Rzeźba-organizm

Ulubioną metodą twórczą Mateusza Dąbrowskiego jest przekładanie obserwacji i wrażeń na formy abstrakcyjne. W swoim najnowszym projekcie Caterpillar, prezentowanym w miejscu Projektów Zachęty, artysta kontynuuje te wątki, poszerzając jednocześnie granice pojęcia rzeźby i grafiki – swoich ulubionych technik wizualnych.

Mateusz Dąbrowski, „Caterpillar” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Mateusz Dąbrowski, „Caterpillar” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na wystawie w podziemiach galerii artysta zaprezentuje rzeźbę Canapone. Przybiera ona formę dużej sprężyny-generatora, wprawianej w drgania przez infradźwięki. Te imitują fale, których zazwyczaj nie rejestrujemy, choć mają duży wpływ na nasze samopoczucie czy nawet funkcjonowanie organizmu. W pobliżu opisanej pracy artysta umieścił na ścianach grafiki. W MPZ Dąbrowski bawi się skalą, powiększa kształty do ogromnych rozmiarów, budując niezwykłą relację graficznego znaku i architektury. Ten prosty zabieg skutecznie zmienia percepcję dolnych sal galerii.

W stworzonej z myślą o przestrzeni Miejsca Projektów Zachęty instalacji rzeźbiarskiej zatytułowanej Caterpillar pogłębia swoje zainteresowania z pogranicza sztuki, filozofii i nauki. Eksperymentuje z nowym dla siebie materiałem – styropianem. Widz ogląda białą kanciastą bryłę dużych rozmiarów, wydającą się unosić nad podłogą galerii. Obiekt przypomina ogromną gąsienicę, fragment góry lodowej dryfujący po wodzie, obłok bądź mechanizm o nieznanym przeznaczeniu. Wrażenie industrialności wzmacnia dodatkowo widok wnętrza galerii – autor odsłonił stare kaloryfery i rury, na potrzeby innych ekspozycji skrzętnie ukrywane za białymi ścianami-zasłonami. Dłuższa kontemplacja pozwala dostrzec, że poziomy kształt jest ruchomy – jego poszczególne człony obracają się wokół własnej osi, w odmiennym rytmie i kierunku. Opisana rzeźba nie ma jednego, skończonego kształtu. Metaforycznie odnosi się do względności i subiektywności czasu oraz ruchu.

Działanie na styku sztuki, natury/cielesności i nauki/techniki, to ważny element działań Mateusza Dąbrowskiego. Artysta zakłada wielość możliwych odczytań swoich dzieł. Wystawę można by nazwać pochwałą ciągłej zmienności w czasie, próbą uchwycenia nieustannej ewolucji zachodzącej w świecie.

Mateusz Dąbrowski (ur. 1980) – studiował na Wydziale Grafiki w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2010 roku obronił doktorat i jest wykładowcą tej uczelni oraz Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania. W swojej twórczości (malarstwie, grafice, obiektach przestrzennych) eksperymentuje z materiałami. Tworzy w duchu abstrakcji geometrycznej, interesuje go materialność form.

Mateusz Dąbrowski. Caterpillar
Kuratorka: Magda Kardasz
Współpraca: Julia Harasimowicz
Wernisaż: 25 maja 2018 roku, godz. 19.00
Od 26 maja do 22 lipca 2018 roku
Miejsce Projektów Zachęty w Warszawie

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR