Młoda sztuka Stalowej Woli

12 stycznia w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli otwarte zostaną dwie nowe wystawy czasowe: Novus Ordo Seclorum / Nowy Porządek Wieków oraz Trójwymiar, prezentujące prace artystów, których łączy ze sobą zarówno nowoczesne, autorskie i oryginalne spojrzenie na sztukę, jak i pochodzenie, bo aż trzech z nich urodziło się w Stalowej Woli lub w Nisku.

Kuba Woynarowski, „Turris Babel”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kuba Woynarowski, „Turris Babel”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Jakuba Woynarowskiego Novus Ordo Seclorum / Nowy Porządek Wieków to efekt projektu artystycznego realizowanego przez autora od blisko dekady, a będącego interdyscyplinarnym przedsięwzięciem artystycznym, skoncentrowanym na poszukiwaniach związków pomiędzy dokonaniami artystycznej awangardy XX wieku a zjawiskami z obszaru sztuki dawnej. Klamrą, która spina wszystkie elementy tej fikcyjnej, choć osnutej wokół prawdziwych zdarzeń opowieści o sztuce, jest teoria spiskowa, sugerująca istnienie tajnego, ikonoklastycznego stowarzyszenia, odpowiedzialnego za artystyczne, religijne i polityczne rewolucje w dziejach nowożytnej kultury Zachodu. Osią dygresyjnej i nielinearnej narracji na temat „archeologii awangardy” jest nieustannie rozbudowywana mapa śledztwa – wieloczęsciowa kompilacja grafik, kolaży, fotomontaży i diagramów. Wątkiem spajającym wszystkie elementy jest motyw ogrodu francuskiego, będącego zarazem labiryntową galerią abstrakcyjnych form przestrzennych, powstałych – pomimo formalnego podobieństwa – w odległych epokach historycznych: od neoplatońskich studiów perspektywicznych, poprzez kosmologiczne modele, aż po przykłady modernistycznej architektury. Kolejne odsłony projektu prezentowane były dotychczas m.in. w Europejskim Banku Centralnym we Frankfurcie, Fondazione Memmo w Rzymie, MeetFactory w Pradze, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i krakowskim MOCAK-u. Wystawie towarzyszy katalog.

Trójwymiarto wystawa składająca się z prac trzech artystów: Tomka Barana, Sławomira Tomana, Grzegorza Siembidy, a pokazująca świat w sposób abstrakcyjny. Zgodnie ze swą łacińską etymologią artystyczna abstrakcja (łac. abstractio – oderwanie) postrzegana jest jako „oderwana” od rzeczywistości i w związku z tym pozbawiona właściwości mimetycznych. Paradoksalnie jednak cechą łączącą zaproszonych artystów wydaje się być właśnie specyficznie pojęty realizm, będący efektem wnikliwej obserwacji detali „trzeciego planu”, z reguły umykających uwadze w przeżywanej pośpiesznie codzienności. Tomek Baran, wychodząc od doświadczeń abstrakcji geometrycznej, eksperymentuje z niekonwencjonalnymi narzędziami i nośnikami (takimi jak materiały budowlane i farby przemysłowe), nawiązując dialog zarówno z inspirującymi go elementami przestrzeni publicznej (m.in. grafiką użytkową i ulicznymi tagami), jak i z galeryjnym white cubem. Sławomir Toman, kojarzony z tradycją pop-artu i hiperrealizmu, przenosi wybrane atrybuty kultury konsumpcyjnej (niczym współczesne motywy wanitatywne) z galerii handlowej wprost do galerii sztuki, pozbawiając je oryginalnego tła i poddając odrealniającym powiększeniom. Grzegorz Siembida w swoich organicznych kompozycjach czerpie inspiracje zarówno z różnych obszarów kultury wizualnej (od malarstwa naskalnego oraz sztuki folklorystycznej, aż po koloryzm, informel i pop-art), jak i z najbliższego otoczenia – pracowni malarskiej, stanowiącej zasobnik form i faktur, a zarazem „żywe” środowisko. Prezentując dorobek trzech wymienionych twórców wystawa w stalowowolskim Muzeum Regionalnym opisuje trzy odrębne ścieżki dojścia i wyjścia z obszaru abstrakcji, ujawniając zarazem ich nieoczekiwane sploty, przybierające we wspólnej przestrzeni ekspozycyjnej formę trójwymiarowej instalacji.

Sławomir Toman, „Symulacje 4”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sławomir Toman, „Symulacje 4”, 2017 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kuratorem obu wystaw jest Jakub Woynarowski, twórca pochodzący ze znanej artystycznej stalowowolskiej rodziny. Jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Rysunku Narracyjnego oraz kurs Kultura Wizualna. W swojej twórczości łączy doświadczenia artysty wizualnego, projektanta i niezależnego kuratora. Jako autor powieści graficznych i artbooków – m.in. Corpus Delicti (2013) i Martwy sezon (2014) – bada możliwości zastosowania różnorodnych form wizualnej narracji jako narzędzi refleksji teoretycznej. Podejmując zagadnienia z zakresu „archeologii awangardy” poszukuje analogii między dziełami sztuki dawnej i nowoczesnej. Porusza tematy związane z postsekularyzmem, posthumanizmem, krytyką instytucjonalną i kuratorstwem gonzo. Tworzy i angażuje się w projekty artystyczne w wielu europejskich miastach, m.in. w Pradze, Amsterdamie, Wenecji, Frankfurcie, Kolonii, Rzymie.

Wernisażowi wystaw towarzyszył będzie recital pt. To nasza młodość w wykonaniu Roksany Lewak (śpiew), Konrada Mastyło (piano) oraz Michała Chytrzyńskiego (skrzypce). Artyści wykonają utwory z repertuaru kabaretu Piwnica Pod Baranami.

Woynarowski, Toman, Baran, Siembida – młoda sztuka Stalowej Woli
Kurator wystaw: Jakub Woynarowski
Koordynator: Elżbieta Skromak
Od 12 stycznia do 25 lutego 2018 roku
Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

Dodaj komentarz

Sonda

Kolekcjonuję:

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

Konkursy

Cytaty


Magazyn

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR