• 2016-12-10

Personaggi: Euridice

Chór Polskiego Radia zaprasza na światowe prawykonanie Personaggi: Euridice Andrzeja Kwiecińskiego. Przygotowany wspólnie z francuską pisarką i reżyserką teatralną Nathalie Gendrot oraz choreografem Robertem Wasiewiczem spektakl odbędzie 11 grudnia w Nowym Teatrze w Warszawie.

 „Personaggi: Euridice” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Personaggi: Euridice” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Punktem wyjścia do napisania Personaggi: Euridice był mit o Orfeuszu i Eurydyce – nie to jednak, co jest w nim powiedziane, lecz to, o czym milczy. „Pomysł zrodził się przede wszystkim z mojej miłości do muzyki wczesnego baroku. Mitem orfickim zafascynowany zaś byłem od dawna, a przede wszystkim brakiem istnienia w nim głównej bohaterki. Bo przecież w barokowych utworach Eurydyka niemalże nie istnieje. Należy do wymiaru stworzonego z mirażu, iluzji, nawet jej śmierć jest dziełem przypadku. W moim utworze stara się wyrwać z tego nieistnienia” – tłumaczy kompozytor Andrzej Kwieciński. I przyznaje, że pracując nad swym nowym utworem sięgał po wiele historycznych opracowań tego mitu, aby sprawdzić jak temat ten potraktowali twórcy dawnych wieków. „Myśląc jak złożyć ten utwór, jak zbudować jego libretto przewertowałem ponad 20 oper z tego okresu. Większość z nich poświęcona jest Orfeuszowi i Eurydyce, ale niestety w żadnej z nich Eurydyka nie istnieje. Zainspirowała mnie również poezja Leśmiana. Tutaj to nieistnienie jest przecież tak bardzo istotne. Podobnie więc jest w moim utworze, gdzie Eurydyka stara się stworzyć z tego nieistnienia” – dodaje kompozytor.

W pracy nad tematem Personaggi: Euridice do Kwiecińskiego dołączyła ceniona francuska pisarka i reżyserka teatralna Nathalie Gendrot. „Wspólnie doszliśmy do wniosku, że skoro Eurydyka nie istnieje, to tę jej bezosobowość najlepiej oddawać będzie chór. Bo przecież chór, choć tak naprawdę złożony z wielu jest właśnie taką bezosobową masą. Nie ma on jednak nic wspólnego z antycznym chórem komentującym, biorącym czynny udział w akcji. Tutaj jest jedynie personifikacją tego niebytu” – podkreśla Kwieciński.

Za oprawę choreograficzną odpowiedzialny zaś jest znakomity tancerz i aktor Robert Wasiewicz. Libretto Personaggi: Euridice oparte jest na Georgikach Wirgiliusza oraz Metamorfozach Owidiusza.

Andrzej Kwieciński, fot. Jędrzej Sokołowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Andrzej Kwieciński, fot. Jędrzej Sokołowski (źródło: materiały prasowe organizatora)

Personaggi: Euridice
Organizatorzy: Chór Polskiego Radia, Fundacja Sonoris, Program 2 Polskiego Radia, Nowy Teatr
Muzyka: Andrzej Kwieciński
Dramaturgia, libretto: Nathalie Gendrot, Andrzej Kwieciński
Choreografia: Robert Wasiewicz
Wykonawcy: Chór Polskiego Radia, Polska Orkiestra Radiowa
Dyrygent: Szymon Bywalec
Premiera: 11 grudnia 2016 roku, godz. 20.30
Nowy Teatr w Warszawie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR