• 2016-11-17

5 rzeczy albo kilka twierdzeń o choreografii

Performans Marty Ziółek 5 rzeczy albo kilka twierdzeń o choreografii to wykład performatywny oparty na zsubiektywizowanym spojrzeniu na historię tańca i współczesne problemy choreografii.

Marta Ziółek i Maria Kozłowska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Marta Ziółek i Maria Kozłowska (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pięć tytułowych „rzeczy” tworzy: Marta Ziółek, jej głos, taniec, wykład i obiekt XXL Deluxe, będący kombinacją pozostałych elementów. Zaczynając od słynnego baletu Giselle z 1841 przez seksualną rewolucję baletową Niżyńskiego i wolny taniec Isadory Duncan, minimalizm Judson Church, neofiguratywność lat ’80 (Anne Teresa De Keersmaeker), zwrot teoretyczny lat ’90 (Jérôme Bel) i zwrot ku cielesności lat 2000 (Mette Ingvardsen), Ziółek pokazuje jak zmieniało się rozumienie tańca i choreografii na przestrzeni XX i początku XXI wieku. Swój wykład jednocześnie komentuje prowokującym i bardzo afektywnym tańcem, którym wprowadza napięcie pomiędzy warstwę językową spektaklu a jego cielesne wykonanie. Postulując odejście tańca od teatru w stronę sztuk wizualnych i podkreślając znaczenie takich figur takich jak Vanessa Beecroft, Ziółek postuluje własną wizję politycznie zaangażowanej choreografii opartej na piktorialności, afekcie i sile. Przez odwołania do manifestów, które zrewolucjonizowały historię tańca, jednocześnie tworzy swój (anty)manifest.

Tekst: artmuseum.pl

Marta Ziółek to choreografka i performerka. Studiowała na wydziale choreografii w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych UW. Stypendystka prestiżowego stypendium Dance Web na ImpulsTanzFestival w Wiedniu (2011), uczestniczka europejskiej platformie „Europe in Motion” przeznaczonej dla młodych choreografów (2012), 2013 stypendystka the Amsterdam Fund for the Arts (2013). Ostatnio zaprezentowała m.in. projekt Black on Black inspirowany serią czarnych obrazów Rodczenki, eksplorujący ideę „Czarnej choreografii”, w Teatr Hetveem w Amsterdamie i MSN w Warszawie, a także opracowała choreografię do spektaklu Ewelina płacze Anny Karasińskiej (TR Warszawa). Razem z Alexem Baczynkim-Jenkinsem jest współtwórczynią przestrzeni Kem w Warszawie. W swojej pracy Marta Ziółek testuje performatywne granice i skupia się poszerzaniu pola praktyki choreografii. Swym interdyscyplinarnym podejście bada granice pomiędzy sztukami wizualnymi, performansem i choreografią.

Maria Magdalena Kozłowska to performerka, piosenkarka, kompozytorka i autorka tekstów. Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Współpracuje z reżyserami teatralnymi, choreografami i muzykami. Wraz z Marią Tobołą tworzy autorski internetowy variety show Małpeczki.

Marta Ziółek i Maria Kozłowska – performance
19 listopada 2016 roku, godz. 19.00
część I: 5 rzeczy albo kilka twierdzeń o choreografii
część II: Marta&Maria work in progress
Galeria BWA w Zielonej Górze

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR