Dyskusja wokół Tęczy

22 czerwca w CSW Zamek Ujazdowski odbędzie się dyskusja z cyklu Transformacje, spotkanie Wokół biografii społecznej Tęczy Julity Wójcik.

 Wystawa „Późna polskość” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa „Późna polskość” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Dyskusja odbędzie się w sali z instalacją Julity Wójcik na wystawie Późna Polskość. Formy narodowej tożsamości po 1989 roku. Moderatorem spotkania będzie dr Weronika Plińska, antropolożka kultury; panelistami: Urszula Uschi Pawlik – aktywistka, członkini chrześcijańskiej grupy LGBTQ Wiara i Tęcza; Piotr Pacewicz – publicysta dziennika „Gazeta Wyborcza”; dr Michał Łuczewski z Instytutu Myśli Jana Pawła II; Julita Wójcik – artystka, autorka Tęczy.

W latach 2012–2015 warszawską Tęczę wielokrotnie odbudowywano i niszczono w rezultacie konfliktów między grupami jej przeciwników i obrońców. Jak można wynieść z lektury dyskursu prasowego, „entuzjaści” przeważnie łączyli obecność rzeźby w przestrzeni publicznej ze zwiększoną akceptacją dla dążeń emancypacyjnych społeczności LGBT w Polsce. Przeciwnicy Tęczy z kolei postrzegali ją jako symbol hegemonicznego „projektu europejskiego”, który krytykowali za tendencję do ujednolicania niezbywalnych różnic kulturowych i religijnych, wstępujących w obrębie transnarodowej wspólnoty.

Julita Wójcik od początku mówiła o Tęczy, że jej rzeźba jest „po prostu piękna” i całkowicie „wolna” od jakiegokolwiek zaangażowania społeczno-politycznego. Artystka podkreślała to, że każdy może nadać Tęczy własne znaczenie, bo jest ona „dziełem otwartym” i jako takie może wygenerować nieograniczoną liczbę własnych odczytań. Można więc powiedzieć, że pomimo tego, iż Tęcza została pierwotnie ofiarowana jako „czysty dar” (Purves 2004), „wolny” od jakiegokolwiek zaangażowania czy z góry przypisanych mu znaczeń, rzeźbę i tak wkrótce zawłaszczyły różne publiczności jej „odbiorców”.

Seminarium poświęcone biografii społecznej Tęczy będzie okazją do prześledzenia zarówno wielości „odpowiedzi” na Tęczę, jak i tego, w jaki sposób Julita Wójcik stworzyła warunki dla powstania jej wielo-autorstwa. To bowiem właśnie dzięki jej decyzji Tęcza stała się radykalnie demokratycznym dziełem sztuki, choć, jak należy to podkreślić, jej „demokratyczne właściwości” nie korespondowały z liberalnie pojmowaną sferą publiczną, wyobrażaną na kształt konsensualnej zgody zawieranej pomiędzy racjonalnie postępującymi „jednostkami”

Wokół biografii społecznej Tęczy Julity Wójcik
22 czerwca 2017 roku, godz. 19.00
CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR