Projekt Between Layers

Wielkoformatowe obrazy Wojciecha Idźkowskiego charakteryzują się nie tylko nasyconą kolorystyką, którą kontrastuje on z dużymi obszarami wytłumionych, wyciszonych plam barwnych, ale też eksperymentami z perspektywą czy wyraźnie podkreślaną fakturowością – najbardziej interesujące okazuje się jednak to, co przebija się przez warstwy farby i koloru.

Fot. Wojciech Idźkowski  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fot. Wojciech Idźkowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

W pęknięciach między tym, co malarskie i rysunkowe ujawniają się wpływy fotografii. Są to uchwycone w fotograficznej manierze, zniekształcone odniesienia do rzeczywistości albo też wspomnień i halucynacji, jakby powidoki rozedrganych zdarzeń, ledwie zapamiętanych, a dodatkowo poddanych nieubłagalnemu upływowi czasu.

Wojciech Idźkowski pisze o wystawie: Projekt Between Layers obejmuje kilkanaście prac malarskich nawiązujących do przenikania się światów malarstwa i fotografii. Są tu staranne kadrowanie obrazu wywodzące się z wieloletniej pracy jako fotograf, jak i pewien rodzaj manipulacji obrazem. Są tu też moje wizualne pasje, od lat zarejestrowane w kadrach wybranych fragmentów rzeczywistości oraz narzucające się nowe skojarzenia, posługujące się skrótem graficznym, wykorzystujące tropy dokumentalne i ślady pamięciowe.

Eksponowane prace charakteryzują się odważnym kolorem i wariacjami na dwa tematy: geometria i humanizm. Wykonane za pomocą taśmy maskującej obrazy przywołują niecodzienne połączenie radości tworzenia i racjonalnej dokładności. Można by pomyśleć, że malarstwo i fotografia są wiodącym tematem tych obrazów, tak jest jednak tylko częściowo. Prace mają pewną ilość przypadkowej, nieplanowej akumulacji, jak obraz pt. KATEDRA P., są często intensywne w barwie i kompozycji, chaotyczne, skąpane w ogniu tworzenia i destrukcji. Mają też spokój (eteryczną poświatę), który jest efektem wielokrotnego usuwania farby i nakładania nowej warstwy. To swego rodzaju kamuflaż.

Zastosowane: forma i język malowania sprawiają, że jestem zarazem nierozdzielny od doświadczeń życiowych, jak rodzic lub nauczyciel, oraz niczym nieskażony – jak dziecko. Stworzony w ten sposób obraz nie jest linearny, lecz meandryczny. Zakłóca logiczną percepcję postrzegania moich prac. Tak jak Heidegger pyta: czym jest „nicość”?, tak ja pytam o to: co jest Between Layers? Nie ma jednoznacznych odpowiedzi.

Wojciech Idźkowski (ur. 1960 w Poznaniu) – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Poznaniu (aktualnie Uniwersytet Artystyczny). Jego zainteresowania artystyczne oscylują wokół malarstwa, fotografii i rysunku, co uwidacznia się mocno w samych pracach.

Wojciech Idźkowski. Between Layers
Od 12 stycznia do 23 lutego 2018 roku
Galeria Piekary w Poznaniu

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR