Przenikanie

Od 18 listopada w Muzeum Współczesnym we Wrocławiu można oglądać wystawę zbiorową pt. Przenikanie. Jest ona zapisem procesów badawczych, działań i warsztatów, które odbyły się na początku października 2016 roku w Obornikach Śląskich, Bagnie, Rościsławicach i Żmigrodzie.

Kasia Kmita, „Pocztówki z Czarodziejskiej Góry”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kasia Kmita, „Pocztówki z Czarodziejskiej Góry”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Poza pracą z młodzieżą i mieszkańcami podwrocławskich wsi i miast zaproszeni do projektu artyści, animatorzy, edukatorzy stworzyli własne, indywidualne obrazy, tłumaczące na język uniwersalny to, co lokalne, niewidoczne czy zapomniane. Po raz kolejny była okazja na to by wejść w bogatą i krętą historię Dolnego Śląska, tkankę naznaczoną losami Czechów, Niemców, Polaków, Ślązaków oraz podjąć dialog się z jej współczesnością, wciąż mocno osadzoną w przeszłości.

U podstaw Przenikania leży dryf, swobodna wędrówka oparta na intuicji oraz podążaniu za przypadkiem. Jest to gra faktu z subiektywnością. Tego, co indywidualne, podmiotowe z obowiązującą prawdą. Historiografia służy tu jako ważny impuls, inspiracja, z drugiej zaś strony jako wstępne narzędzie do rozpoznana terenu i intuicyjnej kreacji. Całość działania koncentruje się bowiem na zniekształceniach czasu i miejsca, jakich dokonuje nasza pamięć i osobowość.

Na ten tak bogaty, złożony kulturowo i historycznie teren zaproszono piętnastu artystów. Wszyscy oni zmierzyli się z trudnym zadaniem: podjęcia dialogu z historią, kontekstem społecznym czy też zastanymi elementami krajobrazu miast, osobistymi narracjami i doświadczeniami ich mieszkańców. W wielu pracach wyraźnie odczuwalny jest motyw dryfu, spaceru, podążania za intuicją, czy wręcz poddanie się przeczuciom, które dopiero finalnie odsłaniają autorom swoje sensy. Poza wątkami melancholii, ulotnych wspomnień, pojawiają się opowieści o naszej duchowości, grzechu, odkupieniu, słabości człowieka. Z drugiej zaś strony mamy historie o ludzkiej sile i jej kulcie, podziałach społecznych. Powstały też prace inspirowane field recordingiem, land artem czy eksperymentem z percepcją przestrzeni.

Ta wielowątkowa oraz różnorodna opowieść to próba twórczego spojrzenia na wciąż kształtującą się społeczną tkankę, odczytania kulturowej spuścizny tych szczególnych miejsc na nowo, stworzenia map mentalnych tych terenów. Subiektywne opowieści o czasie i przestrzeni, mówiące „tu i teraz”, przenikają się z tym, co ukryte czy wyparte z pamięci. Odległości i relacje przestrzenne ulegają zniekształceniu. Wielkości ulic, kąty pomieszczeń, kolory i faktury przeobrażają się pod wpływem działania czasu. Przestrzeń i emocje zmieniają swoje wymiary i znaczenia. Na mapach życia mamy wiele miejsc szczęśliwych, tragicznych i zupełnie obojętnych. Istnieje nieskończona liczba odwzorowań świata, tworzących codziennie zapisy na nowo zniekształcającej się rzeczywistości.

Kamila Kobierzyńska „Pięknie tu mamy”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Kamila Kobierzyńska „Pięknie tu mamy”, 2016 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Przenikanie
Artyści: Agnieszka Antkowiak, Piotr Drewko, Monika Drożyńska, Łukasz Dziedzic, Kasia Kmita, Kamila Kobierzyńska, Daniel Koniusz, Tomasz Koszewnik, Monika Kotecka i Karolina Poryzała (Kurkotkollektiv), Eugeniusz Minciel, Joanna Rzepka-Dziedzic, Rafał Wilk, Urszula Wilk, Natalia Wiśniewska
Kuratorka Agnieszka Chodysz-Foryś
Organizator: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Od 18 listopada 2016 roku do 30 stycznia 2017 roku
Wernisaż: 18 listopada 2016 roku, godz. 18.00
Muzeum Współczesne Wrocław

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR