Marianne Vlaschits i Zofia Rydet

Wystawa The Sword-Swallowing Toad. Marianne Vlaschits / Zofia Rydet przekształca pomieszczenia Austriackiego Forum Kultury w Warszawie w futurystyczny kosmos, pozwalający penetrować nowe, nieodkryte sfery.

„The Sword-Swallowing Toad. Marianne Vlaschits / Zofia Rydet” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„The Sword-Swallowing Toad. Marianne Vlaschits / Zofia Rydet” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marianne Vlaschits (ur. 1983, Wiedeń) tworzy instalacje, które sprawiają wrażenie zagarniać przestrzeń wystaw. Jej prace są figuratywne, a narracja stanowi ich centralny element. Artystka często opowiada fikcyjne, nieosadzone w czasie historie o odległych galaktykach, pokazuje nowe, alternatywne modele rzeczywistości. Wystawą The Sword-Swallowing Toad nawiązuje do patriarchalnego sposobu myślenia o świecie i umieszcza go w nowym kontekście. Alegorycznej interpretacji, według której nienasycona macica wędruje w ciele niczym ropucha, przeciwstawia inną, prezentując nowy model relacji człowiek–przestrzeń (życiowa) – świat. Co za tym idzie, artystka wyobraża sobie odmienne niż dotychczasowe zależności społeczno-polityczne, a także te wynikające z polityki siły.

Artystyczną wizję przyszłości, jaką roztacza Marianne Vlaschits, dopełnia na wystawie pozycja historyczna: prace artystki Zofii Rydet (1911 Stanisławów – 1997 Gliwice). Cykl Mój świat uczuć i wyobraźni powstały w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku przedstawia w poetyckich fotomontażach pejzaże fantastyczne, miejsca surrealne. Postaci ludzkie – często ciała kobiece albo manekiny, jako ich idealizacje – pojawiają się w nich sporadycznie. Przeważają puste płaszczyzny, bezkresne przestrzenie wyglądające na opuszczone, toteż nieodłączną cechą tych obrazów jest utajone zagrożenie, wskazujące na niepewność egzystencji ludzkości.

Dialog dwóch artystek – z dystansu czasowego wynoszącego bądź, co bądź prawie pół wieku – ujawnia wciąż tę samą naglącą aktualność poruszanych przez nie treści. Ich strategie artystyczne polegają na formowaniu wizji alternatywnej przyszłości, aby krytycznie odzwierciedlić teraźniejszość. Plasują się tym samym na zupełnie nadzwyczajnym, a przez to tym bardziej fascynującym miejscu: na styku między sztuką, polityką, nauką, technologią i popkulturowymi fantazjami o lepszym jutrze.

Kristina Schrei (fragment)

The Sword-Swallowing Toad. Marianne Vlaschits / Zofia Rydet
Kuratorka: Kristina Schrei
Od 10 czerwca do 13 lipca 2018 roku
Otwarcie: 10 czerwca 2018 roku, godz. 19.00
Austriackie Forum Kultury w Warszawie

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR