Dwa pokazy specjalne w Galerii Miejskiej we Wrocławiu

18 czerwca w przestrzeniach wrocławskiej Galerii Miejskiej otworzą się dwa pokazy. Pierwszy z nich to wystawa dyplomu realizowanego przez studentkę V roku malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Annę Kiszkę, w Pracowni Malarstwa prof. Mariana Waldemara Kuczmy. Drugi natomiast to pokaz wielkoformatowego, malarskiego tryptyku pt. Machiny Albertyny Kacalak, nad którego realizacją artystka pracowała od 2013 do 2014 roku.

Anna Kiszka, „Ptaki Marozji" (źródło: materiały prasowe organizatora)

Anna Kiszka, „Ptaki Marozji" (źródło: materiały prasowe organizatora)

Od 18 czerwca piwnice Galerii Miejskiej wypełnią obrazy i ilustracje Anny Kiszki, prezentowane w ramach jej dyplomowej wystawy. Studentka V roku malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta obecnie realizuje dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Mariana Waldemara Kuczmy i as. Bartosza Radziszewskiego, w Pracowni Malarstwa Architektonicznego i Sztuki w Przestrzeni Publicznej prof. Wojciecha kaniowskiego i as. Joanny Pałys, a także aneks z ilustracji Tomasza Brody.

Ponieważ Anna Kiszka w swojej twórczości opiera się na koncepcji dualizmu ducha i materii, taki też tytuł nosi jej dyplomowa wystawa. Obszar płótna stanowi dla młodej malarki doskonałą przestrzeń do badania elementów sobie przeciwstawnych: geometrii i organiczności kształtów, światła i ciemności, dynamiki i statyki. Zderzając je w obrębie jednego płótna, artystka zespala te antagonizujące pierwiastki w nierozerwalną całość, pozwalając na wytworzenie się nowej, harmonijnej jakości. W swojej malarskiej działalności Kiszka nigdy nie stara się jednak sugerować odbiorcy interpretacji, pozwalając mu na intuicyjne poruszanie się w obszarze obrazu.

Obok malarstwa Kiszka zaprezentuje również swój ilustracyjny projekt będący adaptacją książki Niewidzialne miasta autorstwa Italo Calvino. Do wybranych, fantastycznych miast opisanych w utworze artystka stworzyła opartą na znaczkach pocztowych, biletach czy też banknotach zawierających elementy charakterystyczne dla danej miejscowości, identyfikację wizualną. W ten sposób próbuje ona przekonać widza, że baśniowe, egzotyczne krainy, o których na łamach książki Marko Polo opowiadał cesarzowi Chin, istnieją naprawdę.

Albertyna Kacalak, „Machina 1” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Albertyna Kacalak, „Machina 1” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na pierwszym piętrze Galerii Miejskiej zaaranżowany zostanie natomiast pokaz realizowanego od 2013 do 2014 roku tryptyku Albertyny Kacalak pt. Machiny. Malowane zamaszystymi, dynamicznymi ruchami, wielkoformatowe abstrakcje powstałe z połączenia olejnej farby, żywicy i okrągłych, lustrzanych obręczy tworzą formy przywodzące na myśl enigmatyczne, obce przestrzenie lub, jak określa je artystka, planety. Opisując tryptyk, Kacalak stwierdza również: „Każda z planet jest inna, tak jak każdy człowiek to osobny byt. Każda z Machin wnosi inne środki wyrazu, od jasnych, stonowanych barw do ciemnych, tajemniczych błękitów i zieleni”. Choć realizacje te sprawiają wrażenie odległych, wykorzystanie luster, w których możemy się przejrzeć, niesamowicie przybliża nas jako widzów do tych dalekich, niedostępnych obszarów.

Autor tekstu: Katarzyna Zahorska

Dualizm ducha i materii,  Machiny – dwa pokazy specjalne
Od 18 do 22 czerwca 2018 roku
Galeria Miejska we Wrocławiu

Komentarze wyłączone.

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR