• 2018-06-04

Rozstrzygnięto konkurs Mazda Design 2018

Ogłoszono zwycięzców konkursu Mazda Design 2018. Tytuł Grand Prix otrzymała praca w kategorii ZNAK pt. Zmysł dotyku Błażeja Krzepiny, a nagrodę specjalną – Mazda Design Award, w wysokości 50 000 zł odebrała projektantka Alicja Patanowska za kolekcję PLANTACJA.

PLANTATION, proj. Alicja Patanowska, fot. S. Deleu (źródło: materiały prasowe organizatora)

PLANTATION, proj. Alicja Patanowska, fot. S. Deleu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Uroczysta gala wręczenia nagród, przygotowana na zakończenie Łódź Design Festival, rozpoczęła się uhonorowaniem zwycięzców konkursu Mazda Design 2018, w tym roku organizowanego pod hasłem – reVISION. Tematem konkursowych zadań w trzech kategoriach: Człowiek, Przestrzeń i Znak były próby reinterpretacji nowoczesnego designu w duchu tradycyjnych metod produkcji i technik rzemieślniczych. Za wybór zwycięzców konkursu Mazda Design 2018 oraz wskazanie laureatki nagrody Mazda Design Award było odpowiedzialne jury: Maja Ganszyniec, Maciej Jakub Zawadzki, Edgar Bąk, Anna Grużewska, Marcin Rusak – laureat pierwszej edycji Mazda Design Award z 2017 roku oraz Kevin Rice – dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy.

Tytuł Grand Prix oraz nagrodę w wysokości 15 000 zł otrzymała praca w kategorii ZNAK pt. Zmysł dotyku autorstwa Błażeja Krzepiny. To projekt uniwersalnego „certyfikatu”, który powstał z myślą o oznaczaniu i promocji przedmiotów o charakterze autorskim, wykonanych ręcznie. Jury doceniło prostotę geometrycznej struktury, która kształtem nawiązuje do odcisku palca – identyfikującego każdego twórcę. Jego ukryta energia oraz przestrzenna dynamika są zgodne z duchem filozofii projektowania KODO.

Punktem wyjścia w mojej pracy była dosłowność linii papilarnych, organiczne, niepowtarzalne kształty, unikalne dla każdego z nas – opisywał genezę projektu Błażej Krzepina. – Chciałem doprowadzić je do jak najprostszej, geometrycznej formy, żeby pokazać tę dosłowność i jednocześnie podkreślić dynamikę i ruch poprzez złudzenie optyczne. Powodem dla którego postanowiłem bardziej zgeometryzować znak było pokazanie momentu ruchu, w którym twórca odciska, w dosłownym tego słowa znaczeniu, swój ślad na przedmiocie, nad którym pracuje.

W kategorii PRZESTRZEŃ pierwszą nagrodę w wysokości 10 000 zł otrzymała Agnieszka Konopka za pracę FRAME, czyli projekt wizjonerskiego garażu dla koncepcyjnego modelu Mazda VISION COUPE. W jednym projekcie autorce udało się pogodzić rozmach architektonicznej wizji, dynamikę przyrody oraz niezwykły minimalizm, którym kierują się również projektanci Mazdy.

Zadanie polegało na stworzeniu garażu i praca, którą końcowo wybraliśmy, jest unikalna tak samo jak ta forma, która miałaby stanąć w tym garażu – uzasadniał wybór jurorów Maciej Jakub Zawadzki. – Bo to nie jest zwykły garaż, tylko garaż dla Mazdy VISION COUPE, czyli samochodu koncepcyjnego, który istnieje tylko w jednym egzemplarzu. Otrzymaliśmy odpowiedź, która jest symboliczna. Bo ten samochód postanowiono obramować, a samą ramę przeskalować tak, żeby jak najbardziej podkreślić unikalność tego obiektu. Dodatkowo podobnie jak w VISION COUPE światło w tej pracy odgrywa dużą rolę, podkreśla refleksy, odbicia, głębię formy czyli to, co jest najciekawsze w tym samochodzie.

Z kolei w kategorii CZŁOWIEK, za dużą wrażliwość społeczną oraz próbę rozwiązania kwestii przywrócenia mobilności osobom starszym i niepełnosprawnym, wyróżnienie zostało przyznane Fryderykowi Zysce za projekt Mazda re-Motion.

Finał łódzkiej gali należał do laureatki nagrody Mazda Design Award 2018 – Alicji Patanowskiej. Tę specjalną, pozakonkursową nagrodę w wysokości 50 000 zł, przyznawaną polskiemu twórcy najciekawszego projektu z dziedziny designu zrealizowanego w ciągu ostatnich 3 lat wręczył Szymon Sołtysik – dyrektor działu public relations Mazda Motor Poland. Jury uznało, że kolekcja komponentów ceramicznych PLANTACJA, służących do uprawy ziół i roślin metodą hydroponiczną ujmuje swoją głęboko przemyślaną prostotą. Projekt łączy ze sobą wiele wartości – naturę, recycling przedmiotów i kunszt rzemiosła – w sposób, który pozostaje jednocześnie bardzo przystępny dla końcowego odbiorcy. Projektantka przyznała, że wie już na co przeznaczy nagrodę, ponieważ zaczęła właśnie doktorat na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, a teraz będzie mogła kontynuować jego przygotowanie na Royal College of Art w Londynie.

Mazda kolejny raz była jednym z głównych partnerów międzynarodowego festiwalu designu w Łodzi. W tym roku w ramach partnerstwa marka zaprezentowała wystawę zwycięskich projektów w konkursie Mazda Design oraz ekspozycję innowacyjnego projektu architektonicznego Macieja Jakuba Zawadzkiego – Water Damper Towers. Mazda zaprosiła również na festiwal specjalnych gości, projektanta Mazdy – Bahrama Partawa oraz Marcina Rusaka, którzy poprowadzili wykłady prezentujące różne sposoby łączenia rzemieślniczej tradycji i nowoczesnych form projektowania. Poza partnerstwem merytorycznym marka była zaangażowana również logistycznie, oddając wybrane modele samochodów do dyspozycji gości festiwalu.

Rozstrzygnięcie Konkursu Mazda Design 2018
Maj 2018 roku

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR