DŌ to opowieść o podróży

DŌ to opowieść o podróży. O wszystkim po trochu. O drodze i szlaku. I o metodzie. To wystawa trójki artystów, którzy spotykają się w Paryżu, po to by wyruszyć jeszcze raz na wschód i by ten wschód, bardziej siłą rzeczy niż z premedytacją, naznaczyć zachodnim doświadczeniem.

„DŌ”  (źródło: materiały prasowe)

„DŌ” (źródło: materiały prasowe)

Opowiedzieć o półtonach, szarościach, przesunięciach i rozdźwiękach, które rodzą się i umierają w przestrzeni w której światło na przemian zapala się i gaśnie, aż w końcu nabiera się przekonania, że nie można inaczej, że wszystko przecież tonie w półmroku.

To w pewnym sensie spektakl, który przypomina nasłuchiwanie burzy, obserwowanie zachodu słońca i wyczekiwanie zmroku. To nurzanie się w odrobinę romantycznym, ale i bezpretensjonalnie zwyczajnym, cieniu, w typowej dla Japonii, jak chce Tanizaki Jun’ichiro w klasycznym już eseju Pochwała cienia, gdzie cały passus poświęcony jest wygódce, przestrzeni „przesiąkniętej pyłem ciemności”. Bo cień subtelnie i wieloznacznie, naznaczony przekornym gdzieś jednak, ekshibicjonizmem, niczym niedokończone zdanie, słowo urwane w połowie, akcentuje własną ulotność i nietrwałość. Paradoksalnie więcej zakrywa niż odkrywa. Czaruje własną dosłownością, ale i niedopowiadalnością i osnuwa nicią tajemnicy. I pewnie mógłby nie istnieć gdyby nie jego gesty.

Na wystawie zaprezentowane zostaną dzieła Takesady Matsutaniego, Kate Van Houten i Aliski Lahusen, których łączy nie tylko wieloletnia przyjaźń i zauroczenie, w pewnym sensie tak nabyte jak i wrodzone, sztuką i kulturą Azji, ale również formalne bliźniactwa i estetyczne podobieństwa. Ich twórczość zdradzająca zamiłowanie do minimalizmu, pustki i skrajnej prostoty, naznaczona performatywnym gestem, nerwową ekspresyjnością rozedrganej linii, błyszczącą i w tym sensie dynamiczną fakturą oddaje charakter materiału, zdradza rytm ich pracy i multiplikuje formalne i znaczeniowe napięcia. Kreuje rodzaj melancholijnej i medytacyjnej atmosfery, która skłania do refleksji nad światłem i ciemnością, wiedzą i niewiedzą, świadomością i podświadomością.

Tekst kuratorski: Ania Batko

DŌ. Kate Van Houten, Aliska Lahusen, Takesada Matsutani
Kuratorzy: Kamil Kuitkowski, Lucyna Shefter
Od 28 stycznia do 30 marca 2018 roku
Wernisaż: 27 stycznia 2018 roku, godz. 18.00
Shefter Gallery w Krakowie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR