie podzielona pomiędzy obydwie produkcje.

„Pod presją”, reż. Maja Kleczewska (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Pod presją”, reż. Maja Kleczewska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Michał Borczuch otrzymał nagrodę w wysokości 10 000 zł za najlepszą reżyserię spektaklu Żaby, za „opartą na zaufaniu i zrozumieniu współpracę ze swoim zespołem, w czasie której opuszcza własną strefę komfortu i podejmuje ryzyko tworzenia autentycznego, dziwnego, potężnego i szczerego świata scenicznego”. W uzasadnieniu werdyktu za pierwszoplanowe role żeńskie jury napisało: Sandra Korzeniak w swojej roli w spektaklu Pod presją „wykorzystując realistyczną, psychologiczną grę aktorską, wychodzi daleko poza ograniczające ją ramy. Tworzy wspaniałą dramatyczną rolę obłąkanej reprezentując polityczną tożsamość kobiety we współczesnym, pełnym ucisku, świecie. I paradoksalnie, to właśnie z niej emanuje wyjątkowe poczucie wolności”. Natomiast o roli Krystyny Jandy jury powiedziało: „opierając się na literackich wzorach, aktorka ucieleśnia polityczne i humanistyczne treści, nie wykorzystując ani realistycznych, bądź melodramatycznych mechanizmów, ani osądów. Jej głos – dosłownie i metaforycznie – wyraża głośny sprzeciw wobec faszyzmu, nie ferując żadnych wyroków”. Obie aktorki otrzymały nagrody w wysokości 10 000 zł.

Nagroda za pierwszoplanową rolę męską powędrowała do Szymona Czackiego, grającego w przedstawieniu Konformista 2029 (reż. Bartosz Szydłowski), który „choć był obecny na scenie przez niemal cały spektakl, nie koncentrował się na sobie. Jego obecność polegała na subtelnych relacjach z partnerami scenicznymi”. Nagroda aktorska w wysokości 10 000 zł. „Scenografia stanowi nie tylko miejsce, w którym rozgrywa się spektakl i pojawiają się bohaterowie, lecz również tło wszystkich tematów: przychodzenia i wychodzenia, przechodzenia i odchodzenia – tu rozwijają się w niezależną geografię” – tak jury uzasadniło nagrodę (10 000 zł) za najlepszą scenografię i kostiumy dla Małgorzaty Szczęśniak do
Wyjeżdżamy. Nagrodę (10 000 zł) za muzykę i reżyserię dźwięku do tego spektaklu otrzymał Paweł Mykietyn za stworzenie „potężnego krajobrazu dźwięków”. Za role drugoplanowe zostali nagrodzeni Jadwiga Jankowska-Cieślak (Wyjeżdżamy reż. Krzysztof Warlikowski) i Jan Sobolewski (Żaby reż. Michał Borczuch). Nagrody za drugoplanowe role aktorskie wynosiły 5000 zł.

Jury, podejmując decyzję o przyznaniu podwójnych nagród za najlepszą produkcję oraz za pierwszoplanowe role żeńskie, nie przyznało jednocześnie nagród w dwóch kategoriach – dla najlepszego zespołu oraz za multimedia. Wszystkie nagrody poza Grand Prix ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W czasie trwającego od 8 do 16 grudnia festiwalu pokazano 28 przedstawień, w tym 14 w konkursie Inferno.

11. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia
Ogłoszenie werdyktu: 16 grudnia
Kraków

Dodaj komentarz

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR