Wyspiański w Stalowej Woli

Interpretacja twórczości Stanisława Wyspiańskiego (1869–1907), artysty totalnego – twórcy dramatów, witraży i polichromii, portretów i krajobrazów, nowej typografii – stanowi zarówno dla badacza, historyka sztuki czy teatrologa, jak i dla widza zwiedzającego wystawę jego dzieł szczególną przygodę oka i wyobraźni.

Stanisław Wyspiański, „Portret Henryka Opieńskiego”, 1898  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Wyspiański, „Portret Henryka Opieńskiego”, 1898 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Na naszej ścieżce, wystawie Wyspiański w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli, dominującą rolę pełni sztuka japońska, która ukształtowała język plastycznej twórczości artysty. Lecz nie tylko.

Ekspozycja Wyspiański sygnalizuje fenomen Wyspiańskiego. Jest zbudowana wokół kilku kluczowych dla artysty wątków: Warsztatu (szkice i studia), Człowieka (portrety przyjaciół i nieznajomych), Sacrum / Natury (studia i szkice do dekoracji kościoła Franciszkanów w Krakowie), japonizmu – Widok z okna pracowni artysty na kopiec Kościuszki, Antyku (ilustracje do Iliady), nowoczesnej typografii – Typograf, odnowiciel sztuki polskiej książki; ekspozycję zamyka przestrzeń dedykowana twórczości teatralnej malarza, w interpretacji Andrzeja Wajdy – Wyspiański według Wajdy. Wystawę dopełniają prace współczesnego malarza, Adama Brinckena, inspirowane witrażami franciszkańskimi.

Ważną część wystawy stanowi przestrzeń poświęcona twórczości dramaturgicznej artysty, w interpretacji sięgającego po nią często wielkiego, polskiego reżysera – Wyspiański według Wajdy. Zaprezentowano tu po raz pierwszy ponad 110 obiektów związanych z realizacjami Wesela (1963, 1973, 1991) i Nocy listopadowej (1974). Szkice, studia, projekty kostiumów, kostiumy (m. in. Panny Młodej, 1991 w interpretacji Doroty Segdy), rekwizyty teatralne (m. in. słynny szal Racheli z filmowej wersji Wesela) tworzą wyjątkową sytuację, dzięki której możemy zobaczyć warsztat reżysera i scenografa. 99 prezentowanych obiektów jest własnością Archiwum Andrzeja Wajdy – Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej.

Stanisław Wyspiański, „Dziewczynka w krakowskiej huście”, 1904,  Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Stanisław Wyspiański, „Dziewczynka w krakowskiej huście”, 1904, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wyspiański
Scenariusz i aranżacja: Anna Król
Koordynator ze strony Muzeum Regionalnego: Magdalena Kołtunowicz
Od 10 listopada do 17 grudnia 2017 roku
Muzeum Regionalne w Stalowej Woli

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR