Bogusław Bachorczyk, artysta-zbieracz historii i przedmiotów

Jednym z ważniejszych wątków, jakie w swojej twórczości podejmuje Bogusław Bachorczyk to mechanizmy i właściwości pamięci. Można powiedzieć, że to artysta zbieracz – gromadzi wrażenia i refleksje, wspomnienia, historie, wiersze i inne teksty, zdjęcia, rysunki, przedmioty, figurki, z których następnie konstruuje swoje wielowątkowe narracje.

Bogusław Bachorczyk, „Chlorofil utracony” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bogusław Bachorczyk, „Chlorofil utracony” (źródło: materiały prasowe organizatora)

W trakcie Sympozjum Twórców i Teoretyków Summer Jam 2016 Boguslaw Bachorczyk zrealizował pracę zatytułowaną Formowanie. Całość instalacji stanowiła jednoznaczne odniesienie do mieszczańskiego wnętrza. Na ścianie wytapetowanej w pionowe pasy artysta powiesił dwa obrazy. Na każdym z nich – oprócz charakterystycznego dla tego autora roślinnego motywu – znalazły się naścienne druciane kwietniki z lat 70. Zamiast roślin zostały w nich „zasadzone” dwa charakterystyczne przedmioty, których kształty wyraźnie konotują męskość i żeńskość. Całość układu przypominała nieco galerię przodków: mężczyzna i kobieta, pradziad i prababka, ojciec i matka. (…) Instalacja Formowanie Bogusława Bachorczyka to metaforyczna opowieść o domu, dzieciństwie, młodości, wychowaniu, kształtowaniu.

Królik, który widział jutro jest kontynuacją i rozwinięciem podjętego w trakcie sympozjum tematu. Rzeźba – podobnie, jak elementy wcześniejszej instalacji ma kształt dwóch foremek – królików do wykrawania ciasteczek. Foremki – i te do pieczenia ciasteczek i te do zabaw w piasku kojarzą się zwyczajowo z dzieciństwem, zabawą i łakociami, z domem, beztroską i bezpieczeństwem. (…) Przeskalowane (rzeźba ma blisko 3,5 m wysokości) i umieszczone w oderwanym od zwyczajowego otoczeniu królicze foremki Bogusława Bachorczyka nabierają nowych, zgoła odmiennych znaczeń. (…) Oglądane przez ten pryzmat króliki przewrotnie nie tracąc swojej niewinność foremki i skojarzeń z „domowością” i dzieciństwem, stają się metaforą kształtowania, formowania, może także (ukrytej?) agresji, konfliktu, zderzania.

Tekst: Katarzyna Jankowiak-Gumna

Bogusław Bachorczyk. Chlorofil utracony
Od 12 czerwca do 22 lipca 2017 roku
ABC Gallery w Poznaniu

Bogusław Bachorczyk. Królik, który widział jutro
Realizacja stała
Poznański Park Rzeźby Visual Park

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR