Filipe Afonso i sztuka w erze cyfrowej

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupsku zaprasza na wernisaż wystawy z projekcją filmów wideo Filipe Afonso, który odbędzie się 29 listopada w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce. Wystawa zostanie zaprezentowana w dwóch salonach wystawienniczych.

Filipe Afonso, „The Master and The Slave” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Filipe Afonso, „The Master and The Slave” (źródło: materiały prasowe organizatora)

The Master and The Slave to wideo instalacja Filipa Afonso, której akcja rozgrywa się w dalekiej przyszłości. Opowiada o mieszkających na Marsie ludziach, którzy pragną wrócić na Ziemię. W tym celu przeprowadzane są liczne eksperymenty, a gdy się to wreszcie udaje, okazuje się, że nie każdy będzie mógł mieszkać na Ziemi. Nastały czasy, w których trudno odróżnić twory natury od wytworów człowieka, prawdziwe od sztucznego, biologiczne od nieorganicznego lub syntetycznego, włączając w to ludzi. Jednym z nich jest Simone. W materiale wideo pojawiają się ludzie i androidy, roboty bankowe i roboty-psy, maszyna przepowiadająca przyszłość i automat do sprzedaży z ramieniem robota, inteligentna oberżyna i wirtualny asystent.

The Master and The Slave odwołuje się do długiej tradycji opowieści, od dawna rozpalających ludzką wyobraźnię, o technologii, która zamiast służyć człowiekowi, przejmuje nad nim kontrolę. Autor pokazuje lęk przed technologią, przed tym co dziwne, inne, przed tym co się porusza… Fascynacja ustępuje miejsca odrzuceniu. Technologia ujawnia czasami swoje ciemne strony. Podobnie jak ludzkość, która nawet wtedy gdy osiąga wysoki stopień rozwoju, gdy każdy człowiek ma prawo do sprawiedliwości i równości, nadal potrzebuje niewolników.

Najnowsze prace Afonso z serii Material History in The Digital Age obracają się wokół muzeów i archiwów. Za pomocą wirtualnych inerfejsów, artysta przedstawia podróże i pielgrzymki do współczesnych celów wycieczek turystycznych, miejsc kultu i duchowości. Artysta zajmuje się rolą historii materialnej w erze cyfryzacji i bada jaki rodzaj indywidualnej, osobistej i ogólnej pamięci można odnaleźć w instytucjach i obiektach, które zostały usunięte z teraźniejszości. Równocześnie Afonso zajmuje się ulegającą niekończącej się manipulacji cyfryzacją, biorąc za punk wyjścia cyfryzację jako fikcję, jako znak, który świadczy, że skończyła się era dokumentacji. Poprzez badanie cyfrowych pozostałości medialnych, tak jak architekt badający starożytną świątynie podczas prowadzenia wykopalisk, artysta odtwarza rzeczywistość jako fikcję, z której pierwotnie powstała, aby pomóc nam poznać współczesną historię, tzn. otaczającą nas narrację oraz nieoczekiwane, osobiste więzi łączące ludzi dzięki historycznym miejscom i artefaktom, nawet jeśli globalizacja pozbawi ich namacalnych i emocjonalnych odniesień.

Jego ostatnie prace poświęcone są muzeom i praktykom muzealniczym. Muzea wydają się jednymi z najważniejszych instytucji XXI wieku, przenikających swoimi działaniami m.in. do kościołów, banków, portów, jak i naszych domów. Żyjemy w świecie pełnym muzeów, dzieł sztuki, dokumentów i pomników, w którym przekaz medialny stał się ważniejszy od samego doświadczenia. Pomimo łatwości podróżowania, coraz trudniej zobaczyć wszystkie muzea na świecie, których nieustannie przybywa, tak w postaci fizycznej, jak i cyfrowej. Zjawisko to napawa niepokojem w świecie postkapitalistycznym, w którym łatwość dostępu do oferty i jej rzeczywisty odbiór tak naprawdę nie współgrają ze sobą.

Filipe Afonso, „The Master and The Slave” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Filipe Afonso, „The Master and The Slave” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Filipe Afonso koncentruje się na zgłębianiu różnych form mediacji (technologii, mediów, sztuki, turystyki, religii, polityki i ekonomii) występujących pomiędzy ludźmi oraz tym, co widzą, myślą i czują. Zajmuje się także interakcją pomiędzy ludźmi a technologią oraz ulegającym obecnie zmianie sposobem dostępu do obrazów. Czasami autor skupia się na konkretnej postaci, zwykle jednak jego twórczość ma wymiar globalny i uniwersalny, nawiązując do lęków nękających współczesny świat, które zostają wyrażone za pośrednictwem wspomnianych wcześniej form mediacji.

Filipe Afonso – mieszka obecnie w Paryżu. Studiował Kinematografię w Lizbonie oraz Pradze. Brał udział w wystawach, pracował jako kurator oraz prowadził współpracę m.in. z następującymi instytucjami: Harvard Film Archive, Anthology Film Archives, Microscope Gallery, Kassel Dokfest, Filmotekami w Tel Awiwie i Portugalii, IndieLisboa, Artists Television Access, Platoon Kunsthalle, Collectif Jeune Cinema, Cinema du Reel, Centre Pompidou, Gaite Lyrique, Pleasure

Filipe Afonso. The Master and The Slave
Wernisaż: 29 listopada 2017 roku, godz. 17.00
Od 29 listopada do 6 grudnia 2017 roku
Bałtyckie Centrum Kultury w Ustce, ul. Kosynierów 21

Filipe Afonso. Material History in The Digital Age
Od 29 listopada do 6 grudnia 2017 roku
Centrum Aktywności Twórczej w Ustce, ul. Gen. Zaruskiego 1a

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR