• 2018-01-23

Złota Era Jazzu, czyli Aga Zaryan & OAB

Z najsłynniejszą obecnie na polskiej scenie jazzowej wokalistką, czołowymi muzykami jazzowymi oraz przebojami z repertuaru Franka Sinatry, Nat King Cole’a, Elli Fitzgerald czy Raya Charlesa – tak Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pożegnała stary i przywitała Nowy Rok w Krakowie.

Aga Zaryan, Orkiestra Akademii Bethovenowskiej, fot. Andrzej Kalinowski, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, fot, Marta Rzepka(źródło: materiały prasowe)

Aga Zaryan, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, fot. Andrzej Kalinowski, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, fot, Marta Rzepka (źródło: materiały prasowe)

Po noworocznym sukcesie z Nigelem Kennedym z 2016 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej po raz kolejny zaprosiła miłośników jazzu na sylwestrowy i noworoczny koncert w Centrum Kongresowym ICE Kraków. W ostatni wieczór starego roku oraz w pierwsze styczniowe popołudnie 2018 roku, wraz z Agą Zaryan zabrała nas w podróż w Złotą Erę Jazzu czyli niezwykłą aurę lat 50-tych i 60-tych.

It don’t mean a thing, if it ain’t got that swing
It don’t mean a thing all you got to do is sing
It makes no difference
If it’s sweet or hot
Just give that rhythm
Everything you’ve got

Tym słowami wielkiego przeboju Duke’a Ellingtona i Irvinga Millsa Aga Zaryan powitała krakowską publiczność. Śpiewała z wielką emocją jakby chciała zaprosić, a wręcz poderwać słuchaczy do tańca. I niewiele brakowało by tak właśnie się stało, bo półtoragodzinny spektakl muzyczny, w którym artystce towarzyszył European Jazz Sextet, chór Cracow Singers, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej oraz flecistka Ewelina Serafin pełen był porywających rytmów.

W programie tym nie zabrakło najsłynniejszych jazzowych i popowych standardów z repertuaru takich gwiazd jak Frank Sinatra, Nat King Cole, Ella Fitzgerald czy Ray Charles. Pięknie, choć w nieco zaskakującej aranżacji zabrzmiała piosenka My Baby Just Cares for Me (Walter Donaldson, Gus Kahn), która znalazła się na ostatniej płycie Zaryan. Wokalistka sięgnęła też po polską klasykę – niezwykłej urody utwór Ulice wielkich miast Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Agnieszki Osieckiej. A ponieważ Sylwester i Nowy Rok to wciąż okres świąteczny, w program swego występu Zaryan wplotła również wykonane oczywiście na jazzową modłę kolędy. Były więc zarówno te najpopularniejsze Cicha noc i Santa Claus Is Coming to Town, jak też mniej znana, a na pewno rzadko prezentowana na naszych scenach Christmas Song Mela Tormé’a.

Aga Zaryan, Orkiestra Akademii Bethovenowskiej, fot. Andrzej Kalinowski, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, fot, Marta Rzepka(źródło: materiały prasowe)

Aga Zaryan, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, fot. Andrzej Kalinowski, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, fot, Marta Rzepka (źródło: materiały prasowe)

Wykonując jeden z największych przebojów muzyki rozrywkowej wszech czasów – Hit the Road Jack Percy’ego Mayfielda – Zaryan postanowiła wciągnąć do wspólnego śpiewania zgromadzoną w ICE Kraków publiczność. Słuchacze początkowo nieco nieśmiali przełamali wreszcie swe opory i dzieląc się na chór męski oraz żeński znakomicie wtórowali jazzowej gwieździe.

Niezapomniane, poza przyprawiającym o dreszcze głosem Agi Zaryan będą również kapitalne solówki towarzyszących jej jazzmanów, poczynając od legend polskiej sceny jazzowej – puzonisty Grzegorza Nagórskiego i trębacza Roberta Majewskiego – po młodych, choć niezwykle zdolnych artystów – flecistkę Ewelinę Serafin i saksofonistę Marcina Kaletkę.

Aga Zaryan, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, fot. Andrzej Kalinowski, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, fot, Marta Rzepka (źródło: materiały prasowe)

Warte wspomnienia są również nakreślone niezwykle zgrabną kreską orkiestrowe aranżacje autorstwa współpracującego z Zaryan od wielu już lat pianisty i kompozytora Michała Tokaja.

W pamięci pozostaną przede wszystkim kapitalne opracowania jazzowego przeboju Take the A Train Billy’ego Strayhorna ze świetną rolą chóru Cracow Singers oraz pięknie zaaranżowanego i równie wspaniale zaśpiewanego przez gwiazdę wieczoru standardu Night in Tunisia Dizzy’ego Gillespiego.

To właśnie dzięki tym fantastycznym aranżacjom Tokaja towarzyszący wokalistce i jazzmanom kameralny skład Orkiestry Akademii Beethovenowskiej we współpracy z rewelacyjną sekcją rytmiczną (Michał Barański – kontrabas i Łukasz Żyta – perkusja) nadawał muzyce Złotej Ery Jazzu subtelnego pulsu, a jednocześnie szlachetnego i mieniącego się pięknymi barwami brzmienia.

Tekst: Redakcja O.pl Polskiego Portalu Kultury

Aga Zarian i  Orkiestra Akademii Beethovenowskiej
31 grudnia 2017 roku i 01 stycznia 2018 roku
Centrum Kongresowe ICE Kraków

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR