Sztuka i jej uwikłania

Obraz to coś więcej niż tylko wizualna reprezentacja idei. Podczas wystawy blank prezentowanej w Galerii Sztuki w Legnicy, artystka Małgorzata Szymankiewicz pokazuje jak różnorodne są konteksty, w które uwikłane jest dzieło sztuki.

Małgorzata Szymankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Małgorzata Szymankiewicz (źródło: materiały prasowe organizatora)

Artystka podkreśla, że dla niej obraz to przestrzeń, która z założenia generuje wchodzenie w relacje i w ich efekcie nieustanną wymianę z otoczeniem. Najpierw ma ona miejsce w procesie twórczym, kiedy myśl zostaje uprzedmiotowiona, później poprzez sytuację prezentacji i możliwości odbioru. Idea przybiera fizyczną postać. Widzowie staja się świadkami oraz jako widzowie, odbiorcy sztuki, czynnymi uczestnikami procesu wymiany. Kupując bilet na wystawę, poświęcając czas, emocje i myśli, wymieniamy to w zamian za pracę twórczą artysty, fizyczny obraz, obiekt. Swoją kulminację ten proces ma podczas zakupu pracy. Im większe jest obopólne zaangażowanie na tych polach, tym wartość wymiany rośnie. Jeśli sztuka angażuje, to fakt ten świadczy o jej sile. Malarstwo przestaje być czymś enigmatycznym. Jest czynnym uczestnikiem kultury współczesnej.

W odniesieniu do prac pokazywanych na tej wystawie Małgorzata Szymankiewicz wprost stwierdza, że za pomocą prostych form wizualnych takich jak kraty, tabele, formularze zwraca uwagę na wizualny aspekt ekonomii.

Zwykle mówi się o wyższych wartościach sztuki zapominając o tym, że wiąże się to z bardzo wieloma kwestiami — produkcją, utowarowieniem, statusem materialnym artysty, spekulacjami rynkowymi, biurokracją. W efekcie końcowym okazuje się, że sztuka wcale nie jest od tego wolna. Działa ona na takich samych zasadach jak inne sfery – ekonomiczna czy społeczna – mówi Małgorzata Szymankiewicz

Obrazy, jako zapis myśli, pracy oraz zakorzenienia twórcy tu i teraz, w takim a nie innym systemie społeczno-gospodarczym i uwarunkowaniu historyczno-politycznym, chociażby na poziomie czystej podświadomości, nie są wolne od owej relacji i zależności. Poprzez osobę twórcy, nawet najbardziej wyabstrahowane od rzeczywistości formy, będą związane z czasem powstania i teraźniejszością. Przez to są konstatacją, odpowiedzią lub manifestem postawy artysty wobec świata zewnętrznego. Zatem, nawet jeśli z punktu widzenia estetyki są to prace abstrakcyjne, istnieją one i funkcjonują w całkowicie realnym wymiarze i właśnie na ten realny, rzeczywisty aspekt malarstwa, czy też raczej wynikającą stąd dwoistość malarskiego medium Szymankiewicz pragnie zwrócić naszą uwagę.

Małgorzata Szymankiewicz – urodziła się w 1980 w Poznaniu, gdzie nadal mieszka i pracuje. Jest absolwentką Wydziału Edukacji Artystycznej i Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W 2015 roku uzyskała stopień doktora z teorii malarstwa. Obecnie jest asystentką w Pracowni Malarstwa i Rysunku na Akademii Sztuki w Szczecinie. Uczestniczka i autorka kilkudziesięciu wystaw zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą. Laureatka wielu nagród i wyróżnień. Jest uważana za jedną z najzdolniejszych malarek swojego pokolenia. W swej twórczości bezpośrednio nawiązuje do tradycji polskiego i światowego malarstwa abstrakcyjnego. Ostatnio poszerzyła pole działania o rzeźbę, obiekt w przestrzeni i mural, gdzie również najbardziej interesują ją zagadnienia czysto formalne i odniesienia do estetyki modernizmu.

Małgorzata Szymankiewicz, blank
od 27 grudnia 2016 roku do 22 stycznia 2017 roku
Wernisaż: 5 stycznia 2017 roku, godz. 18.00
Galeria Sztuki w Legnicy

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR