• 2017-11-18

Radykalne idee XX wieku – Manifesto

Czy w dzisiejszych czasach manifesty sztuki mają siłę zmieniania świata i nas? Czy radykalne idee, głoszone w XX wieku, wciąż mają na nas wpływ i potrafią zmusić nas do działania? Nad tą kwestią pochyla się Julian Rosefeldt w filmie Manifesto. Nietypowy to film – pierwotnie rozpisana na 13 ekranów instalacja, w której mówi do widzów tylko jedna osoba (ale za to w 13 rolach) – aktorka Cate Blanchett.

Film wśród widzów i krytyków wzbudził wielorakie reakcje: jedni chwalą go za tchnięcie życia w często prawie stuletnie teksty dzięki nadaniu im nowych kontekstów, inni uważają, że film te teksty ośmiesza, a jeszcze inni w ogóle nie pochylają się nad samą treścią, tylko zachwycają aktorskim kunsztem Blanchett. Co ważne jednak, wielu recenzentów podkreśla, że nie trzeba być krytykiem sztuki, ani doskonałym znawcą manifestów, by odkryć w filmie coś dla siebie.

„Manifesto” Julian Rosefeldt (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

„Manifesto” Julian Rosefeldt (źródło: materiały prasowe dystrybutora)

Manifesto w istocie samo jest wizualnym manifestem i kieruje się przeciwko wszystkim tym jednostkowym, dyktatorskim wizjom świata, które mówią o sobie, że są jednocześnie uniwersalne i oryginalne, że obrócą w gruz stare języki, a nowe zbudują od podstaw, bo tylko one wiedzą jak. Rosefeldt nie popada w tym swoim sprzeciwie w kaznodziejską zapalczywość, trzyma się blisko widzów, blisko przystępnej, przejrzystej formy scenicznego monologu. Dla filmu, który wyrósł z hermetycznego podłoża galerii sztuki, to chyba najlepsza rekomendacja. Nie bójcie się więc Manifesto, bo Manifesto jest dla was, a nie dla białych ścian muzeum.– Marcin Stachowicz

Uznany niemiecki artysta audiowizualny i australijska zdobywczyni dwóch Oscarów powołują do nowego życia przełomowe manifesty artystyczne XX wieku. Blanchett dostała od Rosefeldta nieograniczone pole do popisu. Wykorzystała je mistrzowsko. – Anna Tatarska

Nagrodzona Oscarem Cate Blanchett wciela się w 13 różnych postaci – od wokalistki punkowego zespołu, przez gospodynię domową, wdowę, robotnicę, naukowca, aż po bezdomnego mężczyznę, aby zderzyć najbardziej radykalne idee XX wieku z otaczającą nas rzeczywistością. Bezkompromisowe, hipnotyczne i wspaniale nakręcone kino w reżyserii Juliana Rosefeldta, jednego z wiodących artystów sztuki współczesnej.

Każda z postaci zagranych przez Blanchett wygłasza na ekranie fragmenty słynnych manifestów autorstwa pisarzy i reżyserów, malarzy i tancerzy, rzeźbiarzy i poetów, filozofów i architektów: von Triera, Marksa, Apollinaire’a, Malewicza i wielu, wielu innych. W swoich performance’ach Blanchett nie tylko demonstruje najwyższej próby aktorski kunszt, ale także wraz ze swoimi bohaterami testuje potęgę dwudziestowiecznych proroctw, które Rosefeldt umieszcza w często zabawnych kontekstach. Kamera Christopha Kraussa portretuje postindustrialne pejzaże, wciska się do ciasnej klitki w bloku, zanurza w sterylne wnętrza instytutów badawczych, w mroki balangi na koncertowym backstage’u, spływa w błękitny chłód telewizyjnego studia. Zagląda też do jasnej klasy, gdzie Cate Blanchett daje dzieciom lekcję manifestów filmowych.

Zrealizowany przez wybitnego artystę wizualnego Juliana Rosefeldta Manifesto prezentowany był najpierw w galeriach jako rozpisana na trzynaście ekranów instalacja. Dziś rozpoczyna swoje kolejne życie, tym razem jako film, udowadniając, że niektóre idee są jak odbezpieczony granat i stają się zarzewiem buntu. Inne wietrzeją i stają się śmieszne, a jeszcze inne mają uniwersalną moc wybudzania z letargu i wyostrzania spojrzenia na świat.

 Manifesto, Julian Rosefeldt
Premiera 17 listopada 2017 roku

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR