Kaligrafia i iluminacja w stylu osmańskim

W Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu zostanie zaprezentowanych 40 tablic kaligrafii i iluminacji, wśród których znalazły się cenne dzieła o proweniencji od XV do XX w.

„Koran: kaligrafia i iluminacja w stylu osmańskim” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Koran: kaligrafia i iluminacja w stylu osmańskim” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Sztuka iluminacji, która rozwinęła się kilkaset lat temu w Azji Środkowej charakteryzuje się stylizowanymi, wielobarwnymi ornamentami roślinnymi i zwierzęcymi, w tym także uzyskanymi za pomocą złotego atramentu. Jako pióra do kaligraficznego zapisu pisma arabskiego używano wysuszonej trzciny rosnącej w ciepłych krajach na brzegach jezior, rzek i innych zbiorników wodnych. Atrament natomiast wytwarzano z mieszanki składającej się z sadzy uzyskanej podczas spalania wosku pszczelego, oleju lnianego i nafty, które łączono z gumą arabską, a następnie ubijano w workach. Przed upowszechnieniem się papieru w świecie islamskim używano pergaminu.

Wraz z rozprzestrzenieniem się islamu, w krajach, które przyjęły tę religię, kaligrafia rozwijała się jako indywidualna dziedzina sztuki, dlatego też zamiast określenia „kaligrafia arabska” zaczęto używać nazwy „kaligrafia islamska”. Na Bliskim Wschodzie, w Azji Centralnej, na Wyżynie Irańskiej, w Anatolii, Afryce Północnej i Hiszpanii powstały różnorodne dukty (style) tego pisma: kufi, sulus, nesih, muhakkak, reyhani, tevki i rika.

Jak wskazuje prof. M. Uğur Derman – Stopniowo odkrywano ukryte w alfabecie arabskim elementy estetyczne i tak, około 150 lat po narodzinach islamu, pismo arabskie osiągnęło poziom artyzmu. Prawdziwe jest stwierdzenie anonimowego autora „Kaligrafia powstała dzięki próbie zapisania Koranu w jak najwspanialszy sposób, a iluminacja dzięki próbie jego jak najpiękniejszego ozdobienia”.

W Anatolii sztukę tę pokochali najpierw Seldżucy, a później Osmanowie, którzy po zdobyciu Konstantynopola (1453) założyli tam swoją stolicę Stambuł, czyniąc z tego miasta centrum artystyczne świata islamskiego, gdzie zaczęły powstawać różne rodzaje i przykłady kaligrafii, o czy świadczą właśnie rękopisy Koranu. Zapewne dlatego pojawiło się następujące powiedzenie anonimowego autora: „Koran został objawiony na Półwyspie Arabskim, wyrecytowany w Egipcie, a zapisany w Stambule”.

Wrocławskiej publiczności przedstawione zostaną starannie wybrane eksponaty – na wystawie można będzie zobaczyć powstałe w okresie ponad 400 lat przykłady koranicznej kaligrafii autorstwa najwybitniejszych artystów, a dodatkowych wrażeń estetycznych dostarczą iluminacje i zdobienia pudełek na Koran.

Wystawa udostępniona dzięki dr. hab. Öztürkowi Emiroğlu, dyrektorowi Yunus Emre Enstitüsü – Centrum Kultury Tureckiej w Warszawie. Uzupełnieniem ekspozycji są cztery współczesne kaligrafie wypożyczone przez Muftiego Tomasza Miśkiewicza Przewodniczącego NKM Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej.

Koran: kaligrafia i iluminacja w stylu osmańskim
Od 17 lutego do 13 kwietnia 2017 roku
Muzeum Etnograficzne, Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR