Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce

8 czerwca w Muzeum Sztuki w Łodzi otwarta zostanie wystawa Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce.

Pakui Hardware, „On Demand”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pakui Hardware, „On Demand”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Praca grupowa w dzisiejszej sztuce opiera się na strategiach znanych od kilku dekad. Artyści pracujący razem często angażowali się i wciąż angażują w bieżące problemy społeczne i ruchy na rzecz praw człowieka, a także badają możliwości, jakie dają nowe media.

Wystawa tworzy katalog współczesnych metod pracy zbiorowej, rozwijanych w większości przez pokolenie trzydziestoparoletnich artystów. Zobaczymy na niej zarówno prace duetów (Pakui Hardware, Foundland Collective i Part-time Suite) jak i liczniejszych grup (GCC, Laboria Cuboniks). Znajdziemy wśród nich kolektywy zawiązane w konkretnym celu, grupy adaptujące formułę zespołów muzycznych, nawiązujące do modeli pracy w biznesie czy łączące osoby zawodowo zajmujące się różnymi dziedzinami.

Goszczeni w Łodzi członkowie formacji artystycznych (zwykle ponadnarodowych czy nawet międzykontynentalnych) skupiają się na organizacji wspólnej pracy, często utrudnionej przez przebywanie w różnych strefach czasowych. Działanie w obrębie kolektywu stanowi dla części z nich alternatywę wobec prekarnych, niestabilnych warunków produkcji artystycznej. W przeciwieństwie do artystów działających lokalnie, międzynarodowe kolektywy nie są już tak często zaangażowane w prowadzenie tzw. galerii artystów (ang. artist-run space), chociaż nie porzuciły zainteresowania tworzeniem dla siebie fizycznej przestrzeni ekspresji (np. New Theater prowadzony przez Callę Henkel & Maxa Pitegoffa) czy alternatywnego systemu dystrybucji (NON Worldwide).

Wystawa została podzielona na trzy rozdziały (Praca / Wydajność / Przyszłość – Internet / Afekt / Bycie razem – Technologia / Emancypacja / Migracja) poświęcone kwestiom związanym z szeregiem współczesnych zjawisk, takich jak kultura korporacyjna i przymus produktywności (BNNT), różne formy i wymiary bycia razem (LaBeouf, Rönkkö & Turner) czy emancypacyjny potencjał niesiony przez technologię.

Tytuł ekspozycji odnosi się do metody bezpośredniej komunikacji w sieci komputerowej, która zainspirowała nowe strategie ludzkiej interakcji, odmienne od scentralizowanych struktur społecznych. Infrastruktura peer-to-peer, zastępując pośrednika technologiami cyfrowymi, wykorzystywana jest dziś przez tzw. ekonomię współpracy w sektorze usług (np. Uber, BlaBlaCar i Airbnb) czy finansów (np. bitcoin). Zarówno artystyczne praktyki kolektywne, jak i infrastruktura peer-to-peer opierają się na samozarządzaniu i samoorganizacji, dzięki którym możliwe jest tworzenie alternatyw wobec struktur korporacyjnych i głównych nurtów polityki.

Wystawa poświęcona duetom i kolektywom artystycznym prezentowana w Muzeum Sztuki w Łodzi przywołuje na myśl działalność grupy a.r., której wkład w zbiory stanowi trzon instytucjonalnej tożsamości muzeum i podstawę jego kolekcji. Podobnie jak współczesne kolektywy, grupa a.r. w momencie swojego powstania zrzeszała młodych, w większości trzydziestokilkuletnich artystów.

W ramach wystawy prace prezentują artyści i artystki: BNNT, Foundland Collective, GCC, Calla Henkel & Max Pitegoff, Laboria Cuboniks, LaBeouf, Rönkkö & Turner, NON Worldwide, Pakui Hardware, Part-time Suite oraz Dom Mody Limanka, Matosek/Niezgoda, POSTNOVIKI

Peer-to-Peer. Praktyki kolektywne w nowej sztuce
Kuratorka: Agnieszka Pindera
Otwarcie: 8 czerwca 2018 roku o godzinie 18.00
Od 8 czerwca do 28 października 2018 roku
ms2 – Muzeum Sztuki w Łodzi

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR