• 2017-09-21

Miłość do Szaberplac

We Wrocławskim Teatrze Współczesnym odbędzie się 29 września premiera tekstu Szymona Bogacza pt. Szaberplac, moja miłość w reżyserii tłumaczki i teatrolożki Tanji Miletić Oručević.

Szymon Bogacz, „Szaberplac, moja miłość”, reż. Tanja Miletić Oručević (źródło: materiały prasowe teatru)

Szymon Bogacz, „Szaberplac, moja miłość”, reż. Tanja Miletić Oručević (źródło: materiały prasowe teatru)

Szaberplac, moja miłość nie będzie spektaklem dokumentalnym, ma jednak dokumentalne korzenie.

Wszystko zaczęło się od reportażu prasowego, który zaintrygował mnie opowieścią o wrocławskim Szaberplacu jako o ogromnym mrowisku powojennej klęski, w którym kupowało się i sprzedawało ludzkie losy i historie. Sytuację w powojennym mieście znam z autopsji, ponieważ przeżyłam wojnę w Mostarze. Podobieństwa ludzkich losów i zachowań narzucały się same. Długo i szczegółowo wczytywałam się w literaturę i dokumenty na temat Wrocławia w roku 1945 odnajdując w Szaberplacu metaforę tamtego czasu. Podobieństwa […] zaczęły się mnożyć: od wielkich spraw historycznych jak mechanizm czystki etnicznej i powojennej propagandy, która przepisuje historię po swojemu, aż do całkiem drobnych szczegółów, jak napisy i polskie flagi na domach, oznajmiające, że tutaj mieszka Polak. Ci, którzy podróżowali w końcu lat dziewięćdziesiątych przez Kninską Krajinę w Chorwacji, gdzie odbyła się ofensywa i masowe czystki etniczne oraz przez wiele miast takich jak Mostar w Bośni, mogli jeszcze zobaczyć na budynkach napisy Chorwat, zajęte. 250 tysięcy ludzi wygnano z ich domów, wielu straciło życie. Dokumenty o Wrocławiu z roku 1945 także zawierały ogromną liczbę wstrząsających świadectw. Ale również, jak to w życiu bywa, było tam mnóstwo obrazów absurdalnych, groteskowych, a nawet śmiesznych [...]. – wyznaje reżyserka.

Autor tekstu, w ścisłej współpracy z reżyserką, wykorzystał materiał dokumentalny, ale niejako zuniwersalizował problem szabrownictwa. Połączył elementy historii Wrocławia i Mostaru, przeszłość i teraźniejszość, wszędzie znajdując absurd niekończących się narodowych konfliktów oraz głęboko zakorzeniony w naturze człowieka instynkt szabru.

Realizatorzy:

  • Reżyseria: Tanja Miletić Oručević
  • Współpraca reżyserska i opracowanie muzyczne: Piotr Łukaszczyk
  • Dramaturgia: Marek Fiedor
  • Scenografia i kostiumy: Maryna Wyszomirska
  • Muzyka: Szilárd Mezei
  • Realizacja świateł: Jacek Mieczkowski
  • Realizacja dźwięku: Tomasz Jóźwin
  • Asystent reżysera: Maciej Kowalczyk
  • Inspicjentka, suflerka: Justyna Bartman-Jaskuła

Występują:

  • Barbara – Szabrowniczka / Kobieta Domowa – Beata Rakowska
  • Dziewczyna – Helenka – Katarzyna Pilichowska (gościnnie)
  • Niusia – Sąsiadka Kobiety Domowej – Irena Rybicka
  • Ukrainka – Córka Bośniaka – Jolanta Solarz-Szwed
  • Chudy 102 – Kolega Chorwata / Ukrainiec – Maciej Kowalczyk
  • Pan Leon – Tata Helenki / Chorwat / Rosjanin / Instynkt Szabru – Przemysław Kozłowski
  • Profesor – Bośniak / Lektor – Krzysztof Kuliński
  • Staszek – Polak na urlopie / Mężczyzna – Piotr Łukaszczyk (gościnnie)

Szymon Bogacz, Szaberplac, moja miłość
Prapremiera: 29 września 2017 roku, godz. 19.00
Wrocławski Teatr Współczesny, Scena na Strychu

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR