• 2017-09-21

Miłość do Szaberplac

We Wrocławskim Teatrze Współczesnym odbędzie się 29 września premiera tekstu Szymona Bogacza pt. Szaberplac, moja miłość w reżyserii tłumaczki i teatrolożki Tanji Miletić Oručević.

Szymon Bogacz, „Szaberplac, moja miłość”, reż. Tanja Miletić Oručević (źródło: materiały prasowe teatru)

Szymon Bogacz, „Szaberplac, moja miłość”, reż. Tanja Miletić Oručević (źródło: materiały prasowe teatru)

Szaberplac, moja miłość nie będzie spektaklem dokumentalnym, ma jednak dokumentalne korzenie.

Wszystko zaczęło się od reportażu prasowego, który zaintrygował mnie opowieścią o wrocławskim Szaberplacu jako o ogromnym mrowisku powojennej klęski, w którym kupowało się i sprzedawało ludzkie losy i historie. Sytuację w powojennym mieście znam z autopsji, ponieważ przeżyłam wojnę w Mostarze. Podobieństwa ludzkich losów i zachowań narzucały się same. Długo i szczegółowo wczytywałam się w literaturę i dokumenty na temat Wrocławia w roku 1945 odnajdując w Szaberplacu metaforę tamtego czasu. Podobieństwa […] zaczęły się mnożyć: od wielkich spraw historycznych jak mechanizm czystki etnicznej i powojennej propagandy, która przepisuje historię po swojemu, aż do całkiem drobnych szczegółów, jak napisy i polskie flagi na domach, oznajmiające, że tutaj mieszka Polak. Ci, którzy podróżowali w końcu lat dziewięćdziesiątych przez Kninską Krajinę w Chorwacji, gdzie odbyła się ofensywa i masowe czystki etniczne oraz przez wiele miast takich jak Mostar w Bośni, mogli jeszcze zobaczyć na budynkach napisy Chorwat, zajęte. 250 tysięcy ludzi wygnano z ich domów, wielu straciło życie. Dokumenty o Wrocławiu z roku 1945 także zawierały ogromną liczbę wstrząsających świadectw. Ale również, jak to w życiu bywa, było tam mnóstwo obrazów absurdalnych, groteskowych, a nawet śmiesznych [...]. – wyznaje reżyserka.

Autor tekstu, w ścisłej współpracy z reżyserką, wykorzystał materiał dokumentalny, ale niejako zuniwersalizował problem szabrownictwa. Połączył elementy historii Wrocławia i Mostaru, przeszłość i teraźniejszość, wszędzie znajdując absurd niekończących się narodowych konfliktów oraz głęboko zakorzeniony w naturze człowieka instynkt szabru.

Realizatorzy:

  • Reżyseria: Tanja Miletić Oručević
  • Współpraca reżyserska i opracowanie muzyczne: Piotr Łukaszczyk
  • Dramaturgia: Marek Fiedor
  • Scenografia i kostiumy: Maryna Wyszomirska
  • Muzyka: Szilárd Mezei
  • Realizacja świateł: Jacek Mieczkowski
  • Realizacja dźwięku: Tomasz Jóźwin
  • Asystent reżysera: Maciej Kowalczyk
  • Inspicjentka, suflerka: Justyna Bartman-Jaskuła

Występują:

  • Barbara – Szabrowniczka / Kobieta Domowa – Beata Rakowska
  • Dziewczyna – Helenka – Katarzyna Pilichowska (gościnnie)
  • Niusia – Sąsiadka Kobiety Domowej – Irena Rybicka
  • Ukrainka – Córka Bośniaka – Jolanta Solarz-Szwed
  • Chudy 102 – Kolega Chorwata / Ukrainiec – Maciej Kowalczyk
  • Pan Leon – Tata Helenki / Chorwat / Rosjanin / Instynkt Szabru – Przemysław Kozłowski
  • Profesor – Bośniak / Lektor – Krzysztof Kuliński
  • Staszek – Polak na urlopie / Mężczyzna – Piotr Łukaszczyk (gościnnie)

Szymon Bogacz, Szaberplac, moja miłość
Prapremiera: 29 września 2017 roku, godz. 19.00
Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR