Autoportret w epoce cyfrowej reprodukcji

Anna Mituś i Paweł Jarodzki prezentując prace ikonicznych artystów – Natalii LL, Krzysztofa M. Bednarskiego, Katarzyny Kozyry czy Zbigniewa Libery – zestawionymi z pracami twórców młodszego pokolenia, proponują przyjrzeć się zmianom w tworzeniu i performowaniu własnego wizerunku. Efekt ich refleksji będziemy mogli zobaczyć od 6 października na wystawie Od sztucznej rzeczywistości do selfie. Autoportret w polskiej sztuce współczesnej w galerii Awangarda BWA Wrocław.

Oskar Dawicki, „Projekt reklamowy”, 2002 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Oskar Dawicki, „Projekt reklamowy”, 2002 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sposób w jaki widzimy świat i siebie w nim jest nierozerwalnie związany z technicznymi środkami uwieczniania obrazu. Lustro, camera obscura, fotografia, film, zapis, korekcja cyfrowa obrazu i wreszcie „selfie stick” – możliwości zapisu ewoluowały przez setki lat, podczas gdy kolejne techniczne rewolucje zmieniały narzędzia reprezentacji, przybliżając nam nasz własny wizerunek jednocześnie coraz bardziej destabilizując naszą tożsamość.

W dobie smartfonów i mediów społecznościowych bez trudu każdy może wykonać autoportret. Dziś nie potrzeba do tego ani blejtramu, ani gliny, ani żadnych nawet specjalnych umiejętności. Wystarczy palec. Wszystkie środki do jego powstania i publikacji mamy bowiem w kieszeni. Jednocześnie coraz mniejszą wagę przywiązujemy do prawdy tego obrazu, a nawet do prawdy w ogóle – mówi kuratorka wystawy Anna Mituś.

Wystawa stanowi próbę uchwycenia strategii stosowanych przez najważniejszych twórców ostatnich dekad, ich stosunku do tradycji, awangardowej siły redefiniowania rzeczywistości przez sztukę, zdolności przeciwstawienia się ekonomicznej przemocy i umiejętności zastosowania wyzwalającego poczucia humoru. Odwołuje się przy tym do tradycyjnej konwencji artystycznego autoportretu, za punkt wyjścia biorąc twórczość jednej z najważniejszych reprezentantek rodzimej neoawangardy, Natalii LL, dla której manipulacje i redefinicje wizerunku były jednym z głównych środków wyrazu.

Maurycy Gomulicki, „Dressman” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Maurycy Gomulicki, „Dressman” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Artyści: Paweł Althamer, Wojciech Bąkowski, Krzysztof M. Bednarski, Olaf Brzeski, Martyna Czech, Oskar Dawicki, Maurycy Gomulicki, Grupa Sędzia Główny, Aneta Grzeszykowska, Ewa Juszkiewicz, Ada Karczmarczyk, Jerzy Kosałka, Katarzyna Kozyra, Natalia LL, Olga Lewicka, Zbigniew Libera, Marcin Maciejowski, Honorata Martin, Roman Opałka, Wojciech Puś, Beata Rojek, Łukasz Rusznica, Iwo Rutkiewicz, Tomasz Tyndyk, Aleksandra Urban, Monika Zawadzki

Od sztucznej rzeczywistości do selfie. Autoportret w polskiej sztuce współczesnej
Kuratorzy: Anna Mituś, Paweł Jarodzki
Od 6 października do 26 listopada 2017 roku
Awangarda BWA Wrocław

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR