Tunel, czyli historia o współczesnym everymanie

Trzy dźwiękowe „dni zdjęciowe”, pięćdziesięcioosobowy zespół, scenograf, kostiumograf i rekwizytor audio obecny na planie oraz wiele innych autorskich rozwiązań. 25 października odbył się start wyjątkowego słuchowiska binauralnego Tunel.

„Tunel” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

„Tunel” – plakat (źródło: materiały prasowe organizatora)

Pilotażowy odcinek słuchowiska to gratka dla wielbicieli audiobooków, czytelników kryminałów, widzów kina noir, a także pasjonatów gier komputerowych i audiofilów. Spodoba się on również osobom zaznajomionym z nowinkami technologicznymi i pojęciami, takimi jak virtual reality czy augmented virtuality. Twórcy Tunelu zapraszają wszystkich w świat dźwiękowej wyobraźni nieznającej granic.

Akcja Tunelu utrzymana jest w stylistyce kryminału noir. To także obyczajowa opowieść z elementami czarnej komedii osadzona w realiach współczesnej Polski. Główny bohater, prywatny detektyw Rafał Kryński będzie prowadził skomplikowaną podwójną grę, w której wątek kryminalny i świat wielkiej skorumpowanej polityki przeplata się z historią miłosną.

W niezwykłości detektywa Kryńskiego i jego świata słuchacz odnajdzie też prostą codzienność. Powtarzalność dni i swojskość miejskiego krajobrazu. Prozaiczny bałagan w mieszkaniu. Nie zawsze łatwe relacje z ludźmi. Rafał Kryński – ze swoimi rozterkami, słabościami i codziennością – staje się kimś w rodzaju współczesnego wielkomiejskiego everymana. Bohatera, z którym słuchacz nie tylko może się utożsamiać, ale także doświadczyć jego świata w niepowtarzalny sposób. Co zrobić, żeby stać się detektywem Kryńskim? Przede wszystkim – założyć słuchawki.

Efekt „wcielenia się” w głównego bohatera jest możliwy dzięki zastosowaniu binauralnej techniki nagraniowej, nazywanej też „dźwiękowym 3D”. Polega ona na użyciu do nagrania sztucznej lub prawdziwej ludzkiej głowy z osadzonymi w uszach specjalnymi mikrofonami, dzięki czemu tak nagrany dźwięk zachowuje swoje parametry przestrzenne. Wyposażony w słuchawki odbiorca ma poczucie bycia w środku dźwiękowej akcji i precyzyjnie lokalizuje dźwięk w przestrzeni – nie tylko z lewej i prawej strony, ale także z przodu, z tyłu, na górze i na dole.

Wyposażyliśmy aktora grającego główną rolę w mikrofony douszne i odegraliśmy cały scenariusz w żywych, prawdziwych lokacjach, z aktorami i obiektami w rzeczywistym i naturalnym ruchu. Bez cięć, montażu dźwięku czy jakichkolwiek dźwiękowych dogrywek – mówi Paweł Uszyński, główny twórca Tunelu.

Tunel był ogromnym wyzwaniem dla aktorów. Nie wiem czy kiedykolwiek zdarzyła mi się tak precyzyjna gra. Ważna była każda sekunda i każdy centymetr ruchu. Mogę to porównać tylko do zadań kaskaderskich, gdzie od takich właśnie detali często zależy twoje życie – zdradza Remigiusz Jankowski, odtwórca roli detektywa Kryńskiego.

Technologia binauralna nie jest nowością, ale wciąż uznawana jest za technologiczną nowinkę i ciekawostkę. Tę metodę wykorzystali już w latach 70. i 80. XX wieku niektórzy ze znanych muzyków, w tym Lou Reed i zespół Pink Floyd. Obecnie metoda jest wciąż rozwijana i unowocześniana.

Tunel | Paweł Uszyński
Od 25 października 2016 roku
Warszawa

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Działalność której instytucji zajmującej się promowaniem designu cenisz najbardziej?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR