Odzyskajmy miasto dla ludzi

Nowy Jork to nie tylko drapacze chmur i nieprzerwany potok samochodów. Dzięki rewolucji urbanistycznej to także miasto przyjazne dla pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej. Walka o ulice to opis przeobrażeń, które stały się ucieleśnieniem wątków poruszanych w wizjonerskim Mieście szczęśliwym.

Janette Sadik-Kahn i Seth Solomonow, „Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Janette Sadik-Kahn i Seth Solomonow, „Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi” (źródło: materiały prasowe wydawcy)

Janette Sadik-Khan udało się zrealizować to, co wydawało się niemożliwe. Jako komisarz ds. transportu, podczas kadencji burmistrza Michaela Bloomberga, w latach 2007–2013 przeprowadziła w Nowym Jorku urbanistyczną rewolucję. Jej najważniejsze i najodważniejsze projekty to oddanie pieszym ogromnych przestrzeni wcześniej zajmowanych przez ruch samochodowy, budowa setek kilometrów dróg dla rowerów, uruchomienie szybkich linii autobusowych SBS i roweru publicznego. Zmagania o miasto dla ludzi opisała wraz ze swoim współpracownikiem Sethem Solomonowem w prezentowanej książce.

Ostatecznie, dzięki determinacji Janette Sadik-Khan i jej zespołu, Nowy Jork stał się miastem bardziej przyjaznym dla pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej, a jednocześnie pełnym zieleni i mniej zakorkowanym. Niewątpliwy sukces zespołu Janette Sadik-Khan jest ogromną inspiracją dla wszystkich, którym bliska jest idea „miasta szczęśliwego”. We wstępie i na zakończenie autorka trawestuje słowa Franka Sinatry: „Jeśli coś można zrobić w Nowym Jorku, to da się to zrobić wszędzie”– to wystarczająca zachęta także dla polskiego czytelnika. Książka stanowi kontynuację wątków poruszonych przez Charlesa Montgomery’ego w Mieście szczęśliwym. Autorzy Walki o ulice pokazują od strony praktycznej, jak wcielić w życie opisane przez niego idee.

Janette Sadik-Khan (ur. 1961 w Los Angeles) to miejska aktywistka, ekspert do spraw transportu i urbanizacji. Z wykształcenia jest politolożką i prawniczką. Pracowała m.in. Departamencie Transportu w Waszyngtonie i międzynarodowej firmie transportowej Parsons Brinckerhoff. W czasie rządów burmistrza Michaela Bloomberga w Nowym Jorku, w latach 2007-2013 pełniła funkcję komisarza do spraw transportu.

Seth Solomonow (ur. 1969 w Nowym Jorku) jest absolwentem Columbia University Graduate School of Journalism. Był dyrektorem strategicznym ds. medialnych Departamentu Transportu podczas kadencji Janette Sadik-Khan. Odpowiadał za promocję i marketing wprowadzanych przez zespół Janette Sadik-Khan zmian urbanistycznych.

Janette Sadik-Khan i Seth Solomonow, Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi
Premiera: 20 czerwca 2017 roku
Przekład: Weronika Mincer
Wstęp: Marta Żakowska
Wydawnictwo Wysoki Zamek

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR