• 2017-11-08

Intymna fotografia Gregory’ego Crewdsona

Festiwal Filmowy Camerimage i Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, we współpracy z galerią Gagosian w Nowym Jorku przedstawiają zbiór nowych fotografii autorstwa Gregory’ego Crewdsona.

Gregory Crewdson „Cathedral of the Pines”  (źródło: materiały prasowe organizatora)

Gregory Crewdson „Cathedral of the Pines” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Twórczość fotograficzna amerykańskiego twórcy Gregory’ego Crewdsona zachwyca zarówno krytyków, jak i kolekcjonerów na całym świecie. Artysta czerpie pełnymi garściami z malarskiej i filmowej estetyki. Pieczołowicie przygotowane i szczegółowo opracowane kadry momentalnie zapadają w pamięć widza i stanowią klasę samą w sobie. Niektóre z wcześniejszych zdjęć fotografa poprzedzone były miesiącami planowania, a za ostateczny wygląd prac odpowiadała ekipa niejednokrotnie licząca nawet 40 osób. Skojarzenia z planem filmowym są w pełni uzasadnione. W ciągu 20 lat aktywności fotograficznej jego styl zdobył międzynarodowe uznanie. Najnowszy projekt, Cathedral of the Pines jest jednak dużo bardziej kameralnym przedsięwzięciem.

Cathedral of the Pines, tak jak poprzednie serie – Twilight, Dream House i Beneath the Roses – przypomina nie tylko XIX-wieczne malarstwo amerykańskie i europejskie, ale i kinowe obrazy, które powstają pod wpływem miłości Crewdsona do starych filmów. Nazwa projektu nawiązuje do faktycznego miejsca, które odnalazł po tym, jak w 2011 roku, po rozwodzie, wyprowadził się z Nowego Jorku, by zamieszkać samemu w wiejskim miasteczku Becket w zachodnim Massachusetts, nieopodal domu rodzinnego. Tam właśnie natknął się na szlak Cathedral of the Pines, którego nazwa zainspirowała go do stworzenia nowego projektu.

Cykl Cathedral of the Pines (2013–2014) powstał podczas trzech sesji realizacyjnych w miejscowości Becket w Massachusetts oraz w jej okolicy. Na fotografiach, które nawiązują stylistycznie do dziewiętnastowiecznego malarstwa, Crewdson przedstawił postacie ludzkie pośród leśnej gęstwiny, w tym również na szlaku, od którego seria wzięła swoją nazwę. Zdjęcia zrealizowane we wnętrzach ukazują niejasne sytuacje i stanowią studium napięć pomiędzy sztuką i życiem, więzią i separacją, bliskością i izolacją. Cathedral of the Pines nawiązuje do malarstwa w dużo większym stopniu niż wcześniejsze dokonania artysty i zdaje się dotykać bardziej intymnych sfer, poruszając tematy odosobnienia i samotności. Jak zwykle jednak w przypadku prac Crewdsona nie ma jednego jasnego klucza do ich odczytania.

Organizatorzy wystawy zaproszą widzów również na pokaz najnowszego filmu dokumentalnego o Artyście – Gregory Crewdson: There But Not There w reżyserii Juliane Hiam. Wernisażowi wystawy 12 listopada będzie towarzyszyło spotkanie z Artystą.

Gregory Crewdson – urodził się w 1962 r. w nowojorskiej dzielnicy Brooklyn. Obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku i Massachusetts. Dostępne publicznie zbiory jego prac można znaleźć w Metropolitan Museum of Art (Nowy Jork), Museum of Modern Art (Nowy Jork), Whitney Museum of American Art (Nowy Jork), Solomon R. Guggenheim Museum (Nowy Jork), Los Angeles County Museum of Art, San Francisco Museum of Modern Art, Art Institute of Chicago, Fotomuseum Winterthur oraz National Gallery of Victoria (Melbourne).

Gregory Crewdson. Cathedral of the Pines
Kurator: Marek Żydowicz
Producent: Fundacja Tumult
Od 12 listopada 2017– roku do 7 stycznia 2018 roku
Wernisaż: 12 listopada 2017 roku, godz. 17.00
Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR