• 2018-06-13

4. Kromer Biecz Festival. Dwa muzyczne żywioły

Francuski wirtuoz wiolonczeli barokowej Bruno Cocset oraz holenderski organista i klawesynista Léon Berben – to kolejne gwiazdy Kromer Biecz Festival, które wystąpią 3 i 4 sierpnia.

Bruno Cocset, fot. Agogique (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bruno Cocset, fot. Agogique (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bohaterem wieczornych recitali w piątek i sobotę w pięknym barokowym kościele oo. Franciszkanów będzie pochodzący z Francji Bruno Cocset, jeden z najbardziej ekscytujących wiolonczelistów barokowych naszych czasów. Artysta ukończył studia w konserwatorium w Tours i Lyonie, a następnie kontynuował naukę w konserwatorium paryskim u Christophera Coina oraz u takich mistrzów jak Anner Bylsma i Jaap Schröder. Jako wiolonczelista występował z największymi tuzami muzyki dawnej. W 1996 roku Cocset założył formację Les Basses Réunies, z którą dokonał nagrań m.in. Sonat wiolonczelowych Vivaldiego, za które otrzymał nagrodę Premio Vivaldi. Słynie również z odkrywania zapomnianych kompozytorów takich jak Jean-Baptiste Barrière i Evaristo Felice Dall’Abaco. Cocset jest też wykładowcą konserwatoriów w Paryżu, Genewie i Barcelonie. W 2011 roku wiolonczelista założył Instytut Muzyki Dawnej w Vannes w Bretanii, który skupia muzyków i badaczy zajmujących się repertuarem od renesansu aż po XIX wiek.

W jego wykonaniu będzie można usłyszeć komplet 6 Suit wiolonczelowych BWV 1007-1012 Johanna Sebastiana Bacha. Bach skomponował je w latach 1717-1723, kiedy służył jako kapelmistrz w Köthen. Suity znamy z rękopisów przygotowanych przez drugą żonę kompozytora – Annę Magdalenę Bach, zawodową śpiewaczkę i kopistkę dzieł męża. To właśnie jej charakter pisma widnieje na karcie tytułowej Suit, których pełna nazwa brzmi Suites à Violoncello Solo senza Basso (Suity na wiolonczelę solo, bez basu). Każda z Bachowskich Suit wiolonczelowych utrzymana jest w tonacji durowej i składa się z preludium oraz szeregu tańców: allemande, courante, sarabandy, dwóch menuetów (zamiennie z bourrée bądź gawotem) i finałowej gigue.

Léon Berben, fot. Lutz Voigtlander (źródło: materiały prasowe organizatora)

Léon Berben, fot. Lutz Voigtlander (źródło: materiały prasowe organizatora)

W piątkowe popołudnie, w neogotyckiej kolegiacie pw. Bożego Ciała, wystąpi słynny holenderski wirtuoz organów i klawesynu, Léon Berben – obecnie jeden z liderów wykonawstwa historycznego w Europie. Grę na organach i klawesynie studiował pod kierunkiem Tona Koopmana i Rienke Jiskoota w Amsterdamie i Hadze. Jest także ostatnim uczniem nieocenionego Gustava Leonhardta. Od 2000 roku był klawesynistą zespołu Musica Antiqua Köln, z którym dokonał licznych nagrań płytowych. Repertuar Berbena rozciąga się od późnego renesansu, aż do końca XVIII wieku. Jego nagrania solowe dokonane na historycznych instrumentach zostały wyróżnione m.in. przez „Diapason d’Or”, najbardziej opiniotwórczy we Francji i jeden z najważniejszych na świecie miesięczników muzycznych, a także „Le Monde de la Musique” oraz licznymi nagrodami krytyków muzycznych z Francji, Holandii i Niemiec. Artysta pełni także funkcję organisty tytularnego w kościele św. Andrzeja w Ostönnen (Niemcy), w którym znajdują się gotycko-barokowe organy (1425/1722), będące jednymi z najstarszych, czynnych organów na świecie.

W wykonaniu Léona Berbena usłyszymy m.in. utwory Jana Pieterszoona Sweelincka (1562-1621), niderlandzkiego kompozytora, organisty i pedagoga, duchowego patrona północnoniemieckiej szkoły organowej. Twórca nazywany „Orfeuszem z Amsterdamu” był sławnym w północnej Europie organistą kościoła Oude Kerk w Amsterdamie. Przypuszcza się, że jako młody muzyk studiował przez jakiś czas w Wenecji pod okiem znanego włoskiego kompozytora i teoretyka muzyki – Gioseffo Zarlino. Jako kompozytor, Sweelinck uchodzi za jednego z ostatnich kontynuatorów polifonii franko-flamandzkiej, którego dzieła wokalne nie ustępują twórczości Orlanda di Lasso. Z kolei jego twórczość instrumentalna, m.in. organowe i klawesynowe fantazje, toccaty i preludia otwierają wielką kartę niemieckiej muzyki klawiszowej XVII wieku. Sweelinck zasłynął m.in. jako twórca nowego typu ricercaru wariacyjnego, w którym nowe myśli muzyczne stanowią kontrapunkt jednego tematu głównego.

W programie tego wyjątkowego recitalu, podczas którego artysta zaprezentuje zarówno dzieła klawesynowe, jak i organowe, zabrzmią także utwory z polskich tabulatur organowych.

4. Kromer Biecz Festival
Od 1 do 5 sierpnia 2018 roku
Bieckie Biuro Festiwalowe

Komentarze wyłączone.

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR