Wolność i kontrola w kulturze cyfrowej

Galeria Arsenał w Białymstoku zaprasza na wykład Wojciecha Siwaka towarzyszący wystawie Globalna kontrola i cenzura pt. Wolność i kontrola, prywatne i publiczne a tożsamość i biografia w kulturze cyfrowej.

A. Wenger, M. Retzlaff, „DANE|ŚLADY”, instalacja multimedialna, 2015. Fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

A. Wenger, M. Retzlaff, „DANE|ŚLADY”, instalacja multimedialna, 2015. Fot. Maciej Zaniewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Tożsamość jednostki można opisywać w kategoriach jej biografii. Tworzenie biografii czy autobiografii zależy od naszej pamięci, pamięci rozumianej jako rezerwuar doświadczeń, przeżyć, wspomnień. Czy media społecznościowe i technologie informacyjno-komunikacyjne sprzyjają temu procesowi? Czy wspierają konstrukcję tożsamości, dając możliwość natychmiastowego tworzenia i udostępniania biografii?

Zdecydowana większość opisywania życia w sieci odbywa się w blogach i serwisach, które są, dosłownie, bazami danych. Kiedy ludzie piszą blog, przesyłają zdjęcia i filmy w wirtualnych galeriach czy YouTube lub wprowadzają treści do swych profili społecznościowych, de facto wypełniają bazy danych, a więc zasadniczo tworzą historie swojego życia w formacie bazy danych.

Na podstawie tych danych przedstawiane są nam konkretne wybory i podejmowane są konkretne dotyczące nas decyzje. Ale dla autorów i artystów działających w nowych mediach, dane i bazy danych są również ważne, ponieważ są one fundamentalne dla funkcjonowania komputerów i są często substancją i logiką, a czasami wyraźną treścią prac tworzonych komputerowo.

Tak jak użytkownicy sieci i mediów społecznościowych produkują i łączą treści by przedstawiać siebie, tak treści, które generują i dane, które produkują, są wydobywane i agregowane, by reprezentować użytkowników. Innymi słowy, użytkownicy są „tworzeni przez używanie”. Akt generowania danych może być postrzegany jako nierozerwalnie związany z byciem generowanym jako dane. Podobnie, akt produkowania treści jest nieodłączny od bycia produkowanym jako treść.

Jakie są zatem, w dobie cyfrowej kultury, gdy jesteśmy monitorowani, opisywani i przetwarzani jako dane, relacje między wolnością a kontrolą, prywatnym a publicznym, naszą biografią i tożsamością którą świadomie tworzymy i tą, która wytwarzana jest „mimo nas”, przez algorytmy budujące nasz cyfrowy wizerunek, tożsamość i biografię w oparciu o pozostawione przez nas czy zdobyte o nas dane? Przyjrzymy się temu z perspektywy wybranych artystów i nas, zwykłych użytkowników.

Wojciech Siwak. Wolność i kontrola, prywatne i publiczne a tożsamość i biografia w kulturze cyfrowej
27 lutego 2018 roku, godz. 18.00
Galeria Arsenał w Białymstoku

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR