Luty w Filharmonii Narodowej

Repertuar koncertów lutowych w Filharmonii Narodowej jest nader różnorodny. Koncerty symfoniczne w klimacie muzyki skandynawskiej, węgierskiej czy – jak podczas nadzwyczajnego koncertu z cyklu Orkiestry świata – tradycyjnej muzyki z Chin, przeplatają się z mistrzowskimi interpretacjami muzyki dawnej (Marc Mauillon i Concerto Köln). 19 lutego publiczność przywita nowego dyrygenta Chóru Filharmonii Narodowej – Bartosza Michałowskiego. Wieczór walentynkowy zaś wypełni muzyka charyzmatycznych skrzypków zespołu Trilogy, w których wykonaniu usłyszymy m.in. słynne muzyczne motywy filmowe.

Chór Filharmonii Narodowej, fot. Wiktor Zdrojewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Chór Filharmonii Narodowej, fot. Wiktor Zdrojewski (źródło: materiały prasowe organizatora)

3 lutego, piątek, godz. 19.30
Wykład wprowadzający – Szymon Paczkowski, godz. 18.30

4 lutego, sobota, godz. 18.00
Koncert symfoniczny
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Jacek Kaspszyk – dyrygent
Christoph Prégardien – tenor

Program:

  • Franz Schubert – Greisengesang (ork. J. Brahms), Romanze (ork. A. Webern), Der Wegweiser (ork. A. Webern), Du bist die Ruh (ork. A. Webern), Erlkönig (ork. H. Berlioz), Nacht und Träume (ork. M. Reger)
  • Gustav Mahler – IX Symfonia D-dur

Christoph Prégardien, jeden z najwybitniejszym tenorów lirycznych naszych czasów, wykona znane pieśni Schuberta w aranżacjach na głos i orkiestrę, dokonane przez wielkich kompozytorów XIX i XX wieku. Solista otrzymał w 2014 roku nominację do nagrody Grammy w kategorii „najlepszy śpiewak-solista” za album Podróż zimowa z cyklem pieśni Schuberta. W bieżącym sezonie jego interpretacje będzie można usłyszeć m.in. w londyńskiej Wigmore Hall, Auli Magna dell’Universita „La Sapienza” w Rzymie, Casa da Musica w Porto, w sali amsterdamskiego Concertgebouw i berlińskiego Konzerthausu.

Drugą część koncertu wypełni ostatnia z ukończonych symfonii Mahlera. Kompozytor zmarł dwa lata po jej ukończeniu nie mając okazji jej usłyszeć. Wielbiący dzieło Alban Berg tak pisał o pierwszej części: „…to najbardziej niebiańska rzecz, jaką Mahler napisał – wyraz wyjątkowego umiłowania tego świata, pragnienia, by żyć w pokoju, do głębi radować się naturą – nim nadejdzie śmierć. A nadejdzie, to pewne. Jej przeczucie przenika cały ten fragment dzieła” (1912).

Zachęcamy do oglądania transmisji internetowej koncertu. Zapraszamy na stronę internetową lub kanał w serwisie Youtube.
Link do wydarzenia na Facebooku: http://bit.ly/2anLmRU

5 lutego, niedziela, godz. 18.00
Nadzwyczajny koncert z cyklu Orkiestry Świata z okazji Nowego Roku Chińskiego
Zhejiang Traditional Chinese Orchestra
Shaanxi Broadcasting Chinese Orchestra
Lie Zhang – dyrygent
Fan Cong – guanzi
Ly Tingting – erhu

Program:

  • General Mandate w aranżacji Gu Guanrena
  • Zhao Jiping – Old Locust Trees Seek for Their Roots
  • Zhao Jiping – Silk Road Fantasy Suite – części II i IV
  • Jiang Ying – Dwelling in the Fuchun Mountain Capriccio, część III – Listening to the Wind
  • Jiang Ying – The Silk Road
  • Zhang Xiaofeng – Reverie on Silk Road, część I – Westward
  • Liu Yuan – Dwelling in the Fuchun Mountain Capriccio, część IV: Qiu Shan Wen Dao
  • Zhao Jiping – Love z suity Qi’s Grand Courtyard
  • Liu Yuan – The Legend of Shadil

Działająca na północy Chin Shaanxi Broadcasting Chinese Orchestra (Orkiestra Radiowo-Telewizyjna Prowincji Shaanxi) oraz na południu kraju Zhejiang Traditional Orchestra (Orkiestra Tradycyjnej Muzyki Chińskiej Prowincji Zhejiang) to zwyciężczynie konkursu Chińskiej Narodowej Fundacji Na Rzecz Sztuki. Należą do najlepszych oraz najbardziej reprezentatywnych zespołów chińskiej muzyki tradycyjnej.

Koncert wpisuje się w cykl Chińskich Galowych Koncertów Noworocznych, które prezentowane są na całym świecie w okresie chińskiego Nowego Roku (koniec stycznia i początek lutego). W 2017 roku odbędzie się około trzydziestu takich koncertów noworocznych na różnych kontynentach, wzdłuż Jedwabnego Szlaku aż po Europę.

Artyści zaprezentują tradycyjne instrumenty z Chin jak guanzi (bambusowy instrument dęty) oraz erhu (zwany „chińskimi skrzypcami”).

Po prostu…Filharmonia!
Projekt 3: Opłakiwania

Charyzmatyczny śpiewak Marc Mauillon przekracza granice wąskich specjalizacji – doskonale znany z poruszających i zawsze bardzo kompetentnych wykonań muzyki dawnej zaprezentuje się w dwóch bardzo odmiennych programach, których wspólnym mianownikiem będzie refleksja nad śmiercią i przemijaniem.

7 lutego, wtorek, godz. 19.00
Ciemne Jutrznie
Marc Mauillon – śpiew
Myriam Rignol – viola da gamba
Thibaut Roussel – teorba
Marouan Mankar – klawesyn, pozytyw

Program:

  • Michel Lambert – Leçons de ténèbres pour la Semaine Sainte

Pierwszy koncert wypełnią Biblijne Lamentacje, których autorstwo tradycja przypisuje Jeremiaszowi, opłakują zburzenie Jerozolimy przez Nabuchodonozora i zniewolenie przez niego ludu Izraela. Lamentacje śpiewano w ramach nabożeństw tzw. ciemnych jutrzni celebrowanych przed wschodem słońca. Lamentacje autorstwa Michela Lamberta, kompozytora z dworu Ludwika XIV, to muzyka doskonała i piękna. Usłyszeć ją można jednak rzadko, zwłaszcza w Polsce, jej wykonanie będzie być może pierwszym w naszym kraju.

Marc Mauillon (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marc Mauillon (źródło: materiały prasowe organizatora)

9 lutego, czwartek, godz. 19.00
Naszym poległym, zapomnianym. Pieśni z czasów I wojny światowej
Marc Mauillon – śpiew
Anne le Bozec – fortepian

Program:

  • Pieśni – Frederick Kelly, Reynaldo Hahn, Maurice Ravel, Rudi Stephan, Fritz Jürgens, Erwin Schulhoff, André Caplet, Claude Debussy, Georges Antoine, Henri Février, Lili Boulanger, Albert Roussel, Ivor Gurney, George Butterworth

Druga odsłona Opłakiwania porusza temat traumy związanej z I wojną światową – pierwszego konfliktu na tak wielką skalę, który pochłonął nieprzebraną liczbę ofiar. Przeżycia wojenne stały się inspiracją dla wielu dzieł upamiętniających poległych żołnierzy i cywilów, zniszczone miasta, ból i żałobę tych, którzy pozostali.

10 lutego, piątek, godz. 19.30
Wykład wprowadzający – Iwona Lindstedt, godz. 18.30
11 lutego, sobota, godz. 18.00
Koncert symfoniczny

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej
Ewa Strusińska – dyrygent
Maria Machowska – skrzypce
Marcin Zdunik – wiolonczela, artysta rezydent
Szymon Nehring – fortepian
Grzegorz Gorczyca – fortepian
Bartosz Michałowski – szef Chóru

Program:

  • Joseph Haydn – Symfonia nr 45 fis-moll Pożegnalna
  • Ludwig van Beethoven – Koncert potrójny C-dur op. 56
  • Frederick Delius – Songs of Farewell na chór i orkiestrę
  • Arvo Pärt – Credo na chór, fortepian i orkiestrę

Koncert poprowadzi młoda dyrygentka – Ewa Strusińska, finalistka i laureatka prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Gustava Mahlera w Bambergu. W latach 2013-16 pełniła funkcję pierwszego dyrygenta i kierownika muzycznego Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Szczecińskiej, a wcześniej (2011-13) dyrygenta asystenta Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie oraz dyrygenta asystenta Hallé Orchestra w Manchesterze. Partie solowe w błyskotliwym i pełnym wdzięku koncercie potrójnym Beethovena wykonają znakomici soliści – Maria Machowska (koncertmistrzyni Orkiestry Filharmonii Narodowej), Marcin Zdunik (wiolonczelista występujący w największych światowych salach koncertowych, laureat nagrody Gwarancje Kultury przyznawanej przez TVP Kultura) oraz Szymon Nehring (zdobywca nagrody publiczności w XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina).

W drugiej części koncertu zabrzmią nieco mniej znane utwory. Intrygujący językiem muzycznym, a zarazem urokliwy The Songs of Farewell brytyjskiego kompozytora Fredericka Deliusa zostanie zestawiony z wczesnym utworem estońskiego kompozytora Arvo Pärta Credo. Druga kompozycja z 1968 roku została objęta zakazem wykonywania w Związku Sowieckim jako utwór prowokacyjny.

Ewa Strusińska, fot. Bartek Barczyk (źródło: materiały prasowe organizatora)

Ewa Strusińska, fot. Bartek Barczyk (źródło: materiały prasowe organizatora)

14 lutego, wtorek, godz. 19.00
Koncert walentynkowy

Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej
Monika Wolińska – dyrygent
Jan Lewtak – skrzypce, kierownik artystyczny OKFN
Trilogy (Hrachya Avanesyan – skrzypce, Lorenzo Gatto – skrzypce, Yossif Ivanov – skrzypce)

Program:

  • Wolfgang Amadeus Mozart – Divertimento F-dur KV 138
  • Niccolò Paganini – Wariacje na stronie G na temat z opery Mojżesz Gioachina Rossiniego
  • Piotr Czajkowski – Valse-Scherzo C-dur op. 34
  • Maurice Ravel – Rapsodia Tzigane (oprac.: D. Walter)
  • Ennio Morricone – Man with Harmonica
  • Camille Saint-Saëns – Introdukcja i rondo cappricioso op. 28
  • Johannes Brahms – Taniec węgierski nr 5
  • George Gershwin – The Man I Love
  • Siergiej Prokofiew – Balet Romeo i Julia (wybór)
  • Dick Dale – Pulp Fiction
  • John Williams – Temat z filmu Lista Schindlera
  • Georges Bizet – Fantazja na tematy z Carmen

Założony w 2011 roku przez mieszkających w Belgii trzech skrzypków zespół Trilogy łączy na swoich koncertach utwory klasyczne z kompozycjami jazzowymi, muzyką popularną i filmową. Trilogy zdobyło błyskawicznie rozgłos i grono słuchaczy w Internecie dzięki swemu pierwszemu nagraniu wideo, Pulp Fiction, które zaowocowało również zaproszeniami do występów w wielu krajach. Na koncercie z pewnością nie zabraknie charyzmatycznych interpretacji, szczególnie gdy w programie znajdą się takie hity jak Taniec węgierki nr 5 Brahmsa czy wspomniany motyw z filmu Quentina Tarantino.

Monika Wolińska, fot. Barbara Piotrowska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Monika Wolińska, fot. Barbara Piotrowska (źródło: materiały prasowe organizatora)

17 lutego, piątek, godz. 19.30
Wykład wprowadzający – Stefan Münch, godz. 18.30
18 lutego, sobota, godz. 18.00

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Tuomas Hannikainen – dyrygent
Mischa Kozłowski – fortepian

Program:

  • Hugo Alfvén – Uwertura uroczysta Festspel op. 25
  • Edvard Grieg – Koncert fortepianowy a-moll op. 16
  • Carl August Nielsen – II Symfonia op. 16 Cztery temperamenty

Dwa wieczory wypełnione muzyką z krajów skandynawskich zapowiadają się bardzo interesująco. Kompozycje trzech kompozytorów – Hugo Alfvéna ze Szwecji, Edvarda Griega z Norwegii i Carla Augusta Nielsena z Danii poprowadzi znakomity fiński dyrygent Tuomas Hannikainen. Podczas koncertu znajdzie się również akcent polski w osobie jednego z ciekawszych pianistów swojego pokolenia Mischy Kozłowskiego. Wykona on partię fortepianową najsłynniejszego i jednego z najpiękniejszych utworu tego gatunku – koncertu a-moll Griega.

W drugiej części zabrzmi II Symfonia Nielsena Cztery temperamenty, której części dowcipnie nawiązują do czerech wizji ludzkiego usposobienia – cholerycznego, flegmatycznego, melancholijnego i beztroskiego.

19 lutego, niedziela, godz. 18.00
Koncert chóralny
Chór Filharmonii Narodowej
Bartosz Michałowski – dyrygent, szef chóru
Jakub Pankowiak – Organy

Program:

  • Karol Szymanowski – Sześć pieśni kurpiowskich na chór a cappella
  • Aleksandr Grieczaninow – Missa Festiva na chór i organy
  • Zoltán Kodály – Missa Brevis na głosy solowe, chór i organy

Od stycznia 2017 roku Chór Filharmonii Narodowej ma nowego dyrygenta i szefa – Bartosza Michałowskiego. Jest laureatem głównych nagród na uznanych konkursach chóralnych oraz licznych nagród specjalnych: za najlepszą technikę wokalną zespołu, najlepsze wykonanie muzyki współczesnej, czy dla najlepszego dyrygenta.

Zapraszamy do obejrzenia zapowiedzi koncertu przez samego dyrygenta kanale na Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=nqgH0ONekk4

Zachęcamy do oglądania transmisji internetowej koncertu. Zapraszamy na stronę internetową lub kanał w serwisie Youtube.

Link do wydarzenia na Facebooku: http://bit.ly/2anLmRU

Bartosz Michałowski, fot. Ksenia Shaushyshvill (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bartosz Michałowski, fot. Ksenia Shaushyshvill (źródło: materiały prasowe organizatora)

21 lutego, wtorek, godz. 19.00
Muzyka Dawna

Concerto Köln
Mayumi Hirasaki – koncertmistrz

Program:

  • Johann Sebastian Bach – Koncerty brandenburskie

Koncerty brandenburskie, jedno z największych arcydzieł muzyki barokowej, powstawały w najszczęśliwszym dla Bacha okresie służby na dworze światłego i muzykalnego księcia Leopolda von Anhalt-Köthen. Swą nazwę zawdzięczają jednak margrabiemu Brandenburgii, któremu Bach zadedykował cały zbiór starając się o posadę na jego dworze.

Podczas koncertu wystąpi jeden z najsłynniejszych zespół o unikalnym brzmieniu, który od ponad 30 lat utrzymuje się w czołówce zespołów wykonujących muzykę dawną w zgodzie z praktyką historyczną – Concerto Köln. Regularnie występuje na słynnych festiwalach i w wielkich stolicach muzycznych świata. Orkiestra znana z wyśmienitych interpretacji muzyki dawnej na arenie międzynarodowej jest silnie związana z lokalną sceną muzyczną Kolonii.

24 lutego, piątek, godz. 19.30
Wykład wprowadzający – Marcin Majchrowski, godz. 18.30
25 lutego, sobota, godz. 18.00
Orkiestra Filharmonii Narodowej
Gergely Madaras – dyrygent
Nino Gvetadze – fortepian

Program:

  • Zoltán Kodály – Tańce z Marosszék
  • Ernst von Dohnányi – Wariacje na temat piosenki dziecięcej op. 25
  • Aleksandr Borodin – II Symfonia h-moll

Dwie intrygujące osobowości muzyczne spotkają się na scenie Filharmonii. Za pulpitem dyrygenckim stanie młody, dobrze zapowiadający się dyrygent Gergely Madaras, którego kariera rozwija się począwszy od jego debiutu w 2010 roku z Vienna Radio Symphony Orchestra, aż po występy z Royal Concertgebouw Orchestra, London Symphony Orchestra i Hallé Orchestra. Za fortepianem usiądzie zaś gruzińska pianistka Nino Gvetadze, o której amsterdamska prasa pisze “..urodzona pianistka, obdarzona talentem trafiającym słuchaczy prosto w serce.”

28 lutego, wtorek, godz. 19.00
Wokół radzieckiego futuryzmu

Maciej Grzybowski – fortepian
Urszula Kryger – mezzosopran
Paweł Kapuła – dyrygent
Zespół kameralny FN Seweryn Zapłatyński – flet, Joanna Monachowicz – obój, Grzegorz Wołczański – klarnet, Leszek Wachnik – fagot, Grzegorz Sabeł – waltornia, Dorota Cholewa – trąbka, Andrzej Sienkiewicz – puzon, Piotr Domański – perkusja, Paweł Pruszkowski – perkusja, Agata Galik – harfa, Krzysztof Bąkowski – skrzypce, Piotr Tadzik – II skrzypce, Marzena Hodyr – altówka, Robert Putowski – wiolonczela, Tomasz Januchta – kontraba

Program:

  • Władimir Szczerbaczow – Nonet na sopran, flet, harfę, fortepian, kwartet smyczkowy i mima
  • Aleksiej Żywotow – Fragmenty na nonet op. 2
  • Nikołaj Rosławiec – 3 utwory na fortepian solo
  • Nikołaj Rosławiec – 5 Preludiów na fortepian
  • Siergiej Prokofiew – Kwintet g-moll na obój, klarnet, skrzypce, altówkę i kontrabas op. 39
  • Aleksandr Mosołow – Cztery ogłoszenia gazetowe na głos i fortepian op. 21
  • Aleksandr Mosołow – Trzy sceny dziecięce na głos i fortepian op. 18 (oprac. na zespół kameralny: E. Denissov)

Program tego niezwykłego koncertu przeniesienie nas w czasy Manifestu futuryzmu, który głosi chwałę socjalistycznej rewolucji. Autorzy tekstu, pełni entuzjazmu zapowiadają: „Będziemy wyśpiewywać na cześć wielkich tłumów wzburzonych pracą (…),na cześć żarłocznych dworców, i wężów, które kopcą…” Utwory przypomną niemal całkowicie dziś zapomniany muzyczny aspekt socjalistycznego realizmu, obecny – choć krótko – w twórczości znakomitych kompozytorów i owocujący bardzo interesującymi kompozycjami.

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR