• 2017-11-06

Werner Schroeter – pierwszy przegląd twórczości w Polsce

Przegląd Wernera Schroetera jest kolejnym, czwartym już etapem długofalowego projektu Goethe-Institut i Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA, prezentującego sylwetki i twórczość mało znanych i niepokazywanych w Polsce lecz wybitnych niemieckich reżyserów filmów eksperymentalnych. Projekt zapoczątkował przegląd filmów Christopha Schlingesiefa, kolejną jego odsłoną była retrospektywa twórczości Hansa Jürgena Syberberga. W tym roku w CSW ŁAŹNIA w Gdańsku zaprezentowana zostanie retrospektywa Wernera Schroetera, którego jedyny film pt. Malina był pokazany w Krakowie w 2010 roku.

Werner Schroeter, „Palermo czy Wolfsburg”, 1980 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Werner Schroeter, „Palermo czy Wolfsburg”, 1980 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Podczas pięciu dni przeglądu będzie można zobaczyć cztery filmy reżysera oraz dokument o artyście zrealizowany przez jego przyjaciółkę, Elfi Mikesch. Retrospektywa będzie niepowtarzalną okazją do obejrzenia nieprezentowanych w Polsce wcześniej filmów, niepowtarzalną również ze względu na rozsiane po całej Europie prawa do filmów i ogromne trudności w ich pozyskaniu. Fakt ten w sposób symboliczny obrazuje sposób pracy reżysera, dla którego istotny był sam proces twórczy, bardziej niż jego efekt finalny.

O twórczości Wernera Schroetera bardzo ciężko jest pisać, jego filmy należy przede wszystkim doświadczać zmysłami. Schroeter poszukiwał w swoich filmach piękna, chciał tą swoją potrzebą piękna również dzielić się i zarażać nią odbiorców. Ukazywanie piękna pełniło rolę pomostu pomiędzy nim, bohaterami jego filmów i odbiorcami. Filmy Schroetera obezwładniają wysublimowanymi kadrami, nieomal przerysowanymi, intensywnymi kolorami, a zwłaszcza ulubionym przez niego kolorem czerwonym, idealnie dopracowane są oświetlenie, makijaż i kostiumy.

Schroeter pragnął pokazać przeżycia wewnętrzne bohaterów, ich napięcia, rozdarcia, pragnienia, a także poszukiwania miłości i prawdy o sobie samym przy użyciu emocji, za pomocą gestów i zakomponowanych pozach zatrzymanych w chwili, bardziej przypominających fotografie niż ujęcia filmowe. Muzyka, która była bardzo ważna w twórczości artysty, nie tylko z uwagi na fascynację operą, podkreślała lirykę i nastroje bohaterów. Słowa, dialogi i monologi w jego filmach należy traktować jak zbiory poezji.

Werner Schroeter – pierwszy przegląd twórczości w Polsce
Od 7 do 11 listopada 2017 roku
CSW Łaźnia 1, Gdańsk

 

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR