Puenta w foyer. Do widzenia, do jutra

9 czerwca w sali wystaw Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego otworzona zostanie ekspozycja malarstwa Magdaleny Król Puenta w foyer. Prace będą prezentowane do końca czerwca.

Praca Magdaleny Król (źródło: materiały prasowe organizatora)

Praca Magdaleny Król (źródło: materiały prasowe organizatora)

Najnowszy cykl malarski Magdaleny Król prezentowany w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zamyka pierwszy etap drogi, w którą wyruszyła – odważnie, choć nie bez wątpliwości i obaw – artystka. Rezultatem konsekwentnie prowadzonej wizji plastycznej i bezkompromisowego podążania za malarskim konceptem jest pasmo wielkoformatowych obrazów, które w ciągu ostatniego roku prezentowane były w gdańskiej Koloni Artystów (wystawa pt. Bezsenność) oraz Sztuce Wyboru (wystawa pt. Antrakt).

Centrum artystycznego zainteresowania Magdaleny Król stanowi próba zobrazowania emocji. To niebagatelne malarskie wyzwanie, które narzuca sobie artystka realizowane jest z twórczą swobodą, co skutkuje bezpretensjonalną formą i spontaniczną ekspresją. Ujmująco osobisty przekaz, na którym zbudowany jest cały cykl pozostaje aktualny również części prezentowanej w Teatrze. Nienasycona – jak się wydaje – chęć kontaktu, bezpośredniego spotkania z odbiorcą łączy się z pragnieniem dotarcia do tego, co ukryte, odizolowane, wyparte. Namiętności i tęsknoty zyskują tu niemal dotykalną formę, wizualizują się pod postacią zdekonstruowanych twarzy i ciał, które uchwytywane są przez artystkę w dwuznacznym momencie między stawaniem się, a rozpadaniem. Emocje ucieleśnione, zamknięte w formie stają się konkretem – czymś, z czym można się zmierzyć, co można ujarzmić i przeobrazić w nową jakość. W przypadku Magdy Król – język malarski jako efekt tej transformacji staje się jednocześnie narzędziem służącym przepracowaniu różnorodnych doświadczeń, które niewysłowione stają się „malowalne”. Pozornie dekoracyjny motyw lilii jest tego najlepszym przykładem.

Forma balansująca między zdecydowanym, ekspresyjnym gestem i subtelnością przedstawień, gdzie dominują ciepłe kolory i miękko wypełnione pola – w najnowszym cyklu nabiera jeszcze silniejszego wyrazu. Ostra kreska charakterystyczna dla stylu graffiti zostaje złagodzona i ograniczona do malarskiego szczegółu, przewodzą natomiast niedomknięte bloki koloru i swobodne pociągnięcia pędzla, kontrast czerni i koloru ciała.

Wystawa w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim jest tytułowym pożegnaniem – pożegnaniem, które zakłada kolejne, rychłe spotkanie. Magdalena Król mówi nam „do widzenia”, ale szybko dodaje „do jutra”.

(Tekst kuratorski Do widzenia, do jutra: Paula Milczarczyk)

Magdalena Król – mieszka i maluje w Gdańsku. Jej obrazy skupiają się wokół tematu emocji, ich wpływu na człowieka i możliwości transformacji w wartości malarskie. Konsekwentny, choć ulegający nieustającej przemianie sposób wyrazu pozostaje bliski gestowi streeartowemu – pełen ekspresji i spontaniczny. Pokaz w Teatrze Szekspirowskim stanowi zwieńczenie cyklu wystaw, który rozpoczęła prezentacja twórczości w Kolonii Artystów (wystawa pt. Bezsenność, 2017) oraz Sztuce Wyboru (wystawa pt. Antrakt, 2017). W listopadzie roku 2018, ponownie pojawi się w Kolonii Artystów w grupowym cyklu “Wieszajmy artystów każdego dnia”.

Puenta w foyer – wystawa malarstwa Magdaleny Król
Kurator: Paula Milczarczyk
Wernisaż: 9 czerwca 2018 roku o godzinie 18.00
Od 10 do 30 czerwca 2018 roku w godz. 14.00–19.00
Gdański Teatr Szekspirowski

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR