Retrospektywa Marii Lassnig

Wystawa Maria Lassnig obejmuje kilkadziesiąt wielkoformatowych obrazów odzwierciedlających jej wieloletnią fascynację ludzkim ciałem i autoportretem. Prezentuje przekrój całej twórczości malarki, począwszy od prac powstałych w Wiedniu w latach 40. XX wieku, przez dzieła tworzone w Paryżu, w Nowym Jorku oraz po powrocie do Austrii w roku 1980, a także obrazy z ostatnich lat życia artystki.

Maria Lassnig, „Doppelselbstporträt (Double Self-portrait)”, 2000 © Maria Lassnig Foundation (źródło: materiały prasowe organizatora)

Maria Lassnig, „Doppelselbstporträt (Double Self-portrait)”, 2000 © Maria Lassnig Foundation (źródło: materiały prasowe organizatora)

Maria Lassnig, która we wczesnym okresie twórczości pozostawała pod silnym wpływem nurtów celebrujących spontaniczne gesty malarskie, takich jak informel, taszyzm oraz surrealizm, tworzyła obrazy o wyrazistej ekspresji i żywej kolorystyce, umieszczając postać ludzką w centrum kompozycji.

Wystawa kładzie nacisk na zainteresowanie artystki „świadomością ciała” – terminem tym określała swoje zaangażowanie w transponowanie doświadczeń cielesnych na gesty malarskie i przelewanie na płótno realistycznych przedstawień samego ciała. Wśród pokazywanych prac znalazło się wiele autoportretów z całego 70-letniego okresu pracy twórczej malarki, począwszy od Autoportretu ekspresyjnego z 1945 roku, aż po powstały pod koniec jej życia Autoportret z pędzlem (2010–2013). Obrazy, których bohaterką jest sama artystka, ukazują kruchość ciała ludzkiego, proces starzenia się i upływ czasu.

Obok autoportretów znajdują się tu również prace przedstawiające ciała ulegające metamorfozie w przedmioty codziennego użytku i urządzenia mechaniczne oraz, w ramach serii obrazów odnoszących się do wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku, w broń. Choć w twórczości Lassnig kluczowym elementem jest skupienie na sobie, prace takie jak Wojna kuchenna z 1991 roku ujawniają głębokie zainteresowanie malarki ludzkim losem, związkami pomiędzy ludźmi i technologią, a także jej wpływem na społeczeństwo.

Maria Lassnig
Kuratorka: Kasia Redzisz
Współpraca kuratorska: Magdalena Komornicka
Organizator wystawy: Tate Liverpool
Współpraca: Maria Lassnig Foundation
Od 15 lipca do 15 października 2017 roku
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR