O elektrowni białostockiej

Wystawa Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej poświęcona jest powstałej w latach 1908–1909 elektrowni w Białymstoku – obecnie jednej z siedzib Galerii Arsenał. Celem prezentacji, na którą składają się zarówno wątki historyczne, jak i współczesne, jest zbadanie znaczenia budynku starej elektrowni w kontekście rozwoju miasta.

Elektrownia, hala turbin, fot. z okresu międzywojennego, źródło: Dolistowska M., W poszukiwaniu tożsamości miasta: architektura i urbanistyka Białegostoku w latach 1795-1939 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Elektrownia, hala turbin, fot. z okresu międzywojennego, źródło: Dolistowska M., W poszukiwaniu tożsamości miasta: architektura i urbanistyka Białegostoku w latach 1795-1939 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pierwsza, historyczna część wystawy skupia się w dużej mierze na okresie międzywojennym, tuż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. To czas intensywnej elektryfikacji, mającej wpływ na rozwój gospodarczy i przemysłowy regionu, a co za tym idzie – na życie mieszkańców. Na tę część prezentacji składają się m.in. materiały archiwalne: artykuły prasowe, mapy i zdjęcia, a także jedna z pierwszych powojennych kronik filmowych z 1946 r., ukazująca stan zniszczeń wojennych i odbudowę białostockiej elektrowni.

Druga część wystawy poświęcona jest relacjom sztuki współczesnej z budynkiem starej elektrowni. Większość eksponowanych tu prac to instalacje site-specific, których tematem jest przede wszystkim pierwotne przeznaczenie budynku. Maurycy Gomulicki specjalnie na potrzeby prezentacji zaprojektował neon ISKRA. Kolektyw artystyczny Xolor zaproponował mural, którego punktem wyjścia jest wymyślony przez artystów neologizm zgaświatło. Archaiczne urządzenia elektryczne, niegdyś używane m.in. w elektrowniach, składają się na instalację Roberta Kuśmirowskiego Eufonia.

Wystawa obejmuje także rysunki świetlne Wojciecha Zamecznika, stanowiące przykład abstrakcji w fotografii. Ważnym elementem ekspozycji są prace artystów pochodzących z Białegostoku – Kuby Dąbrowskiego, Mirosława Filonika i Kobasa Laksy, dla których budynek elektrowni jest częścią pejzażu dzieciństwa. Ten ostatni nakręcił teledysk zatytułowany Matka Konkretna, łączący wątki rodzinne z muzyką eksperymentalną wykorzystującą dźwięki urządzeń elektrycznych.

Wydarzenia towarzyszące:

24 marca, godz. 11:00 – oprowadzanie autorsko-kuratorskie po wystawie

10 kwietnia, godz. 18:00 – pokaz filmu Jasne łany, pierwszego po II wojnie światowej polskiego filmu spełniającego postulaty socrealizmu o tematyce współczesnej w reżyserii Eugeniusza Cękalskiego. Akcja filmu rozgrywa się w 1947 roku na wsi. Młody nauczyciel walczy z zacofaniem hamującym społeczny i ekonomiczny rozwój wsi. Plenery, z udziałem miejscowej ludności, kręcono we wsi Sobota w Łowickiem.

Artyści: Bas Jan Ader, Witosław Czerwonka, Kuba Dąbrowski, Maurycy Gomulicki, Małgorzata Gurowska, Mirosław Filonik, Vadim Fishkin, Igor Krenz, Robert Kuśmirowski, Kobas Laksa, Marcin Maciejowski, Antoni Mikołajczyk, Deimantas Narkevičius, Wojciech Puś, Karol Radziszewski, Wojciech Zamecznik, kolektyw artystyczny Xolor

Plusy i minusy. O elektrowni białostockiej
Kuratorki: Agata Chinowska, Magdalena Godlewska-Siwerska
Od 23 marca do 2 maja 2018 roku
Otwarcie: 23 marca 2018 roku, godz. 17.00
Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR