Jolanta Marcolla na nowo odkryta

24 listopada w BWA Zielona Góra odbędzie się otwarcie wystawy Jolanty Marcolli Własny pokój oraz pokaz filmów Arton Review. Większość prac Jolanty Marcolli: jej filmy, fotografie, kolaże, a także pierwsze kobiece realizacje wideo w Polsce – powstały w ciągu jednej dekady, w latach 70. Na wystawie prezentowane są prace zrealizowane w każdym z tych mediów.

Jolanta Marcolla, „Własny pokój”  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jolanta Marcolla, „Własny pokój” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Fotografie Marcolli mają charakter niekiedy wręcz intymny, często są autoportretami w prywatnych wnętrzach, czasem fotografiami tych wnętrz. Prace wideo powstały w telewizyjnym studiu z udziałem osób trzecich, filmy natomiast artystka realizowała w przestrzeni publicznej. Pomimo tego, że Jolanta Marcolla była artystką istotnie obecną na ówczesnej scenie niezależnej awangardy, inicjatorką i uczestniczką wielu wystaw, a także autorką ważnych tekstów teoretycznych, jej twórczość nie doczekała się opracowania, a mówiąc wprost – po wycofaniu się Marcolli z działalności na początku lat 80. została w zasadzie zapomniana. Dziś jej prace są ponownie odkrywane i domagają się nowego odczytania, wnosząc nową wartość w obraz polskiego art worldu, jednocześnie znacząco poszerzając mapę sztuki feministycznej.

Jolanta Marcolla (ur. 1950) – studiowała w trybie indywidualnym na Wydziale Malarstwa PWSSP we Wrocławiu (dyplom 1974). Autorka prac z wykorzystaniem fotografii, filmu i video. Współzałożycielka i członek grupy twórczej Galeria Sztuki Aktualnej, która w latach 1972–1975 brała udział w wielu wydarzeniach artystycznych w kraju i za granicą.

Arton Review. Wokół Formy Filmowej to przegląd polskiego filmu eksperymentalnego oraz sztuki wideo, realizowany od 2014 roku przez Fundację Arton. Punktem wyjścia jest nasza baza polskiej sztuki awangardowej lat 70. Zgromadzone w niej materiały są inspiracją dla twórców młodszej generacji. Do udziału w tegorocznej edycji organizatorzy zaprosili Agnieszkę Lasotę, Laurę Pawelę i Amandę Wieczorek.

Agnieszka Lasota przyjrzała się archiwum Barbary Kozłowskiej, artystki będącej niegdyś jedną z kluczowych postaci konceptualnej sceny wrocławskiej, i w efekcie powstał film The Line (All this can be seen anywhere) portret artystki, ale przede wszystkim swoista podróż metaforyczna. To właśnie z podróżowania Kozłowska uczyniła główne medium swojej sztuki. Laura Pawela, odnosząc się do własnych doświadczeń w pracy z medium filmowym oraz pracy w telewizji, stworzyła film, będący dialogiem z współtwórcą Warsztatu Formy Filmowej, Pawłem Kwiekiem i jego filmem Ja i telefon z 1972 r. Amanda Wieczorek filmem The False Mirror syntetycznie spuentowała twórczość Jolanty Marcolli, głównie teoretyczne teksty artystki i prace powstałe w czasie, kiedy w 1975 r. odbywała praktykę w telewizji. Po przeglądzie organizatorzy zapraszają na panel z udziałem Jolanty Marcolli.

Jolanta Marcolla. Własny pokój
Kuratorka: Marika Kuźmicz
Od 24 listopada do 12 grudnia 2017 roku
Wernisaż i pokaz Arton Review: 24 listopada 2017 roku, godz. 19.00
BWA Zielona Góra

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR