Wspólnota wyobrażeń o gęstości

Tytuł wystawy Bartosza Kokosińskiego w sopockiej Państwowej Galerii Sztuki jest bardzo sugestywny, a jednocześnie pozostawia odbiorcy spory margines na interpretacyjną swobodę. Słowem kluczowym jest tu niewątpliwie „gęstość”. Można powiedzieć, że kategoria gęstości charakteryzuje zarówno prace tego artysty, jak i sam proces twórczy.

Bartosz Kokosiński, „Ścinki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bartosz Kokosiński, „Ścinki”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Gęstość rozumiem tutaj dosłownie – jako skomasowanie przedmiotów w obrazach, znaczącą masywną kumulację obrazów i obiektów w przestrzeniach wystawienniczych, gęstwę gromadzonych rzeczy potrzebnych do wykonania prac (np. serii Obrazów pożerających rzeczywistość) i spiętrzenie wywoływanych przez nie bodźców. Skutki kolekcjonersko-produkcyjnej aktywności artysty przyjmują czasem monstrualne rozmiary: zdarzyło się, że zagęszczenie materiałów i rekwizytów do realizacji prac w połączeniu z gotowymi już obiektami dosłownie wyprowadziło autora z pracowni – po prostu nie było już dla niego miejsca.

W kontekście problematyki, do której odnosi się Bartosz Kokosiński, tytułową gęstość można odczytywać także jako kondensację różnego rodzaju nadmiarów, którymi karmi nas współczesna cywilizacja: nasycenie tkanki miejskiej, natłok medialnej informacji, wszechobecność cyfrowej technologii wymykającej się spod kontroli nawet jej twórcom, przeludnienie, nadprodukcja i hiperpodaż dóbr, wrażeń, doświadczeń. W sensie metaforycznym natomiast gęstość to stan nadmiernego nasycenia, masa krytyczna, próg wytrzymałości. Wydaje się, że właśnie z przekraczania lub balansowania na krawędzi owej progowej wartości nasycenia (gęstości) wynika szczególne napięcie, jakim emanują nawarstwione, napęczniałe, pęknięte, rozerwane prace Bartosza Kokosińskiego.

Katarzyna Jankowiak-Gumna

Bartosz Kokosiński – malarz i twórca instalacji malarskich oraz video. Urodził się w 1984 roku w Siewierzu. Ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 2009 r. uzyskał dyplom w pracowni prof. Andrzeja Bednarczyka i Witolda Stelmachniewicza. Należał do krakowskiej grupy Silnia. Trzykrotnie został stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002, 2007, 2012) oraz laureatem Nagrody Fundacji Elizabeth Greenshields (Kanada, 2006). W 2003 r. został wyróżniony na 41. Biennale Bielska Jesień, a w 2014 r. zajął I miejsce w rankingu młodych artystów Kompas Młodej Sztuki. Jego prace znajdują się w kolekcjach państwowych: Galerii Bielskiej BWA w Bielsku-Białej, Regionalnej Zachęcie Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Bunkrze Sztuki w Krakowie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku oraz realizacja stała Obraz pożerający narzędzia rekreacja w ABC Gallery – Visual Park, Poznań. Jego prace były prezentowane w wielu polskich galeriach jak i za granicą w Niemczech, Austrii, Holandii, Czechach, Rosji, Francji, USA, Kanadzie, na Ukrainie, Białorusi, Węgrzech.

Bartosz Kokosiński, „Obraz pożerający samochody zabawkowe”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bartosz Kokosiński, „Obraz pożerający samochody zabawkowe”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Bartosz Kokosiński. Wspólnota wyobrażeń o gęstości
Kurator: Katarzyna Jankowiak-Gumna
Od 3 lutego do 19 marca 2017 roku
Wernisaż: 2 lutego 2017 roku, godz.19.30
Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR