Keiji Matsumoto w Warszawie

Do 21 marca w warszawskiej HOS Gallery prezentowana jest wystawa Keijiego Matsumoto, inspirującego się kaligrafią japońską, a zwłaszcza kaligrafią awangardową.

Keiji Matsumoto, „Prudent”, 150 x 100 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Keiji Matsumoto, „Prudent”, 150 x 100 cm (źródło: materiały prasowe organizatora)

Podstawą twórczości Matsumoto jest swobodny ruch, którego fundamentem jest filozofia hitsuzendo – wypływająca z buddyzmu Zen sztuka medytacji stworzona przez mistrzów kaligrafii. Tutaj pędzel staje się przedłużeniem ręki, częścią ciała artysty, ale co ważne, przynależy też ciału w jego duchowym aspekcie. Każde pociągnięcie pędzla, poprzez gest, staje się dosłownie stawaniem się artysty, który musi wejść w stan afirmatywnej kontemplacji, aby ciało, w nieskrępowany sposób, mogło oddać na papierze idealną unikatową kreskę.

Główną inspiracją Matsumoto stali się przedstawiciele współczesnej awangardowej kaligrafii. Zafascynowany dynamiką, swobodą i siłą wyrazu jaka płynie z ich prac, rozpoczął własne poszukiwania artystyczne. Stopniowo oswajał coraz większe powierzchnie, używając szerokiego pędzla, z impetem rozprowadzał tusz po szerokich połaciach papieru, by następnie precyzyjnie rozwijać abstrakcyjne, organiczne formy.

Keiji Matsumoto, „Kokoro”, 100 x 100 cm, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Keiji Matsumoto, „Kokoro”, 100 x 100 cm, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Prace Matsumoto nawiązują do bogatej historii kaligrafii. Staje się ona punktem wyjścia w poszukiwaniach jego własnej formy i ekspresji. Tylko w niektórych pracach dostrzeżemy odwołania do ideogramów znanych z alfabetu abstrakcyjnych pojęć języka japońskiego. W większości prezentowanych prac, artysta w sposób niezwykle indywidualny, intuicyjny miesza porządki realnego oraz abstrakcyjnego świata. Plamienie, zarysowywanie bieli czernią, stają się u Matsumoto sposobem utrwalania myśli, wyrazem postawy artystycznej i sposobem ewokującym procesualnie rozumiane jawienie się życia.

Obcowanie z graficzno-malarskimi ideogramami Keijiego to szansa na refleksję nad świadomością koincydencji kontroli i przypadku – w sztukach wizualnych, muzyce, tańcu, ale i w życiu każdego człowieka.

(Tekst: dr Sylwia Świsłocka-Karwot)

Keiji Matsumoto
Kurator: dr Sylwia Świsłocka-Karwot
Wernisaż: 22 lutego 2018 roku o godzinie 18.00
Od 22 lutego do 21 marca 2018 roku
HOS Gallery w Warszawie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR