Laureaci konkursu Miedź w Architekturze

Ogłoszono wyniki 18. Konkursu Miedź w Architekturze 2017. Niekwestionowanym zwycięzcą jest kompleks badawczy Maersk Tower w Kopenhadze, zaprojektowany przez C.F. Møller Architects, charakteryzujący się kratą z miedzianych żeber. Wyróżnione zostały dwie realizacje infrastrukturalne, a Nagrodę Publiczności otrzymał pawilon Hydropolis we Wrocławiu.

Hydropolis, proj. ART FM (źródło: materiały prasowe organizatora)

Hydropolis, proj. ART FM (źródło: materiały prasowe organizatora)

Osiemnasta edycja tego, odbywającego się co dwa lata, konkursu architektonicznego jest przejawem uznania dla rosnącego wpływu miedzi i jej stopów w nowoczesnym projektowaniu. Konkurs ujawnia także szerszej publiczności międzynarodowej inspirujące projekty, które inaczej mogłyby pozostać niezauważone. W jury tegorocznego konkursu znalazło się czterech architektów, spośród których wszyscy są laureatami nagród w poprzednich edycjach: Ebbe Waehrens (BBP Arkitekter, Kopenhaga), Maxime Enrico, (LAN, Paryż), Ville Hara (Avanto Architects, Helsinki) i Craig Casci (GRID Architects, Londyn).

Zwycięskie projekty zostały wybrane spośród 35 zgłoszeń na podstawie fotografii, rysunków i opisów nadesłanych przez architektów. Kryteriami oceny były: ogólny projekt architektoniczny, odpowiedź na program i kontekst, istotność użycia miedzi w przyjętym rozwiązaniu i obróbka miedzi.

Jurorzy na początku ustalili krótką listę 8 projektów, wyróżniających się na tle pozostałych prac, a następnie dokonali wyboru Zwycięzcy i dwóch Wyróżnień. Ponadto, zarejestrowani internauci wyłonili w głosowaniu online laureata Nagrody Publiczności.

Jednogłośną decyzją jurorów zwycięzcą konkursu został kompleks badawczy w Kopenhadze, zaprojektowany przez C.F. Møller Architects. Charakterystyczny obiekt w panoramie Kopenhagi wyróżnia się na wielu poziomach. Koncepcyjne rozwinięcie jego złożonego programu oferuje świeżą, interaktywną i otwartą typologię budynku służącego badaniom naukowym, umożliwiającą interdyscyplinarne działania na wszystkich kondygnacjach i pomiędzy wydziałami. Budynek wpisuje się w miejski kontekst, a łagodna, krzywoliniowa forma czyni go smukłym, eleganckim i harmonizującym z otoczeniem. Jego walorem jest wyjątkowe operowanie detalem i innowacyjne zastosowanie miedzianych żeber elewacji, poruszających się w odpowiedzi na ciepło słoneczne i w piękny sposób załamujących światło.

Jednym z dwóch wyróżnionych projektów infrastrukturalnych jest centrum komunikacyjne w Lahti w Finlandii, zaprojektowane przez JKMM Architects. Jurorzy z satysfakcją wyróżnili połączenie za pomocą miedzi całkowicie odmiennych struktur codziennego użytku, związanych z komunikacją publiczną – przy doskonałym wykonawstwie i wykończeniu detalu. W kategoriach publicznych jest to wyróżniający się przykład korzyści płynących z dobrego projektowania i użycia wysokiej jakości materiałów w przestrzeni publicznej, zwiększających komfort podróżowania oraz pozytywnie wpływających na estetykę.

Drugim wyróżnionym zgłoszeniem została para portali wjazdowych do Tunelu Bosruck w Austrii, projektowanych przez Riepl Riepl Architekten. Jurorzy uznali to rozwiązanie za wzorcowy przykład zastosowania stopu miedzi, podnoszące rangę utylitarnych konstrukcji w stawiającym wyzwanie środowisku. Przyjęte podejście odpowiada na lokalizację w pełnym dramatyzmu krajobrazie i będzie intensyfikować estetyczne doznania podróżujących przez tunel.

Zdobywcą Nagrody Publiczności, największą jak dotąd liczbą oddanych głosów, został nowy miedziany pawilon wejściowy, mieszczący innowacyjną „wodną drukarkę”. Dobudowany do zbiornika, tworzy jego nową elewację i współgra z położoną nieopodal historyczną Wieżą Ciśnień z końca XIX wieku. Do budowy pawilonu wykorzystano materiały, takie jak beton, szkło oraz miedź. Uzupełniają one materiały wykorzystane w zbiorniku i historycznej Wieży Ciśnień. Miedź okrywająca elewację jest perforowana okrągłymi otworami, co ma przypominać komputerowe karty perforowane w nawiązaniu do tematu wodnej drukarki.

Cieszymy się bardzo, że wrocławskie Hydropolis zostało docenione przez głosujących, bo to wyjątkowo ciekawy obiekt, w niezwykły sposób podkreślający piękno, szlachetność i funkcjonalność miedzi – mówi Michał Ramczykowski, prezes Europejskiego Instytutu Miedzi.

Rola jurorów okazała się dla nich wyzwaniem z powodu kontrastujących typów, skali, podejścia do projektowania i kontekstów projektów. Jurorzy wyrazili opinię, że zwycięskie i wytypowane do krótkiej listy projekty, wykazując się odmiennością, dowodzą, że z zastosowaniem miedzi można zrealizować wspaniałe budynki, niezależnie od ich przeznaczenia.

Nagrodzone i umieszczone na krótkiej liście zgłoszenia zostaną uhonorowane w promocyjnym programie, obejmującym powstanie broszury konkursowej, wywiady wideo ze zwycięzcami, kanały mediów społecznościowych oraz publikacje w magazynie „Copper Architecture Forum”.

Ogłoszenie laureatów konkursu Miedź w Architekturze
Listopad 2017 roku

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR