Kompozytorzy zapomniani, na nowo odkrywani

Podczas trzech koncertów w Filharmonii Narodowej w Warszawie pod wspólnym tytułem Ocalić o zapomnienia zabrzmią utwory kompozytorów, którzy ze względu na czasy w jakich tworzyli nie zawsze mieli możliwości cieszyć się sławą i uznaniem. Niektóre kompozycje zachowały się tylko w rękopisach, część w trudno dostępnych, rzadkich drukach lub w archiwach, które wciąż skrywają muzyczne skarby.

Art Chamber Ensemble (źródło: materiały prasowe)

Art Chamber Ensemble (źródło: materiały prasowe)

Czwartek, 20 kwietnia, godz. 19.00
Sala Kameralna Filharmonii Narodowej

Art Chamber Ensemble
Julita Przybylska-Nowak – fortepian
Jarosław Pietrzak – skrzypce
Anna Wałek – skrzypce
Elżbieta Mrożek-Loska – altówka
Krzysztof Karpeta – wiolonczela

Program:

  • Józef Zygmunt Szulc – Sonata op. 61 na skrzypce i fortepian
  • Erwin Schulhoff – Duo na skrzypce i wiolonczelę
  • Józef i Henryk Wieniawscy – Grand Duo Polonaise na skrzypce i fortepian op. 8
  • Szymon Laks – Kwintet fortepianowy na motywach polskiej muzyki ludowej

Pochodzący z Pragi Erwin Schulhoff (1894–1942) podzielił tragiczny los wielu kompozytorów swego pokolenia o żydowskich korzeniach. Śmierć w obozie koncentracyjnym Wülzburg przerwała obiecującą karierę artysty skorego do eksperymentów i prowokacji.

Także Szymon Laks (1901–1983) doświadczył grozy hitlerowskich obozów zagłady, cudem przeżywając pobyt w Oświęcimiu i Dachau (także dzięki pracy w pokazowej obozowej orkiestrze). Mieszkając po wojnie w Paryżu był błyskotliwym, cenionym publicystą, podczas gdy jego własna, klasycyzująca twórczość pozostawała mało znana.

Józef Zygmunt Szulc (1875–1956) był cenionym w swoich czasach kompozytorem, dyrygentem i pianistą. Dyrygował orkiestrami w Stuttgarcie, Paryżu i Brukseli. Jego spuścizna obejmuje interesujące kompozycje solowe, kameralne i pieśni utrzymane w idiomie postromantycznym.

Jonathan Plowright, fot. Sagar Steward (źródło: materiały prasowe)

Jonathan Plowright, fot. Sagar Steward (źródło: materiały prasowe)

Piątek, 21 kwietnia, godz. 19.30
Sobota, 22 kwietnia 2017, godz. 18.00
Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Łukasz Borowicz – dyrygent
Jonathan Plowright – fortepian

Program:

  • Paweł Klecki – Wariacje orkiestrowe op. 20
  • Aleksander Tansman – II Koncert fortepianowy
  • Roman Palester – Muzyka do baletu Pieśń o ziemi

Twórczość Romana Palestra (1907–1989) objęta była przez dwadzieścia lat cenzurą, ze względu na współpracę kompozytora z Radiem Wolna Europa. Mimo jej formalnego cofnięcia już w roku 1977, niezwykle ciekawe i różnorodne kompozycje Palestra nie zdołały niestety trwale zagościć na polskich estradach. Muzyka do baletu Pieśń o ziemi (1937) to jedna z dość nielicznych kompozycji tego twórcy korzystających ze stylizacji (bardzo oryginalnej) polskiego folkloru.

Zdumiewający II Koncert fortepianowy Aleksandra Tansmana zabrzmiał w roku 1928 w Hollywood Bowl wobec publiczności liczącej 18 tysięcy słuchaczy. Utwór dedykowany Charliemu Chaplinowi (który po latach pomógł rodzinie kompozytora w ucieczce z Europy przed widmem Holocaustu) zawiera dowcipne aluzje do filmów wielkiego komika.

Łukasz Borowicz (źródło: materiały prasowe)

Łukasz Borowicz (źródło: materiały prasowe)

Paweł Klecki, podobnie jak Aleksander Tansman, pochodził z łódzkiej rodziny żydowskiej. Po studiach w Berlinie rozpoczął olśniewającą karierę dyrygencką (prowadząc m.in. Berlińską Orkiestrą Filharmoniczną). Był także do czasów II wojny światowej aktywnym i cenionym kompozytorem (później w zasadzie zarzucił twórczość). Efektowne Wariacje orkiestrowe z 1929 roku przypomną o tym niemal zapomnianym dziś aspekcie działalności wielkiego muzyka.

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR