Akwaforty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku

Stefano della Bella i Giovanni Battista Piranesi, wybitni włoscy artyści graficy, choć tworzyli w innych epokach i w swoich działach podejmowali odmienne zagadnienia, uchodzą za największych mistrzów w historii grafiki europejskiej. Łączy ich wirtuozeria warsztatu, precyzja linii i wielka inwencja. Każdy z nich jest twórcą około tysiąca płyt akwafortowych.

Giovanni Battista Piranesi, „Fontanna di Trevi w Rzymie”, 1733, akwaforta, fot. © MNG  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Giovanni Battista Piranesi, „Fontanna di Trevi w Rzymie”, 1733, akwaforta, fot. © MNG (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pośród zaprezentowanych prac Stefana Della Belli (1610–1664), artysty wykształconego we Florencji i pracującego dla dworu Medyceuszy, na szczególną uwagę zasługuje jego młodzieńcze dzieło pt. Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu, wykonane w Rzymie w 1633 roku. Jest ono uznawane jest za jeden z najwspanialszych siedemnastowiecznych graficznych poloników. Praca ta powstała na bazie wielu szkiców wykonanych przez artystę z natury. Seria ukazuje bogaty korowód jeźdźców i osób towarzyszących polskiemu poselstwu, którego zadaniem było złożenie hołdu papieżowi Urbanowi VIII od nowo koronowanego króla Władysława IV Wazy. Orszak poselski, liczący 300 osób, 20 powozów, wiele koni i jucznych zwierząt, swym ostentacyjnym bogactwem wywarł na współczesnych wielkie wrażenie i znalazł odzwierciedlenie w ówczesnych diariuszach i wspomnieniach. Legat nie dostosował się bowiem do miejscowych zwyczajów, jak zwykle czynili to podróżujący po Europie Polacy, i uczynił z wystąpienia w niezwykłych, kształtowanych pod wpływem Orientu strojach środek oddziaływania propagandowego – był manifestacją wielkości i kulturowej odmienności Rzeczypospolitej. Seria te składa się z sześciu rycin przeznaczonych do oglądania w formie panoramy. W Gdańsku mamy pięć odbitek.

Giovanni Battista Piranesi (1720–1778) miał niezwykłą umiejętność dokumentowania architektury Rzymu w najmniejszym, niemal inwentaryzatorskim szczególe, przy jednoczesnym zamiłowaniu do tworzenia fantazyjnych wizji. Wyróżniało go doskonałe wyczucie bryły i przestrzeni, które kształtował za pomocą szkicowych linii i śmiałych kontrastów światłocieniowych. Jego wielkoformatowe ryciny (na wystawie zostanie zaprezentowanych siedem rycin z serii Vedute di Roma) uważane obecnie za mistrzowskie przykłady akwaforty, zyskały ogromną popularność i przyniosły artyście sławę.

Przygotowany przez Alicję Andrzejewską-Zając pokaz jest wydarzeniem towarzyszącym wystawie Włochy w Gdańsku.

Stefano della Bella, „Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu”, fragment, 1633, akwaforta, fot. © MNG  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stefano della Bella, „Wjazd Jerzego Ossolińskiego do Rzymu”, fragment, 1633, akwaforta, fot. © MNG (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stefano della Bella i Giovanni Battista Piranesi. Akwaforty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Gdańsku
Od 5 listopada do 31 grudnia 2018 roku
Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Dawnej

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR