• 2016-11-15

Do widzenia rokoko!

Na wystawie pod tytułem Do widzenia rokoko!… w Muzeum w Gliwicach do 31 grudnia oglądać można wyroby użytkowe z lat 50. i 60. XX w. – głównie porcelanowe i porcelitowe serwisy do kawy i herbaty, a także wazony, popielniczki, tace, które zostały zaprojektowane przez wybitnych artystów jako wzory dla produkcji seryjnej w wiodących polskich wytwórniach ceramiki.

 „Do widzenia rokoko!” (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Do widzenia rokoko!” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jedna z największych tego typu kolekcji w Polsce zostanie pokazana zwiedzającym po raz pierwszy. Eksponowane na wystawie obiekty to efekt działalności kolekcjonerskiej muzeum, rozpoczętej w 1961 roku. Wyroby ceramiczne trafiały wówczas do gliwickiego muzeum wprost z zakładów produkcyjnych.

Tytuł wystawy Do widzenia rokoko! nawiązuje do tytułu filmu Janusza Morgensterna Do widzenia, do jutra… z 1960 r., ze Zbigniewem Cybulskim w roli głównej. Film powstał w czasach odwilży, po odrzuceniu obowiązujących kanonów sztuki socrealizmu. Lata 50. i 60. XX w. to niewątpliwie bardzo ważny okres w historii polskiego wzornictwa przemysłowego. Nowe wzory i dekoracje ceramiki użytkowej były jednym z przejawów „nowoczesności”. Kuratorka wystawy  Anna Kwiecień podkreśla ogromną rolę w rozpowszechnianiu nowego wzornictwa, jaką odegrała Wanda Telakowska i stworzony przez nią w 1950 r. Instytut Wzornictwa Przemysłowego. Założycielka i organizatorka IWP była inicjatorką tworzenia i rozpowszechniania nowego wzornictwa oraz propagatorką idei ścisłej współpracy artystów-projektantów z technologami. Podkreślała, iż dobre projekty – wzory wyrobów masowej produkcji – są wartością gospodarczą i kulturową. Wanda Telakowska była również autorką słynnego hasła „Piękno na co dzień dla wszystkich”.

Te działania miały nadać designowi charakter masowy i demokratyczny, miał być on piękny i funkcjonalny, a także tani, w odróżnieniu od wyrobu unikatowego czy krótkoseryjnego. Programowe założenia i hasła Instytutu Wzornictwa Przemysłowego stały się w latach 50. i 60. impulsem do nowych wypowiedzi projektantów.

Na wystawie Do widzenia rokoko… zobaczyć można projekty zrealizowane w polskich wytwórniach ceramiki w Ćmielowie, Chodzieży, Katowicach-Bogucicach, Jaworzynie Śląskiej, Pruszkowie, Wałbrzychu i Tułowicach. Wśród prezentowanych wzorów zobaczymy projekty czołowych designerów lat 50. i 60. m.in.: Henryka Barana, Lucyny Kowalskiej, Kazimierza Kowalskiego, Ludmiły Pokornianki, Wincentego Potackiego, Adama Sadulskiego, Zbigniewy Śliwowskiej-Wawrzyniak, Eryki Trzewik-Drost i Józefa Września, ale również czołowych projektantów Instytutu Wzornictwa Przemysłowego – Lubomira Tomaszewskiego, Danuty Duszniak, Henryka Jędrasiaka i Mieczysława Naruszewicza.

Do widzenia rokoko! Polska ceramika użytkowa z lat 50. i 60. XX w.
Kurator: Anna Kwiecień
Od 14 października do 31 grudnia 2016 roku
Muzeum w Gliwicach

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR