Bogusław Bachorczyk, artysta-zbieracz historii i przedmiotów

Jednym z ważniejszych wątków, jakie w swojej twórczości podejmuje Bogusław Bachorczyk to mechanizmy i właściwości pamięci. Można powiedzieć, że to artysta zbieracz – gromadzi wrażenia i refleksje, wspomnienia, historie, wiersze i inne teksty, zdjęcia, rysunki, przedmioty, figurki, z których następnie konstruuje swoje wielowątkowe narracje.

Bogusław Bachorczyk, „Chlorofil utracony” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bogusław Bachorczyk, „Chlorofil utracony” (źródło: materiały prasowe organizatora)

W trakcie Sympozjum Twórców i Teoretyków Summer Jam 2016 Boguslaw Bachorczyk zrealizował pracę zatytułowaną Formowanie. Całość instalacji stanowiła jednoznaczne odniesienie do mieszczańskiego wnętrza. Na ścianie wytapetowanej w pionowe pasy artysta powiesił dwa obrazy. Na każdym z nich – oprócz charakterystycznego dla tego autora roślinnego motywu – znalazły się naścienne druciane kwietniki z lat 70. Zamiast roślin zostały w nich „zasadzone” dwa charakterystyczne przedmioty, których kształty wyraźnie konotują męskość i żeńskość. Całość układu przypominała nieco galerię przodków: mężczyzna i kobieta, pradziad i prababka, ojciec i matka. (…) Instalacja Formowanie Bogusława Bachorczyka to metaforyczna opowieść o domu, dzieciństwie, młodości, wychowaniu, kształtowaniu.

Królik, który widział jutro jest kontynuacją i rozwinięciem podjętego w trakcie sympozjum tematu. Rzeźba – podobnie, jak elementy wcześniejszej instalacji ma kształt dwóch foremek – królików do wykrawania ciasteczek. Foremki – i te do pieczenia ciasteczek i te do zabaw w piasku kojarzą się zwyczajowo z dzieciństwem, zabawą i łakociami, z domem, beztroską i bezpieczeństwem. (…) Przeskalowane (rzeźba ma blisko 3,5 m wysokości) i umieszczone w oderwanym od zwyczajowego otoczeniu królicze foremki Bogusława Bachorczyka nabierają nowych, zgoła odmiennych znaczeń. (…) Oglądane przez ten pryzmat króliki przewrotnie nie tracąc swojej niewinność foremki i skojarzeń z „domowością” i dzieciństwem, stają się metaforą kształtowania, formowania, może także (ukrytej?) agresji, konfliktu, zderzania.

Tekst: Katarzyna Jankowiak-Gumna

Bogusław Bachorczyk. Chlorofil utracony
Od 12 czerwca do 22 lipca 2017 roku
ABC Gallery w Poznaniu

Bogusław Bachorczyk. Królik, który widział jutro
Realizacja stała
Poznański Park Rzeźby Visual Park

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR