• 2018-07-25

14. Festiwal Skrzyżowanie Kultur

Angola, Mali, Senegal, Ghana, Nigeria i Etiopia w programie tegorocznej edycji Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, która odbędzie się od 16 do 22 września pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie.

14. Festiwal Skrzyżowania Kultur (źródło: materiały prasowe organizatora)

14. Festiwal Skrzyżowania Kultur (źródło: materiały prasowe organizatora)

W tym roku dominować będzie Afryka. Koncert inauguracyjny rozpocznie Waldemar Bastos, wokalista o portugalskich korzeniach urodzony na pograniczu Angoli i Konga. Siłą jego muzyki są wartości uniwersalne: nadzieja, pojednanie i harmonia pomiędzy ludźmi. Swój przekaz artystyczny formuje słowem i melancholijnym głosem. Drugi koncert należy do wielkiej malijskiej gwiazdy – Rokii Traoré. To wokalistka, kompozytorka i poetka łącząca elementy muzyki z rodzinnego kraju z wpływami rocka, bluesa i soulu. Niespodzianką tegorocznej edycji będzie przyjazd Mulatu Astatke – etiopskiego wizjonera określanego mianem twórcy „ethio-jazzu”. Jego historia kariery to również historia muzycznej podróży przez trzy kontynenty, a także wzajemnego przenikania się wielu stylów i gatunków. Na scenie będzie można zobaczyć też legendarną formację z Senegalu – Orkiestrę Baobab. Ich muzyka stanowi esencję stylu afro-kubańskiego – to jedna z najważniejszych afrykańskich grup muzycznych.

Do grona artystów dołączy również Nneka  – wszechstronnie utalentowana nigeryjska wokalistka, która w wieku 19-tu lat wyjechała do Niemiec na studia. Jak sama przyznaje, pisanie piosenek i śpiewanie pomagały jej wówczas złagodzić samotność, szok kulturowy i tęsknotę za krajem. Z kolei Kinga Ayisobę można przedstawić jako charyzmatycznego „króla” muzyki kologo z północno-wschodniej Ghany. Świat słów i dźwięków Kinga Ayisoby to bezkompromisowe i sugestywne teksty połączone z hipnotyczną, mocną muzyką i ekstatycznym tańcem, a także opowieść o tradycji, muzyce teraźniejszości i przyszłości.

Tegoroczną edycję festiwalu odwiedzi również tunezyjsko-francuska grupa – Ifriqiyya Electrique. Ich muzyka to postindustrialne doświadczenie współczesnej interpretacji hipnotycznego tunezyjskiego rytuału Banga. Artyści słowem i dźwiękiem opowiadają o przodkach, czyli oswobodzonych niewolnikach żyjących na pustyni tam, gdzie tradycyjne afrykańskie wierzenia splatały się z elementami islamu tworząc formy kultów animistyczno-muzułmańskich. Ich występy to połączenie muzyki i transu, który ma na celu wstrząs i szeroko pojęte uzdrowienie – jest wyzwaniem i konfrontacją.

Niezwykle ciekawie zapowiadają się muzyczne projekty specjalne festiwalu. Punktem wyjścia w tworzeniu ich koncepcji było znaczenie słów, ich brzmienie, barwa oraz historie zapisane w muzyce. Podczas Sounds Like Poland zostanie zaprezentowany polsko-perski projekt When masters meet, który jest wynikiem współpracy Marii Pomianowskiej z Hooseinem Alizadehem. Głównym mottem projektu jest skupienie na duchowym aspekcie sztuki. Artyści zgodnie twierdzą, że wystarczy kilka nut, lekki ozdobnik, wier ton czy delikatny melizmat, aby stworzyć głęboko poruszające dzieło.

Kolejnym projektem specjalnym – tym razem podczas bloku Kolektyw Europa – będą Romowie Europy. Agata Siemaszko zaprosiła do współpracy zespół La he Lavutara oraz Kalmana Balogh’a, potomka jednej z najsłynniejszych dynastii cygańskich muzyków na Nizinie Panońskiej. Wszyscy zaproszeni goście wywodzą się z wielopokoleniowych, muzykanckich rodów, kontynuujących tradycję profesjonalnego i wirtuozowskiego muzykowania.

Podczas Sounds Like Poland wystąpią również WoWaKin Trio oraz Bester Quortet. Pierwsza grupa łączy różne doświadczenia muzyczne, swobodnie i brawurowo interpretując tradycyjny repertuar polskiej wsi, drugi natomiast to formacja z odważnym programem opartym na kompozycjach własnych łączących muzykę klezmerską z elementami klasyki, jazzu, awangardy, nurtu world beat z improwizacją włącznie. Festiwal zamknie m.in. koncert gościa z Brazylii. Tiganá Santana to młody wokalista i gitarzysta sięgający głęboko do afrykańskich korzeni muzyki brazylijskiej. Zachwyca swoją delikatnością i subtelną, a zarazem przykuwającą uwagę barwą głosu.

Jak co roku nie zabraknie również programu bezpłatnych wydarzeń towarzyszących.

14. Festiwal Skrzyżowanie Kultur
Od 16 do 22 września 2018 roku
Organizatorzy: Miasto st. Warszawa oraz Stołeczna Estrada

Komentarze wyłączone.