Wayang, maska i tradycyjny taniec na Jawie

Miejsce Projektów Zachęty zaprasza 29 sierpnia na spotkanie na wystawie Marty Węglińskiej Upadek. Grawitacja. Podczas spotkania artystka rozmawiać będzie z Marianną Lis.

Marta Węglińska, „Upadek. Grawitacja” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marta Węglińska, „Upadek. Grawitacja” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jawajski teatr cieni wayang kulit ma ponad tysiącletnią historię i jest sztuką łączącą elementy teatru, literatury, muzyki, sztuk wizualnych, dawnych i współczesnych wierzeń oraz filozofii. Nie mógłby istnieć bez reprezentujących postać ludzką lalek, charakteryzujących się zaburzonymi proporcjami. Odgrywają one historie zaczerpnięte z indyjskich eposów Mahabharaty i Ramajany oraz z lokalnych podań i mitów. Jedną z nich jest opowieść o dziejach Panjiego Asmarabanguna, legendarnego księcia pochodzącego ze wschodniej Jawy, i jego miłości do Candry Kirany. Ich losy stały się również inspiracją dla tradycyjnych tańców jawajskich i podstawą repertuaru teatru wayang topeng, będącego jedną z najstarszych form teatru aktorskiego na Jawie. W spektaklach aktor grający Panjiego nosi gładką białą, złotą lub zieloną maskę (topeng). Przysłaniające twarz maski były wzorowane na lalkach wayang kulit i podobnie jak one — za sprawą kształtu oczu, nosa i ust, użytych kolorów i zdobień — miały za zadanie przekazać widzom informację o charakterze danej postaci. Taniec i sposób poruszania się aktorów na scenie imitował sposób animowania lalek, stworzonych na wzór człowieka i naśladujących jego ruchy. Wayang, maski, taniec i ruch to zagadnienia, które będą bazą do rozmowy o wystawie Marty Węglińskiej.

Marianna Lis jest absolwentką Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, gdzie obecnie wykłada. Jako stypendystka programu Darmasiswa rządu Republiki Indonezji studiowała tradycyjny teatr cieni wayang kulit w Instytucie Sztuki Indonezyjskiej (Institut Seni Indonesia) w Surakarcie. Prowadziła także badania terenowe w Yogyakarcie i Surakarcie, poświęcone współczesnemu wayangowi oraz sztukom wizualnym i widowiskowym Jawy. Publikuje artykuły w specjalistycznych czasopismach naukowych oraz w książkach poświęconych Indonezji. Zajmuje się popularyzacją wiedzy o współczesnym teatrze i sztukach wizualnych Indonezji. Jest członkinią Warsaw Gamelan Group, a także dalangiem wayang kulit. W 2017 roku w Instytucie Sztuki PAN obroniła doktorat Elementy tradycji i obszary poszukiwań we współczesnym wayangu Jawy Środkowej.

Spotkanie Druga skóra. Wayang, maska i tradycyjny taniec na Jawie
29 sierpnia 2018 roku, godz. 18.00
Miejsce Projektów Zachęty w Warszawie

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR