Sztuka asamblażu w MOCAK-u

Od 20 października w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK będzie można zobaczyć aż pięć nowych wystaw. Dwie z nich przedstawiać będą wybitnych artystów tworzących asamblaże – Daniela Spoerriego  i Jarosława Kozłowskiego.

Daniel Spoerri, „Bistro świętej Marty”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Spoerri, „Bistro świętej Marty”, 2014 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Wystawa Jarosław Kozłowski. Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne 1965–1980 wpisuje się w cykl prezentacji twórczości artystów, których dzieła stanowią część Kolekcji MOCAK-u. Muzeum pokazuje wczesne prace Jarosława Kozłowskiego, powstałe w latach 1965–1980: rysunki, szkice, fotografie, obrazy oraz instalacje i asamblaże. Są one wyrazem osobistych doświadczeń artysty, umieszczonych w polityczno-historycznym kontekście.

Sztuka wyjęta z codzienności Daniela Spoerriego to kolejna propozycja MOCAK-u. Daniel Spoerri jest wielkim odkrywcą artystycznym. Jego główną inspiracją była „sztuka” kulinarna, czyli to, co człowiek je, na czym je, jak aranżuje scenę posiłku, co po sobie zostawia. Jego prace z cyklu Stoły-obrazy to wielkie wydarzenie w historii sztuki – dzieła, które równocześnie są dowcipne, ironiczne, nostalgiczne, a na dodatek zawierają w sobie nutę egzystencjalnego cierpienia związanego z przemijaniem. Trop „resztek po człowieku” podsunął mu koncepcje innych cykli. Tytuł jednego z nich – To zostaje! – deklaruje to zainteresowanie wprost.

Na różnych targach staroci w Wiedniu Spoerri wybierał stoły handlarzy lub kolekcjonerów, które były dla niego szczególnie interesujące, kupował całość „kompozycji” i następnie ją utrwalał. Powstawały szczątkowe dokumenty czyjegoś życia. Trochę inny zabieg – ale też odwołujący się do rytuałów codzienności – pojawia się w kolażach poetyckich Wyblakła wyrocznia. Daniel Spoerri pociął makatki ludowe z wyhaftowanymi sentencjami i z ograniczonej ilości uzyskanych słów starał się ułożyć własne mądrości życiowe. Ale tamten świat już minął i jego siła wyblakła. Tym razem powstał przewrotny ślad posiłku duchowego. Inna koncepcja artystyczna – bardzo poruszająca – pojawia się w cyklu Kolekcje. Są to monotematyczne kompozycje narzędzi wspomagających przetrwanie ducha i ciała. Odnoszą się do jedzenia, leczenia, ale również modlitwy.

Daniel Spoerri postrzega świat przedmiotów jak wielki słownik kryjący w sobie wyrafinowane znaczenia. Nauczył się z niego bezbłędnie korzystać. Ten słuch znaczeniowy – w połączeniu z typowym dla artystów Fluxusu filozoficznym poczuciem humoru oraz z właściwym smakoszom gestem ładnego nadmiaru – zdecydował o jego talencie. Dzięki tej wykwintnej kombinacji jego prace są zarazem mądre, poruszające i piękne.

Daniel Spoerri, „To zostaje! Pchli targ w Wiedniu, sobota, 28 listopada 2015 roku, godz. 17”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Daniel Spoerri, „To zostaje! Pchli targ w Wiedniu, sobota, 28 listopada 2015 roku, godz. 17”, 2015 (źródło: materiały prasowe organizatora)

Jarosław Kozłowski. Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne 1965–1980
Kurator: René Block
Koordynator: Agnieszka Sachar
Daniel Spoerri. Sztuka wyjęta z codzienności
Kurator: Maria Anna Potocka
Koordynator: Martyna Sobczyk
Od 21 października 2016 roku do 2 kwietnia 2017 roku
Wernisaż: 20 października 2016 roku, godz. 18.00
MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie

Dodaj komentarz

Konkursy

Cytaty


Magazyn

Sonda

Która z wymienionych instytucji Twoim zdaniem najlepiej promuje architekturę?

Zobacz wyniki

Loading ... Loading ...

Zobacz archiwum

U have turned off the Artwork.

On the other hand U have become integrated with an interactive art experience.

Yes, U can go back but U can't change the fact that U've been integrated...

In case U want 2 turn the Artwork back on just click one of the other buttons.

CODEMANIPULATOR