• 2016-10-24

Konkurs Filmów Polskich na Camerimage 2016

Konkurs Filmów Polskich to jeden z najważniejszych punktów programu Camerimage w Bydgoszczy, który odbędzie się w dniach od 12 do 19 listopada. Najnowsze produkcje polskie konfrontuje się z opinią jury, złożonego wyłącznie z zagranicznych twórców, dając tym samym rodzimym produkcjom kolejną szansę zaistnienia na scenie międzynarodowej.

Piotr Dumała, „Ederly” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Piotr Dumała, „Ederly” (źródło: materiały prasowe organizatora)

W Konkursie, co bardzo ważne, nagrodę odbierają zarówno operator, jak i reżyser. Pokazom towarzyszą spotkania i konferencje z twórcami.

Skład Konkursu Filmów Polskich 24. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage w Bydgoszczy:

Ederly, reż. Piotr Dumała

Do miasteczka Ederly, istniejącego poza czasem, na granicy jawy i snu, przybywa konserwator zabytków Słow, który ma do wykonania zadanie w miejscowym kościele. Miejscowość osacza mężczyznę: Słow najpierw spotyka w niej dość aroganckiego chłopca, po czym w pewnej willi zostaje wzięty przez dziwne towarzystwo za zaginionego syna i brata. Próba przeniesienia na ekran dramaturgii snów, gatunkowo najbliższa czarnej komedii.

Las, 4 rano, reż. Jan Jakub Kolski

Frost, mężczyzna w sile wieku, wydaje się królem życia – ma dobrą posadę i pieniądze. Pewnego razu odchodzi z korporacji w sposób nie dający możliwości powrotu. Las, 4 rano kilka lat później. W lepiance mieszka na wpół zdziczały dziad, odziany w łachmany, brudny i zaniedbany, ale żyjący w zgodzie z naturą. To Frost! Kiedy w jego samotni zjawi się trzynastoletnia Jadzia, będzie zmuszony po raz kolejny zmienić swe życie.

Na granicy, reż. Wojciech Kasperski

Po rodzinnej tragedii pogranicznik Mateusz przybywa z dwoma dorastającymi synami, Jankiem i Tomkiem, do odciętej od cywilizacji górskiej bazy w Bieszczadach, by na nowo ułożyć relacje rodzinne. Tu z samą „dziką” naturą trzeba walczyć o przetrwanie, a sytuację Mateusza i chłopców jeszcze bardziej komplikuje pojawienie się tajemniczego Konrada. Thriller psychologiczny, którego scenariusz został inspirowany prawdziwymi wydarzeniami.

Plac zabaw, reż. Bartosz Maciej Kowalski

Koniec roku szkolnego w prowincjonalnym polskim mieście. Dla 12-letniej Gabrysi to ostatnia szansa, by wyjawić koledze z klasy, że jest w nim zakochana. Dziewczynka aranżuje sekretne spotkanie i szantażem zmusza chłopca, żeby się na nie stawił. Ale to, co miało być intymną rozmową wymyka się spod kontroli i wiedzie do nieprzewidzianych i tragicznych rezultatów.

Ostatnia rodzina, reż. Jan P. Matuszyński

Warszawa, rok 1977. Tomek Beksiński, kultowy dziennikarz muzyczny i tłumacz dialogów w filmach, wprowadza się do nowego mieszkania. Po sąsiedzku, na tym samym osiedlu, mieszkają jego rodzice – zaniepokojona nadwrażliwością i ekscentrycznymi zachowaniami syna Zofia Beksińska i wybitny malarz o nieprzeciętnej osobowości Zdzisław Beksiński. Film ukazuje dramatyczne losy tej rodziny, do której należą również matki Zofii i Zdzisława.

Szczęście świata, reż. Michał Rosa

Opowieść o mieszkańcach niezwykłej kamienicy na Śląsku, składająca się z dwóch części. Pierwsza rozgrywa się latem 1939 roku, a więc na krótko przed wybuchem II wojny światowej. Druga – po wojnie. Spojrzenia i westchnienia mieszkających w tym domu mężczyzn w różnym wieku i różnej narodowości kierują się ku ich zmysłowej sąsiadce Róży. Kobieta odsłania przed nimi magiczny świat, do którego wcześniej nie mieli dostępu.

Zaćma, reż. Ryszard Bugajski

Pułkownik Julia Brystigierowa, funkcjonariuszka reżimu stalinowskiego w Polsce, zwana „Krwawą Luną”, zawdzięczała ten przydomek osobistemu, fizycznemu i psychicznemu, torturowaniu więźniów, których przesłuchiwała w Urzędzie Bezpieczeństwa. Nadzorowała też aresztowanie ówczesnego Prymasa Polski kardynała Stefana Wyszyńskiego. I oto w początkach lat 60. w Brystigierowej rodzi się silne pragnienie spotkania z Prymasem.

Zjednoczone Stany Miłości, reż. Tomasz Wasilewski

Spojrzenie na transformację ustrojową w Polsce pod kątem nie politycznym, lecz psychologicznym. Zaczyna się rok 1990, kraj cieszy się upragnioną wolnością, choć tli się w nim jeszcze duch poprzedniej epoki. W czterech z pozoru szczęśliwych kobietach w różnym wieku nowa rzeczywistość budzi lęk, ale zarazem wyzwala tłumione pragnienia. Agatę, Renatę, Marzenę i siostrę Marzeny, Izę, łączy silne pragnienie zmiany swojego życia.

Jan Jakub Kolski, „Las, 4 rano” (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jan Jakub Kolski, „Las, 4 rano” (źródło: materiały prasowe organizatora)

24. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage
Od 12 do 19 listopada 2016 roku
Bydgoszcz

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR