École de Paris w Sopocie

29 czerwca w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie rozpocznie się wystawa Fleur de Paris. Obrazy z kolekcji Villa La Fleur. Blisko 70 dzieł malarstwa, rzeźby i rysunku ukaże szeroką panoramę zjawisk, które tworzyły bogactwo i różnorodność École de Paris, jedynego w swoim rodzaju artystycznego zjawiska pierwszej połowy XX wieku.

Jean Lambert-Rucki, „Para”, 1931, 48 x 36 cm, olej na płycie, fot. dzięki uprzejmości Villi la Fleur (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jean Lambert-Rucki, „Para”, 1931, 48 x 36 cm, olej na płycie, fot. dzięki uprzejmości Villi la Fleur (źródło: materiały prasowe organizatora)

Paryż pierwszej połowy XX wieku był niekwestionowaną stolicą nie tylko świata, ale też sztuki. Przyciągał artystów ze wszystkich stron i kusił nadziejami na wielką, międzynarodową karierę. Wśród nich chyba najliczniejszą grupę stanowili przybysze z Europy Środkowo-Wschodniej, często terenów dawnej Rzeczpospolitej, zazwyczaj żydowskiego pochodzenia. Włączyli się w życie wielkiej metropolii, wzbogacając je i współtworząc. Sprowadzili nad Sekwanę nie tylko wschodnią melancholię, ale i nieczęsty tam bardzo ekspresyjny sposób malowania. Urzeczeni Francją, podziwiali i położoną na północy Bretanię, i słoneczną Prowansję. Ulegali urokowi francuskiego życia, kultury, języka wreszcie, do pewnego stopnia stapiając się z otaczającym ich światem. Tworzyli zarazem kolonie artystyczne: najpierw na Montmartre, a potem po drugiej stronie Sekwany, na Montparnassie.

Nieco ekscentryczni, nie wylewający za kołnierz, czasem pewnie zbyt głośni, znaleźli wśród Francuzów zarówno wiernych przyjaciół, jak i niechętnych.

Polsko-żydowska kolonia była liczna i zróżnicowana. Niektórzy z artystów odnieśli spore sukcesy, wystawiali na paryskich salonach i w galeriach, a ich prace pojawiały się w gazetach i publikacjach. Mojżesz Kisling, Ludwik Markus – znany lepiej jako Louis Marcoussis – Tamara Łempicka, Eugeniusz Zak. Po innych sława przyszła z niejakim opóźnieniem, ale też ich dogoniła: tak było z Melą Muter, Henrykiem Haydenem czy Jeanem Lambertem-Ruckim.

Legendą tamtego heroicznego czasu początków École de Paris był Włoch żydowskiego pochodzenia, Amadeo Modigliani, zaprzyjaźniony z Mojżeszem Kislingiem. Na wystawie zobaczymy wykonane przez niego portrety marszanda i przyjaciela o polskim również rodowodzie, Leopolda Zborowskiego, a także malarza Henryka Epsteina. To prawdziwa gratka dla miłośników jego sztuki. Będziemy mieli okazje podziwiać także między innymi obraz i rzeźbę innego znakomitego artysty tego czasu, prawdziwego klasyka nowoczesności, Ossipa Zadkine’a.

Artyści: Amedeo Modigliani, Tamara de Łempicka, Moïse (Mojżesz) Kisling, Mela Muter, Bolesław Biegas, Władysław Ślewiński oraz Isaac Antcher, Jerzy Ascher, Henryk Berlewi, Joseph Csaky, Henryk Epstein, Adolphe Feder, Jacques Gotko, Nathan Grunsweigh, Alicja Halicka, Henryk Hayden, Béla Kádár, Henryk Kuna, Jean Lambert – Rucki, Louis Marcoussis, Maurice Mendjizky, Zygmunt Józef Menkes, Szymon Mondzain, Manuel Ortiz de Zárate, Valentine Prax, Jan Rubczak, André Salmon, Ossip Zadkine, Eugeniusz Zak, August Zamoyski, Jakub Zucker (Cukier)

Fleur de Paris. Obrazy z kolekcji Villa La Fleur
Kurator: Bogusław Deptuła
Wernisaż: 29 czerwca 2017 roku, godz. 19.30
Wystawa czynna do 1 października 2017 roku
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR