Teresa Otulak. Seesaw

Gdańska Galeria Miejska zaprasza od 2 sierpnia na wystawę Seesaw. Indywidualna Seesaw Teresy Otulak jest nagrodą Gdańskiej Galerii Miejskiej w konkursie Najlepsze Dyplomy 2017, organizowanym przez Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Teresa Otulak, „Seesaw” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Teresa Otulak, „Seesaw” (źródło: materiały prasowe organizatora)

 

W widzeniu chodzi o coś więcej niż przebywanie w miejscu, z którego można patrzeć.

Nicholas Mirzoeff

Tuż po przebudzeniu codzienność wyłania kolejne wyobrażenia doczesności. Umysł, wybudzając się, staje się plastyczny, zaczyna chłonąć jak gąbka doznania zmysłowe, stopniowo przeobraża się w siedlisko zainfekowane przez ich nadmiar. Wchodzimy w stan zagęszczenia. Odsłaniając dalsze powidoki szarości, dobrze jest znaleźć czas na przeciwwagę, odzyskanie balansu. Dążąc do uspokojenia wnętrza, relaksu w ciszy, pełnego poddania się ziemskiej powłoce, gdy rozum staje się pasywny, wolny od wewnętrznych więzów i ograniczeń – zaczynasz doświadczać.

Szukając wyciszenia, sytuujesz ciało w laboratoryjnie białej przestrzeni, dobrze skrojonej. Oczyszczonej ze znaczeń, utrzymującej swoją neutralność. Światło miękko układa się we wnętrzu, skrywając miejsce swego pochodzenia. Odarty ze znaczeń, zmieniasz położenie. U progu czeka na Ciebie obiekt, punkt wyjścia do wybudowania przestrzeni; wzniesionej po to, aby obiekt mógł w jej wnętrzu wybrzmieć. Relacja obiektu i przestrzeni odzwierciedla tę opisaną przez Sigrfieda Giediona słowami: architektura zbliża się do rzeźby, a rzeźba zbliża się do architektury. Wypowiedź równie trafnie obrazuje proces myślenia Teresy Otulak. W okamgnieniu zmieniasz miejsce; gdy jeden koniec idzie w górę, drugi naprzemiennie opada. Tak działa mechanizm seesaw, składający się z belki i podparcia. Aby znaleźć w nim balans, należy przyswoić zasadę jego działania. Wówczas przeszkoda przeistacza się w przyjemność.

Instalacja Seesaw wprowadza w poszerzone pole rzeźby, gdzie mierzymy się z własnymi wyobrażeniami. Doświadczamy jej jako wrażenia zmysłowego. Usytuowanie i sama forma figury Seesaw niemal zmuszają odbiorcę do konfrontacji. Wprawiając w stan dezorientacji, świadomie rezygnując z nadciśnienia treści. Otulak podejmuje w pracy próbę przewartościowania przestrzeni nad sztuką i wokół sztuki, a tym samym poddaje pod rozwagę mechanizmy jej funkcjonowania.

Teresa Otulak (ur. w 1992 roku w Szczecinku) – absolwentka multimediów na Akademii Sztuki w Szczecinie. Tworzy prace wideo, obiekty i instalacje. W swojej twórczości porusza tematy związane z kondycją współczesnego człowieka i mechanizmami jego funkcjonowania. W pracach wykorzystuje język architektury. Laureatka Najlepszych Dyplomów ASP w Gdańsku (2017), Festiwalu Młode Wilki (2015) i Szczecin European Film Festival (2014), finalistka 15. Artystycznej Podróży Hestii. Jej prace prezentowane były m.in. w Superstudio Più w Mediolanie (2017), Zonie Sztuki Aktualnej w Szczecinie (2016), rk Galerie w Berlinie (2016), Muzeum Narodowym w Szczecinie (2013), Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016).

Teresa Otulak. Seesaw 
Kuratorka: Gabriela Warzycka-Tutak
Identyfikacja graficzna: Marcel Kaczmarek
Od 2 sierpnia do 16 września 2018 roku
Wernisaż: 2 sierpnia 2018 roku, godz. 19.30
Gdańska Galeria Miejska

Komentarze wyłączone.

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR